Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku slovní zásoby dítěte předškolního věku. Člení se na kapitoly zaměřené na jednotlivé etapy života dítěte předškolního věku, vývoj slovní zásoby v daném období a metody pro rozvoj řeči. Další část pojednává o komunikačních poruchách a v návaznosti na ně je popsána logopedická prevence. Hlavním cílem teoretické části je seznámení se základními poznatky o vývoji a rozvoji dítěte předškolního věku. V praktické části se práce zaměřuje na vhodná cvičení k rozvoji slovní zásoby dítěte předškolního věku, jejich využití v praxi a efektivnost.
Anotace v angličtině
Final thesis focuses on the issue of vocabulary of preschool age. It is divided into chapters focusing on different stages in the life of a child of preschool age, vocabulary development in a given period and methods for language development. Another part deals with communication disorders and to follow them is described speech therapy prevention . The main objective of the theoretic part is the acquisition of basic knowledge about the evolution and development of preschool age children The practical part focuses on suitable exercises to develop vocabulary of preschool age, its practical use and efficienci.
Klíčová slova
Slovní zásoba, předškolní věk, vývoj řeči, rozvoj řeči, komunikační schopnost, logopedie, vhodná cvičení
Klíčová slova v angličtině
Vocabulary, preschool age, speech development, language development, communication ability , speech therapy, suitable exercise
Rozsah průvodní práce
50 s. (59 251 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku slovní zásoby dítěte předškolního věku. Člení se na kapitoly zaměřené na jednotlivé etapy života dítěte předškolního věku, vývoj slovní zásoby v daném období a metody pro rozvoj řeči. Další část pojednává o komunikačních poruchách a v návaznosti na ně je popsána logopedická prevence. Hlavním cílem teoretické části je seznámení se základními poznatky o vývoji a rozvoji dítěte předškolního věku. V praktické části se práce zaměřuje na vhodná cvičení k rozvoji slovní zásoby dítěte předškolního věku, jejich využití v praxi a efektivnost.
Anotace v angličtině
Final thesis focuses on the issue of vocabulary of preschool age. It is divided into chapters focusing on different stages in the life of a child of preschool age, vocabulary development in a given period and methods for language development. Another part deals with communication disorders and to follow them is described speech therapy prevention . The main objective of the theoretic part is the acquisition of basic knowledge about the evolution and development of preschool age children The practical part focuses on suitable exercises to develop vocabulary of preschool age, its practical use and efficienci.
Klíčová slova
Slovní zásoba, předškolní věk, vývoj řeči, rozvoj řeči, komunikační schopnost, logopedie, vhodná cvičení
Klíčová slova v angličtině
Vocabulary, preschool age, speech development, language development, communication ability , speech therapy, suitable exercise
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na témata sovisející se slovní zásobou dítětě předškolního věku.Tato část bude rozdělena do tří kapitol (vývoj dětské řeči, narušená komunikační schopnost, logopedická prevence).
5. Připravit a zpracovat praktickou část práce - cvičení pro rozvoj slovní zásoby u dítěte v předškolním věku.Tato cvičení si ověřím v mateřské škole Sluníčko v Krupce, kde pracuji.
6. V závěru práce zhodnotit a zobecnit získané poznatky, formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na témata sovisející se slovní zásobou dítětě předškolního věku.Tato část bude rozdělena do tří kapitol (vývoj dětské řeči, narušená komunikační schopnost, logopedická prevence).
5. Připravit a zpracovat praktickou část práce - cvičení pro rozvoj slovní zásoby u dítěte v předškolním věku.Tato cvičení si ověřím v mateřské škole Sluníčko v Krupce, kde pracuji.
6. V závěru práce zhodnotit a zobecnit získané poznatky, formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Horňáková Katarína , Kapalková Svetlana, Mikulajová Marína : Jak mluvit s dětmi od narození do tří let, Praha: Portál, 1.vydání, 2009, 168 s. ISBN 978-7367-612-4 Bezděková Jana : Učíme naše dítě mluvit, TeMi Cz, 1.vydání, 2008, 200 s. ISBN 978-80-87156-02-5
Kutálková Dana: Slovo za slovem, Praha: KPH, 1. vydání, 1992, 136 s. ISBN 80-85267-34-9
Kutálková Dana: Logopedická prevence, průvodce vývojem dětské řeči, Praha: Portál, 1. vydání, 1996 ,216 s. ISBN 80-7178-115-0
Langmeier Josef, Krejčířová Dana: Vývojová psychologie, Grada Publishing, 3. vydání, 1998, 343 s. ISBN 80-7169-195-X
Klenková Jiřina : Logopedie, Grada Publishing, 1. vydání, 2006, 228 s. ISBN 978-80-247-1110-2
Lechta Viktor: Logopedické repetitorium, Bratislava: SPN, 1. vydání, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9
Sovák Miloš: Logopedie, Praha:SPN, 2.vydání, 1965, 320s.
Hrubínová Markéta: Co mi povíš Matěji? Rozvíjíme řeč předškolních dětí, Praha:Portál, 1.vydání, 2010, 136 s. ISBN 978-7367-658-2
Hauser Přemysl : Nauka o slovní zásobě.,Státní pedagogické nakladatelství Praha, 2.vydání 1986, 196 s.
Lynch Charlotte, Kidd Julia : Cvičení pro rozvoj řeči, Praha: Portál, 1.vydání, 2002, 128s. ISBN 80-7178-571-7
Gerhartová Vladimíra: Jak a co číst dětem v MŠ : Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV, Praha: Portál, 1.vydání, 2011,160s. ISBN 978-80-7367-8
Peutelschmiedová Alžběta: Koktavý žák ve škole, Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého, 1.vydání, 1996, 33s.ISBN 80-7067-594-2
L.S.Vygotskij: Myšlení a řeč, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2.vydání, 1976, 295s.
Seznam doporučené literatury
Horňáková Katarína , Kapalková Svetlana, Mikulajová Marína : Jak mluvit s dětmi od narození do tří let, Praha: Portál, 1.vydání, 2009, 168 s. ISBN 978-7367-612-4 Bezděková Jana : Učíme naše dítě mluvit, TeMi Cz, 1.vydání, 2008, 200 s. ISBN 978-80-87156-02-5
Kutálková Dana: Slovo za slovem, Praha: KPH, 1. vydání, 1992, 136 s. ISBN 80-85267-34-9
Kutálková Dana: Logopedická prevence, průvodce vývojem dětské řeči, Praha: Portál, 1. vydání, 1996 ,216 s. ISBN 80-7178-115-0
Langmeier Josef, Krejčířová Dana: Vývojová psychologie, Grada Publishing, 3. vydání, 1998, 343 s. ISBN 80-7169-195-X
Klenková Jiřina : Logopedie, Grada Publishing, 1. vydání, 2006, 228 s. ISBN 978-80-247-1110-2
Lechta Viktor: Logopedické repetitorium, Bratislava: SPN, 1. vydání, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9
Sovák Miloš: Logopedie, Praha:SPN, 2.vydání, 1965, 320s.
Hrubínová Markéta: Co mi povíš Matěji? Rozvíjíme řeč předškolních dětí, Praha:Portál, 1.vydání, 2010, 136 s. ISBN 978-7367-658-2
Hauser Přemysl : Nauka o slovní zásobě.,Státní pedagogické nakladatelství Praha, 2.vydání 1986, 196 s.
Lynch Charlotte, Kidd Julia : Cvičení pro rozvoj řeči, Praha: Portál, 1.vydání, 2002, 128s. ISBN 80-7178-571-7
Gerhartová Vladimíra: Jak a co číst dětem v MŠ : Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV, Praha: Portál, 1.vydání, 2011,160s. ISBN 978-80-7367-8
Peutelschmiedová Alžběta: Koktavý žák ve škole, Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého, 1.vydání, 1996, 33s.ISBN 80-7067-594-2
L.S.Vygotskij: Myšlení a řeč, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2.vydání, 1976, 295s.