Cílem bakalářské práce je zjistit, jak se děti-cizinci v současné době začleňují do české mateřské školy a jak dlouho jim adaptace trvá. Teoretická část je zaměřena na migraci, statistiky počtu cizinců v ČR, legislativu související se začleňováním cizinců a jejich dětí do české majoritní společnosti, na multikulturní výchovu v MŠ a problematiku komunikace v češtině jako druhém jazyce. Metoda kvalitativního výzkumu byla použita v praktické části práce ke sledování prvků multikulturní výchovy v předškolních zařízeních, které pedagogičtí pracovníci využívají při začleňování dětí s jiným mateřským jazykem než českým.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to find out how the children of foreigners adapt to kindergartens and how long the process of adapting may take. Whether or not teaching staff in kindergartens would benefit from elements of multicultural education was also investigated. The method of qualitative research was a survey.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak se děti-cizinci v současné době začleňují do české mateřské školy a jak dlouho jim adaptace trvá. Teoretická část je zaměřena na migraci, statistiky počtu cizinců v ČR, legislativu související se začleňováním cizinců a jejich dětí do české majoritní společnosti, na multikulturní výchovu v MŠ a problematiku komunikace v češtině jako druhém jazyce. Metoda kvalitativního výzkumu byla použita v praktické části práce ke sledování prvků multikulturní výchovy v předškolních zařízeních, které pedagogičtí pracovníci využívají při začleňování dětí s jiným mateřským jazykem než českým.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to find out how the children of foreigners adapt to kindergartens and how long the process of adapting may take. Whether or not teaching staff in kindergartens would benefit from elements of multicultural education was also investigated. The method of qualitative research was a survey.
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude orientována na témata sovisejícími s dětmi cizinců a jejich postupným začleňováním do MŠ v ČR (legislativa, komunikace v češtině jako druhém jazyce u dětí v předškolním věku, spolupráce MŠ s rodinou...).
4. Připravit a realizovat průzkum v MŠ formou dotazníků určené pedagogickým pracovníkům v MŠ, oslovení MŠ (v nejméně pěti MŠ v regionu Teplice )
5. Zpracovat praktickou část bakalářské práce - statisticky zpracovat získané poznatky do grafů a doplnit je vlastním komentářem.
6. Závěr, shrnutí získaných poznatků a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, jež bude orientována na témata sovisejícími s dětmi cizinců a jejich postupným začleňováním do MŠ v ČR (legislativa, komunikace v češtině jako druhém jazyce u dětí v předškolním věku, spolupráce MŠ s rodinou...).
4. Připravit a realizovat průzkum v MŠ formou dotazníků určené pedagogickým pracovníkům v MŠ, oslovení MŠ (v nejméně pěti MŠ v regionu Teplice )
5. Zpracovat praktickou část bakalářské práce - statisticky zpracovat získané poznatky do grafů a doplnit je vlastním komentářem.
6. Závěr, shrnutí získaných poznatků a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
MEISNEROVÁ, I. Cesty ke vzdělávání dětí ze sociokulturně odlišného prostředí
CÍLKOVÁ E., SCHÖNEROVÁ P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy
KLENKOVÁ, J. Logopedie
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikac
TITĚROVÁ, K. Inkluze v MŠ. Inkluzivní škola
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách
Seznam doporučené literatury
MEISNEROVÁ, I. Cesty ke vzdělávání dětí ze sociokulturně odlišného prostředí
CÍLKOVÁ E., SCHÖNEROVÁ P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy
KLENKOVÁ, J. Logopedie
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikac
TITĚROVÁ, K. Inkluze v MŠ. Inkluzivní škola
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách