Tato bakalářská práce se se zabývá zjišťováním finanční gramotnosti dětí z dětských domovů v Plzeňském kraji. V teoretické části je se věnujeme problematice finanční gramotnosti, systému ústavní výchovy v České republice a reintegraci dětí z dětského domova do společnosti. V praktické části se za pomocí kvalitativního šetření prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky třech dětských domovů v Plzeňském kraji (Tachov, Planá u Mariánských Lázní a Horšovský Týn) a kvantitativního výzkumu skrze techniku dotazníkového šetření s dětmi ve čtyřech dětských domovech zjišťujeme jejich úroveň finanční gramotnosti. Výsledky šetření jsou vyhodnoceny a shrnuty v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the research of Pilsen region foster homes children and their financial literacy. The theoretical part is dedicated to the problem of financial literacy, the system of institutional care in the Czech Republic and to the foster children reintegration in the society. In the practical part, we investigate the financial literacy of the counsellors in three foster homes of the Pilsen region (Tachov, Planá u Mariánských Lázní and Horšovský Týn) through a semi-structured interview, using the qualitative examination. Further, we investigate four foster homes children's level of financial literacy through quantitative research, using a survey investigation. The results of this investigation are evaluated and summarized in the conclusion of this thesis.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, děti, dětský domov, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum.
Tato bakalářská práce se se zabývá zjišťováním finanční gramotnosti dětí z dětských domovů v Plzeňském kraji. V teoretické části je se věnujeme problematice finanční gramotnosti, systému ústavní výchovy v České republice a reintegraci dětí z dětského domova do společnosti. V praktické části se za pomocí kvalitativního šetření prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky třech dětských domovů v Plzeňském kraji (Tachov, Planá u Mariánských Lázní a Horšovský Týn) a kvantitativního výzkumu skrze techniku dotazníkového šetření s dětmi ve čtyřech dětských domovech zjišťujeme jejich úroveň finanční gramotnosti. Výsledky šetření jsou vyhodnoceny a shrnuty v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the research of Pilsen region foster homes children and their financial literacy. The theoretical part is dedicated to the problem of financial literacy, the system of institutional care in the Czech Republic and to the foster children reintegration in the society. In the practical part, we investigate the financial literacy of the counsellors in three foster homes of the Pilsen region (Tachov, Planá u Mariánských Lázní and Horšovský Týn) through a semi-structured interview, using the qualitative examination. Further, we investigate four foster homes children's level of financial literacy through quantitative research, using a survey investigation. The results of this investigation are evaluated and summarized in the conclusion of this thesis.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, děti, dětský domov, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum.
1. Prostudovat směrnici č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. 2. Studium odborné literatury z oblasti speciální pedagogiky, ekonomie, psychologie, metodologie výzkumu a sociologie. 3. Zpracování teoretických poznatků v oblastech: finanční gramotnost, systém ústavní výchovy a reintegrace dětí z dětských domovů. 4. Stanovení výzkumného problému (snížená finanční gramotnost dětí z dětského domova), výzkumných cílů, hypotéz a výzkumné metodologie. Bude proveden kvantitativní výzkum (dotazníkové šetření s respondenty - dětmi z vybraných dětských domovů) a kvalitativní výzkum ( polostrukturované rozhovory s respondenty - odbornými zaměstnanci z vybraných dětských domovů). 5. Realizace výzkumného šetření, zpracování a interpretace výsledků výzkumné části. 6. Vyvození závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. 2. Studium odborné literatury z oblasti speciální pedagogiky, ekonomie, psychologie, metodologie výzkumu a sociologie. 3. Zpracování teoretických poznatků v oblastech: finanční gramotnost, systém ústavní výchovy a reintegrace dětí z dětských domovů. 4. Stanovení výzkumného problému (snížená finanční gramotnost dětí z dětského domova), výzkumných cílů, hypotéz a výzkumné metodologie. Bude proveden kvantitativní výzkum (dotazníkové šetření s respondenty - dětmi z vybraných dětských domovů) a kvalitativní výzkum ( polostrukturované rozhovory s respondenty - odbornými zaměstnanci z vybraných dětských domovů). 5. Realizace výzkumného šetření, zpracování a interpretace výsledků výzkumné části. 6. Vyvození závěrů.
Seznam doporučené literatury
1. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. 2. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. Dopl. vyd. V nakl. Karolinum 1. Vyd. Praha: Karolinum, 2011. 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5. 3. SVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367- 040-2. 5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 6. KOCIÁNOVÁ, H., Finanční gramotnost v kostce. 1. vyd. Anag, 2012, 152 s. ISBN: 978-80-7263-767-6. 7. RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. 106 s. ISBN 978-80-736-7544-8. 8. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5. 9. MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál, 2008, 271 s. ISBN 978-80-7367-368-0. 10. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 978-80-262-0522-7.
Seznam doporučené literatury
1. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. 2. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. Dopl. vyd. V nakl. Karolinum 1. Vyd. Praha: Karolinum, 2011. 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5. 3. SVAŘÍČEK, R., ŠEDOVÁ, K., et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367- 040-2. 5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 6. KOCIÁNOVÁ, H., Finanční gramotnost v kostce. 1. vyd. Anag, 2012, 152 s. ISBN: 978-80-7263-767-6. 7. RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. 106 s. ISBN 978-80-736-7544-8. 8. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5. 9. MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál, 2008, 271 s. ISBN 978-80-7367-368-0. 10. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 978-80-262-0522-7.