Bakalářská práce s názvem Pohádky, jejich význam, využití a vliv na děti v MŠ se zaměřuje na způsob, jakým je možné pracovat s pohádkou v mateřské škole. Teoretická část práce nabízí pohled do historie pohádek, jejich dělení a popisuje vlivy, které působí na děti v předškolním věku. Dále se zabývá významem pro výchovu a vzdělávání a popisuje důvody, pro které je pohádka přínosná i pro současné děti v předškolním období. V praktické části práce je představen týdenní námět s názvem S pejskem a kočičkou poznáváme svět, který přináší konkrétní návrhy na využití pohádky v mateřské škole. Cílem je zaujmout a motivovat co nejvíce dětí do činností spojených s pohádkovými příběhy, které se vzájemně prolínají. Součástí každého dne je evaluace a zhodnocení uskutečněných činností.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled fairy tales, their significance, use and impact on children, it focuses on the way in which they can guide and influence during kindergarten. They offer an insight into history, they give values that influence preschoolers. It also deals with education and training and describes the reasons why the fairy tales are beneficial even for today's children in preschool period. In the practical way, the topic of the week with the name dogs and cats know the world, offers firm proposals on the use of fairy tales in kindergarten. The aim is to attract and motivate as many children as possible to the activities made visible in fairy tales, which promote life. Part of each day is the evaluation and assessment of the activities carried out.
Klíčová slova
Pohádka, vývoj dítěte, předškolní věk, vliv pohádek, výchova
Bakalářská práce s názvem Pohádky, jejich význam, využití a vliv na děti v MŠ se zaměřuje na způsob, jakým je možné pracovat s pohádkou v mateřské škole. Teoretická část práce nabízí pohled do historie pohádek, jejich dělení a popisuje vlivy, které působí na děti v předškolním věku. Dále se zabývá významem pro výchovu a vzdělávání a popisuje důvody, pro které je pohádka přínosná i pro současné děti v předškolním období. V praktické části práce je představen týdenní námět s názvem S pejskem a kočičkou poznáváme svět, který přináší konkrétní návrhy na využití pohádky v mateřské škole. Cílem je zaujmout a motivovat co nejvíce dětí do činností spojených s pohádkovými příběhy, které se vzájemně prolínají. Součástí každého dne je evaluace a zhodnocení uskutečněných činností.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled fairy tales, their significance, use and impact on children, it focuses on the way in which they can guide and influence during kindergarten. They offer an insight into history, they give values that influence preschoolers. It also deals with education and training and describes the reasons why the fairy tales are beneficial even for today's children in preschool period. In the practical way, the topic of the week with the name dogs and cats know the world, offers firm proposals on the use of fairy tales in kindergarten. The aim is to attract and motivate as many children as possible to the activities made visible in fairy tales, which promote life. Part of each day is the evaluation and assessment of the activities carried out.
Klíčová slova
Pohádka, vývoj dítěte, předškolní věk, vliv pohádek, výchova
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdávání kvalifikační práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému téma a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež se bude orientovat na význam pohádek a způsoby jejich využití u dětí v předškolním věku s cílem poukázat na to, jak dnes ovlivňují děti a jak je možné je vhodně využít v současném předškolním vzdělávání. Předběžné názvy kapitol: 1. Pohádka (definice, historie a vývoj, dělení, pohled z psychologického hlediska, funkce pohádek, způsob prezentace), 2. Dítě v předškolním období (socializační proces, role mateřské školy v procesu socializace), 3. Vliv pohádky na dítě v předškolním období (vliv na vývoj kognitivních funkcí, citového prožívání, formování hodnotového systému, dobro a zlo v pohádkách, násilí v pohádkách), 4. Využití práce s pohádkou v mateřské škole (RVP PV a pohádka, výběr pohádky a způsoby její prezentace).
5. Zpracovat praktickou část bakalářské práce. Předmětem praktické části je zpracovat a v praxi ověřit týdenní námět pro děti v mateřské škole motivovaný pohádkovým příběhem. Průzkum a hodnocení zpětné vazby proběhne formou každodenního komunikativního kruhu, za pomoci velké myšlenkové mapy a s obrázky činností, které budou mít děti volně přístupné. Na této mapě budou děti hodnotit námět pomocí emotikon a podle toho, jak je činnost zaujala či nezaujala, budou pracovat s předlohou.
6. Závěr, doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdávání kvalifikační práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému téma a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež se bude orientovat na význam pohádek a způsoby jejich využití u dětí v předškolním věku s cílem poukázat na to, jak dnes ovlivňují děti a jak je možné je vhodně využít v současném předškolním vzdělávání. Předběžné názvy kapitol: 1. Pohádka (definice, historie a vývoj, dělení, pohled z psychologického hlediska, funkce pohádek, způsob prezentace), 2. Dítě v předškolním období (socializační proces, role mateřské školy v procesu socializace), 3. Vliv pohádky na dítě v předškolním období (vliv na vývoj kognitivních funkcí, citového prožívání, formování hodnotového systému, dobro a zlo v pohádkách, násilí v pohádkách), 4. Využití práce s pohádkou v mateřské škole (RVP PV a pohádka, výběr pohádky a způsoby její prezentace).
5. Zpracovat praktickou část bakalářské práce. Předmětem praktické části je zpracovat a v praxi ověřit týdenní námět pro děti v mateřské škole motivovaný pohádkovým příběhem. Průzkum a hodnocení zpětné vazby proběhne formou každodenního komunikativního kruhu, za pomoci velké myšlenkové mapy a s obrázky činností, které budou mít děti volně přístupné. Na této mapě budou děti hodnotit námět pomocí emotikon a podle toho, jak je činnost zaujala či nezaujala, budou pracovat s předlohou.
6. Závěr, doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 174 s. ISBN 80-717-8862-7.
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Překlad Lucie Lucká. Praha: Lidové noviny, 2000, 335 s. Edice 21. ISBN 80-710-6290-1.
ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1.vyd. Brno: Doplněk, 1999, 366 s. ISBN 80-723-9034-1.
ČAPEK, Karel. Marsyas, čili, na okraj literatury: 1919-1931. Praha: Československý spisovatel, 1971.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
ČERVENKA, Jan. O pohádkách. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960.
DUNOVSKY, Jiri. Socialni pediatrie: vybrane kapitoly. Vyd. 1. Praha: Grada Pub., 1999, 279 p. ISBN 80-716-9254-9.
FRANZ, Marie-Louise Von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 182 s. ISBN 80-717-8260-2.
GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
KOL. aut., 2014. Hodnoty a kognitivně behaviorální terapie. In: Psychiatrie pro praxi. Roč. 15, č. 2. Dostupné z:http://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2014/02/09.pdf
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
LEDERBUCHOVA, Ladislava. Pruvodce literarnim dilem: vykladovy slovnik zakladnich pojmu literarni teorie. Vyd. 1. Jinocany: H&H. ISBN 80-731-9020-6.
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, 151 s. ISBN 80-717-8854-6.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2. Jinočany: H, 2008, 343 s. ISBN 978-807-3190-859.
RICHTER, Luděk. Pohádka a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998.
STREIT, J. Proč děti potřebují pohádky. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1992. 79 s. ISBN 80-900307-4-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny. Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros, 1989.
VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: Cerm, 1998.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 174 s. ISBN 80-717-8862-7.
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Překlad Lucie Lucká. Praha: Lidové noviny, 2000, 335 s. Edice 21. ISBN 80-710-6290-1.
ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1.vyd. Brno: Doplněk, 1999, 366 s. ISBN 80-723-9034-1.
ČAPEK, Karel. Marsyas, čili, na okraj literatury: 1919-1931. Praha: Československý spisovatel, 1971.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
ČERVENKA, Jan. O pohádkách. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960.
DUNOVSKY, Jiri. Socialni pediatrie: vybrane kapitoly. Vyd. 1. Praha: Grada Pub., 1999, 279 p. ISBN 80-716-9254-9.
FRANZ, Marie-Louise Von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 182 s. ISBN 80-717-8260-2.
GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
KOL. aut., 2014. Hodnoty a kognitivně behaviorální terapie. In: Psychiatrie pro praxi. Roč. 15, č. 2. Dostupné z:http://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2014/02/09.pdf
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
LEDERBUCHOVA, Ladislava. Pruvodce literarnim dilem: vykladovy slovnik zakladnich pojmu literarni teorie. Vyd. 1. Jinocany: H&H. ISBN 80-731-9020-6.
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, 151 s. ISBN 80-717-8854-6.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2. Jinočany: H, 2008, 343 s. ISBN 978-807-3190-859.
RICHTER, Luděk. Pohádka a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998.
STREIT, J. Proč děti potřebují pohádky. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1992. 79 s. ISBN 80-900307-4-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny. Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros, 1989.
VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: Cerm, 1998.