Informace o kvalifikační práci Deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním a základních logických úvah.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním a základních logických úvah.
Hlavní téma v angličtině
The description of basic differences berween pupils with dyslexia and common population from th view of reading with comprehension and basic logical reasoning.
Název dle studenta
Deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním a základních logických úvah.
Název dle studenta v angličtině
The description of basic differences berween pupils with dyslexia and common population from th view of reading with comprehension and basic logical reasoning.
Diplomová práce se zabývá tématem Deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné
populace z hlediska čtení s porozuměním a základních logických úvah. Cílem práce bylo
zjistit, jaké jsou rozdíly žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním
a základních logických úvah. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na definici
dyslexie, charakteristiku jednotlivých dysporuch a logického myšlení. V souvislosti s tím
je zde řešena otázka rozvoje čtenářské gramotnosti a čtení s porozuměním.
Základní tezí předložené práce je poukázat na vzorku žáků na nižší úroveň nejen
porozumění čtenému, ale i na nižší úroveň základního logického uvažování. Zároveň lze
předpokládat, že u žáků se specifickými poruchami učení bude stav o to slabší
Praktická část se hlouběji zabývá tématem slovních úloh a jejich následného řešení žáky
s dyslexií a žáky běžné populace. V tomto rámci byl proveden výzkum za pomoci kolegů
pedagogů na vybraných školách. Následně se věnuje samotnému výzkumu, vyhodnocení
a ověření stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis focuses on the description of the basic differences of students
with dyslexia and the general population in terms of reading comprehension and basic
reasoning. The main target is to find out the differences between students with dyslexia
and the general population in terms of reading comprehension and basic reasoning.
The theoretical part occupies itself with the definition of dyslexia, individual
characteristics of disorders and logical thinking. In this context is addressed the question of
the literacy development and the reading comprehension. The basic premise of this
Diploma thesis is to pointed out the lower level of comprehension and basic reasoning on
the sample of students. It can be assumed weaker state of students with specific learning
disabilities.
The practical part focuses on word problems and solving them by students with dyslexia
and students of the general population. In this framework, was conducted the research with
assistance of colleagues from the selected schools. Furthermore, the thesis occupies itself
with the research, results of the evaluation and verification of hypotheses.
Diplomová práce se zabývá tématem Deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné
populace z hlediska čtení s porozuměním a základních logických úvah. Cílem práce bylo
zjistit, jaké jsou rozdíly žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním
a základních logických úvah. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na definici
dyslexie, charakteristiku jednotlivých dysporuch a logického myšlení. V souvislosti s tím
je zde řešena otázka rozvoje čtenářské gramotnosti a čtení s porozuměním.
Základní tezí předložené práce je poukázat na vzorku žáků na nižší úroveň nejen
porozumění čtenému, ale i na nižší úroveň základního logického uvažování. Zároveň lze
předpokládat, že u žáků se specifickými poruchami učení bude stav o to slabší
Praktická část se hlouběji zabývá tématem slovních úloh a jejich následného řešení žáky
s dyslexií a žáky běžné populace. V tomto rámci byl proveden výzkum za pomoci kolegů
pedagogů na vybraných školách. Následně se věnuje samotnému výzkumu, vyhodnocení
a ověření stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis focuses on the description of the basic differences of students
with dyslexia and the general population in terms of reading comprehension and basic
reasoning. The main target is to find out the differences between students with dyslexia
and the general population in terms of reading comprehension and basic reasoning.
The theoretical part occupies itself with the definition of dyslexia, individual
characteristics of disorders and logical thinking. In this context is addressed the question of
the literacy development and the reading comprehension. The basic premise of this
Diploma thesis is to pointed out the lower level of comprehension and basic reasoning on
the sample of students. It can be assumed weaker state of students with specific learning
disabilities.
The practical part focuses on word problems and solving them by students with dyslexia
and students of the general population. In this framework, was conducted the research with
assistance of colleagues from the selected schools. Furthermore, the thesis occupies itself
with the research, results of the evaluation and verification of hypotheses.
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015.
1) Rešerše literatury
2) Seznámení s dostupným materiálem
3) Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, dyslexie, charakteristika cílové skupiny, poruchy učení, čtenářská gramotnost, logické uvažování).
3) Stanovení metodologie ve smyslu vymezení problémů, cílů, hypotéz a úkolů, kdy základním cílem bude deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním a základních matematických úvah.
4) Návrh výzkumného nástroje a jeho ověření v praxi.
5) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP.
6) Kvalitativní výzkum spočívající v polostrukturovaných rozhovorech s cílovou skupinou doplnění o kvantitativní výzkum na bázi dotazníku potažmo testu.
7) Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz, diskuze.
8) Práce bude ve finální podobě předána vedoucímu práce nejméně měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015.
1) Rešerše literatury
2) Seznámení s dostupným materiálem
3) Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, dyslexie, charakteristika cílové skupiny, poruchy učení, čtenářská gramotnost, logické uvažování).
3) Stanovení metodologie ve smyslu vymezení problémů, cílů, hypotéz a úkolů, kdy základním cílem bude deskripce základních rozdílů žáků s dyslexií a běžné populace z hlediska čtení s porozuměním a základních matematických úvah.
4) Návrh výzkumného nástroje a jeho ověření v praxi.
5) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP.
6) Kvalitativní výzkum spočívající v polostrukturovaných rozhovorech s cílovou skupinou doplnění o kvantitativní výzkum na bázi dotazníku potažmo testu.
7) Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz, diskuze.
8) Práce bude ve finální podobě předána vedoucímu práce nejméně měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ M., Kapitoly ze specifických poruch učení I, Brno, Masarykova univerzita 2007, s. 128, ISBN 978-80-210-3613-0.
BARTOŇOVÁ M., Kapitoly ze specifických poruch učení II, Brno, Masarykova univerzita 2006, s. 152, ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ Miroslava., Specifické poruchy učení, Brno, Paido, 2012, s. 237 ISBN 978-80-7315-232-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK Z., Dyslexie-specifické poruchy učení, Praha ,HaH 1993, s.270, ISBN80-85467-56-9.
POKORNÁ V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha, Portál 1997, s. 310, ISBN 80-7178-135-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Tvorba a hodnocení didaktických testů: cvičebnice pro studenty učitelství a účastníky kurzu DPS. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007, 74 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7044-919-6.
ZELINKOVÁ O., Poruchy učení, Praha, Portál 2009, s. 263,
ISBN 978-80-7367-514-1
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ M., Kapitoly ze specifických poruch učení I, Brno, Masarykova univerzita 2007, s. 128, ISBN 978-80-210-3613-0.
BARTOŇOVÁ M., Kapitoly ze specifických poruch učení II, Brno, Masarykova univerzita 2006, s. 152, ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ Miroslava., Specifické poruchy učení, Brno, Paido, 2012, s. 237 ISBN 978-80-7315-232-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK Z., Dyslexie-specifické poruchy učení, Praha ,HaH 1993, s.270, ISBN80-85467-56-9.
POKORNÁ V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha, Portál 1997, s. 310, ISBN 80-7178-135-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Tvorba a hodnocení didaktických testů: cvičebnice pro studenty učitelství a účastníky kurzu DPS. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007, 74 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7044-919-6.
ZELINKOVÁ O., Poruchy učení, Praha, Portál 2009, s. 263,
ISBN 978-80-7367-514-1