Bakalářská práce sleduje přínos vyslechnutého textu s následným využitím metod dramatické výchovy pro rozvoj slovní zásoby, komunikace a vlivu na sociální začleňování děti předškolního věku. Výzkum probíhal ve dvou mateřských školách lounského okresu, které se liší složením dětských skupin, výchovným zaměřením a metodami výuky. V první fázi výzkumu pracujeme metodou akčního výzkumu, který spočívá v pravidelném, klasickém předčítání vhodně zvolené dětské literatury a následné dramatizace vyslechnutého textu metodami dramatické výchovy. Na základě kvalitativního výzkumu sledujeme a zaznamenáváme projevy dětí, abychom z výsledků vyhodnotili přínos této metody práce s textem pro předškolní děti. V druhé fázi výzkumu využíváme dotazníkovou metodu, kdy formou osmi otázek zaměřených na četbu a práci s textem, určených pedagogům i rodičům, mapujeme situaci v oblasti práce s textem u předškolních dětí. Na tato dvě šetření navazuje zpracování výzkumu, následné vyvození závěrů vyplývající z pozorování dětí předškolního věku a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis monitors benefit of the hearing text with subsequent using methods of drama for the development of vocabulary, communication and impact on social inclusion of children in preschool age. The research was under way in two kindergartens in district called Louny which differ in composing of the children groups, educational specialization and the methods of teaching.
In the first phase of this research we work using the action research, consists of regular, classical reading children´s literature out and subsequent dramatization of the hearing text by the methods of drama. We monitor on the basis of qualitative research and we record the show of children to evaluate the benefit of the research by this method of work with text for preschool children.
In the second phase of the research we use the questionnaire method by the form of eight questions, they are focused on reading and working with text focused on teachers and parents. We conduct the situation in the area of working with text at preschool children. The processing research continues in these two surveys and the subsequent draw conclusions which follows from the observation of the preschool children and the recommendation for teaching.
Klíčová slova
Literární text, dramatizace vyslechnutého textu, metody dramatické výchovy, dítě předškolního věku, slovní zásoba, komunikace, klíčové kompetence, četba
Klíčová slova v angličtině
Literary text, dramatizatuon of hearing text, the methods of drama, a child of preschool age, vocabulary, communication, competenties, reading
Rozsah průvodní práce
52 s. (75 817 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sleduje přínos vyslechnutého textu s následným využitím metod dramatické výchovy pro rozvoj slovní zásoby, komunikace a vlivu na sociální začleňování děti předškolního věku. Výzkum probíhal ve dvou mateřských školách lounského okresu, které se liší složením dětských skupin, výchovným zaměřením a metodami výuky. V první fázi výzkumu pracujeme metodou akčního výzkumu, který spočívá v pravidelném, klasickém předčítání vhodně zvolené dětské literatury a následné dramatizace vyslechnutého textu metodami dramatické výchovy. Na základě kvalitativního výzkumu sledujeme a zaznamenáváme projevy dětí, abychom z výsledků vyhodnotili přínos této metody práce s textem pro předškolní děti. V druhé fázi výzkumu využíváme dotazníkovou metodu, kdy formou osmi otázek zaměřených na četbu a práci s textem, určených pedagogům i rodičům, mapujeme situaci v oblasti práce s textem u předškolních dětí. Na tato dvě šetření navazuje zpracování výzkumu, následné vyvození závěrů vyplývající z pozorování dětí předškolního věku a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis monitors benefit of the hearing text with subsequent using methods of drama for the development of vocabulary, communication and impact on social inclusion of children in preschool age. The research was under way in two kindergartens in district called Louny which differ in composing of the children groups, educational specialization and the methods of teaching.
In the first phase of this research we work using the action research, consists of regular, classical reading children´s literature out and subsequent dramatization of the hearing text by the methods of drama. We monitor on the basis of qualitative research and we record the show of children to evaluate the benefit of the research by this method of work with text for preschool children.
In the second phase of the research we use the questionnaire method by the form of eight questions, they are focused on reading and working with text focused on teachers and parents. We conduct the situation in the area of working with text at preschool children. The processing research continues in these two surveys and the subsequent draw conclusions which follows from the observation of the preschool children and the recommendation for teaching.
Klíčová slova
Literární text, dramatizace vyslechnutého textu, metody dramatické výchovy, dítě předškolního věku, slovní zásoba, komunikace, klíčové kompetence, četba
Klíčová slova v angličtině
Literary text, dramatizatuon of hearing text, the methods of drama, a child of preschool age, vocabulary, communication, competenties, reading
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se se směrnicemi děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdávání kvalifikační práce.
2) Prostudovat příslušnou odbornou literaturu k tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3) Zpracovat teoretickou část práce se zaměřením na přínos a význam hlasitého čtení v mateřské škole, vliv procesu čtení na vývoj dítěte v předškolním období (návyky, působení četby, poruchy vyjadřování, výběr vhodné literatury, motivace), program "Celé Česko čte dětem".
4) Oslovit Speciální MŠ v Žatci a MŠ v Blšanech a připravit průzkum (přibližně pětiměsíční) z hlediska pedagogického přístupu ke čtenému textu u odlišného složení dětských skupin (zdravotních handicapů, mentální vyspělosti a stupně vývoje) s cílem zachytit nejvýznamnější shody a rozdíly. Připravit dotazníky k přístupu ke čtení dětem ze strany rodičů a pedagogů v oslovených MŠ.
5) Zpracovat praktickou část práce, která bude vycházet z pravidelné četby v rámci programu "Celé Česko čte dětem". Pozornost bude věnována především dramatizaci vyslechnutého textu a práci s knihou v klasické MŠ Blšany a MŠ speciální v Žatci. Na základě kvalitativního výzkumu budou u předškolních dětí sledovány, podrobně zaznamenány a vyhodnoceny jejich reakce, chování, pozornost, vnímání vyslechnutého textu, jeho pochopení a interpretace významu s ohledem na rozvoj jejich slovní zásoby a přínos pro vývoj a utváření sociálního povědomí dětí předškolního věku prostřednictvím dramatizace textu.
6) V závěru práce poukázat na rozdíly a shody v přístupu ke čtenému textu u dvou oslovených rozdílných dětských skupin, formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se se směrnicemi děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdávání kvalifikační práce.
2) Prostudovat příslušnou odbornou literaturu k tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3) Zpracovat teoretickou část práce se zaměřením na přínos a význam hlasitého čtení v mateřské škole, vliv procesu čtení na vývoj dítěte v předškolním období (návyky, působení četby, poruchy vyjadřování, výběr vhodné literatury, motivace), program "Celé Česko čte dětem".
4) Oslovit Speciální MŠ v Žatci a MŠ v Blšanech a připravit průzkum (přibližně pětiměsíční) z hlediska pedagogického přístupu ke čtenému textu u odlišného složení dětských skupin (zdravotních handicapů, mentální vyspělosti a stupně vývoje) s cílem zachytit nejvýznamnější shody a rozdíly. Připravit dotazníky k přístupu ke čtení dětem ze strany rodičů a pedagogů v oslovených MŠ.
5) Zpracovat praktickou část práce, která bude vycházet z pravidelné četby v rámci programu "Celé Česko čte dětem". Pozornost bude věnována především dramatizaci vyslechnutého textu a práci s knihou v klasické MŠ Blšany a MŠ speciální v Žatci. Na základě kvalitativního výzkumu budou u předškolních dětí sledovány, podrobně zaznamenány a vyhodnoceny jejich reakce, chování, pozornost, vnímání vyslechnutého textu, jeho pochopení a interpretace významu s ohledem na rozvoj jejich slovní zásoby a přínos pro vývoj a utváření sociálního povědomí dětí předškolního věku prostřednictvím dramatizace textu.
6) V závěru práce poukázat na rozdíly a shody v přístupu ke čtenému textu u dvou oslovených rozdílných dětských skupin, formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7.
2. HRUBÍNOVÁ, Markéta Agnes. Co mi povíš, Matěji?: rozvíjíme řeč předškolních dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 131 s. ISBN 978-80-7367-658-2.
3. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
4. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80262-0790-0.
5. SMOLÍK, Filip a MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
6. CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Vyd. I. Prada: Academia 1984, 240 s.
7. KALÁBOVÁ, Naděžda. Pohádkové hry: hrajeme si celý rok: jak si hrát, učit se a tvořit s pohádkou, jak motivovat děti pomocí příběhu, jak pohádky rozvíjejí fantazii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 197 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0498-6.
8. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno:Computer Press, 2010, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694
9. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 9788024744353.
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560.
Seznam doporučené literatury
1. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7.
2. HRUBÍNOVÁ, Markéta Agnes. Co mi povíš, Matěji?: rozvíjíme řeč předškolních dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 131 s. ISBN 978-80-7367-658-2.
3. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
4. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80262-0790-0.
5. SMOLÍK, Filip a MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
6. CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Vyd. I. Prada: Academia 1984, 240 s.
7. KALÁBOVÁ, Naděžda. Pohádkové hry: hrajeme si celý rok: jak si hrát, učit se a tvořit s pohádkou, jak motivovat děti pomocí příběhu, jak pohádky rozvíjejí fantazii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 197 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0498-6.
8. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno:Computer Press, 2010, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694
9. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 9788024744353.
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560.