Cílem diplomové práce s názvem "Analýza příčin sociálně patologických jevů u dětí a mládeže" je na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření zjistit příčiny sociálně patologických jevů a výskyt poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále pak nalézt odlišnosti ve vztahu k volnočasovým aktivitám u této skupiny respondentů. Diplomová práce se proto skládá z teoretické a empirické části.
V teoretické části diplomové práce se zaobíráme sociálně patologickými jevy s ohledem na vybrané vývojové poruchy chování u dětí a mládeže, se kterými se lze s vyšší pravděpodobností setkat v rámci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále se podrobněji věnujeme možnostem práce s jedinci s vývojovými poruchami chování a také činnosti kurátora pro děti a mládež.
Výzkumné šetření realizované v rámci empirické části práce bylo poté zaměřeno na zjištění příčin sociálně patologických jevů a výskyt poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále pak nalézt odlišnosti ve vztahu k volnočasovým aktivitám u této skupiny respondentů. Námi získané informace jsme analyzovali, vzájemně porovnali a nalezli rozdíly. Výzkumné šetření diplomové práce probíhalo na výzkumném vzorku 90 dotazovaných, z toho 45 byly děti ve věku do 15 let. Druhou část tvořila ve stejném počtu mládež ve věku nad 15 let. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z vyhodnocení vyplývá, že nebyly zjištěny zásadní rozdíly ohledně příčin sociálně patologických jevů a výskytu poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
The main goal of the diploma thesis is the analysis of social pathologic phenomena causes among children and youth. The thesis is based on a complex theoretical analysis of data research where the main target was to find out causes of social pathologic phenomena and the occurrence of behavioural disorders among children and youth who have a record at the department of child protection services. Another goal of the thesis is to detect differences in relation towards leisure time activities among this particular group of respondents. The diploma thesis therefore consists of theoretical and empirical parts. Theoretical part defines variety of views on social pathologic phenomena in relation to several developmental disorders which are more likely to occur among children registered in the child protective service records. Another aspect of theoretical thesis will focus on finding differences in relation to leisure time activities among this group of respondents. Collected data was analysed, compared and several differences were found. The field research was conducted by interview with research sample consisting of 90 respondents (45of which were children up to age 15, other half consisted of young adults over the age of 15). For statistical data evaluation collected from questionnaires we used t-test for arithmetic mean comparison of two independent data sets. The evaluation showed there were no significant differences detected in causes of social pathologic phenomena and also no difference in behavioural disorder occurrence among young children and adolescents who have a record at the department of social child protection.
Klíčová slova
poruchy chování, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže, sociální kurately, oddělení sociálně právní ochrany dětí, volnočasově aktivity, dotazník, t-test
Klíčová slova v angličtině
Behavioural Disorder, Social Pathologic Phenomena Among Children and Adolescents, Department ff Child Protection, Leisure Time Activities, Questionnaire, t-Test
Rozsah průvodní práce
78 s. (148 109 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce s názvem "Analýza příčin sociálně patologických jevů u dětí a mládeže" je na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření zjistit příčiny sociálně patologických jevů a výskyt poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále pak nalézt odlišnosti ve vztahu k volnočasovým aktivitám u této skupiny respondentů. Diplomová práce se proto skládá z teoretické a empirické části.
V teoretické části diplomové práce se zaobíráme sociálně patologickými jevy s ohledem na vybrané vývojové poruchy chování u dětí a mládeže, se kterými se lze s vyšší pravděpodobností setkat v rámci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále se podrobněji věnujeme možnostem práce s jedinci s vývojovými poruchami chování a také činnosti kurátora pro děti a mládež.
Výzkumné šetření realizované v rámci empirické části práce bylo poté zaměřeno na zjištění příčin sociálně patologických jevů a výskyt poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí. Dále pak nalézt odlišnosti ve vztahu k volnočasovým aktivitám u této skupiny respondentů. Námi získané informace jsme analyzovali, vzájemně porovnali a nalezli rozdíly. Výzkumné šetření diplomové práce probíhalo na výzkumném vzorku 90 dotazovaných, z toho 45 byly děti ve věku do 15 let. Druhou část tvořila ve stejném počtu mládež ve věku nad 15 let. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z vyhodnocení vyplývá, že nebyly zjištěny zásadní rozdíly ohledně příčin sociálně patologických jevů a výskytu poruch chování u dětí a mládeže, které jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
The main goal of the diploma thesis is the analysis of social pathologic phenomena causes among children and youth. The thesis is based on a complex theoretical analysis of data research where the main target was to find out causes of social pathologic phenomena and the occurrence of behavioural disorders among children and youth who have a record at the department of child protection services. Another goal of the thesis is to detect differences in relation towards leisure time activities among this particular group of respondents. The diploma thesis therefore consists of theoretical and empirical parts. Theoretical part defines variety of views on social pathologic phenomena in relation to several developmental disorders which are more likely to occur among children registered in the child protective service records. Another aspect of theoretical thesis will focus on finding differences in relation to leisure time activities among this group of respondents. Collected data was analysed, compared and several differences were found. The field research was conducted by interview with research sample consisting of 90 respondents (45of which were children up to age 15, other half consisted of young adults over the age of 15). For statistical data evaluation collected from questionnaires we used t-test for arithmetic mean comparison of two independent data sets. The evaluation showed there were no significant differences detected in causes of social pathologic phenomena and also no difference in behavioural disorder occurrence among young children and adolescents who have a record at the department of social child protection.
Klíčová slova
poruchy chování, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže, sociální kurately, oddělení sociálně právní ochrany dětí, volnočasově aktivity, dotazník, t-test
Klíčová slova v angličtině
Behavioural Disorder, Social Pathologic Phenomena Among Children and Adolescents, Department ff Child Protection, Leisure Time Activities, Questionnaire, t-Test
Zásady pro vypracování
1. Studium dostupné literatury orientované na sociálně patologické jevy u dětí a mládeže, možnosti jejich prevence.
2. Příprava projektu výzkumu, formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Do výzkumu bude zařazeno celkem 90 respondentů, dětí a mladistvých, kteří jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí.
4. Příprava vhodných výzkumných metod a nástrojů. Použit bude nestandardizovaný dotazník zaměřený na analýzu příčin sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
5. Realizace vlastní výzkumné studie vybraných skupin zařazených do výzkumného vzorku.
6. Zpracování vyhodnocení výzkumné studie a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí metod statistické analýzy.
8. Souhrn a diskuse získaných výsledků, formulace závěrů s ohledem na zkoumanou problematiku a případná doporučení pro praxi.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium dostupné literatury orientované na sociálně patologické jevy u dětí a mládeže, možnosti jejich prevence.
2. Příprava projektu výzkumu, formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Do výzkumu bude zařazeno celkem 90 respondentů, dětí a mladistvých, kteří jsou v evidenci sociální kurately na oddělení sociálně právní ochrany dětí.
4. Příprava vhodných výzkumných metod a nástrojů. Použit bude nestandardizovaný dotazník zaměřený na analýzu příčin sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
5. Realizace vlastní výzkumné studie vybraných skupin zařazených do výzkumného vzorku.
6. Zpracování vyhodnocení výzkumné studie a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí metod statistické analýzy.
8. Souhrn a diskuse získaných výsledků, formulace závěrů s ohledem na zkoumanou problematiku a případná doporučení pro praxi.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.FISCHER, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP v Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-812-1. s. 144
2.FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. s. 205
3.FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. s 231
4.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. s. 261
5.JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. s. 544
6.KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU v Brně, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0. s. 260
7.MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6. s. 192
8.MÜHLPACHR, P. Sociopatologie. Brno: MU v Brně, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7. s. 194
9.PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Agama, 2006. ISBN 80-86991-81-4. s. 24
10.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. s 870
Seznam doporučené literatury
1.FISCHER, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP v Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-812-1. s. 144
2.FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. s. 205
3.FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. s 231
4.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. s. 261
5.JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. s. 544
6.KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU v Brně, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0. s. 260
7.MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6. s. 192
8.MÜHLPACHR, P. Sociopatologie. Brno: MU v Brně, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7. s. 194
9.PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Agama, 2006. ISBN 80-86991-81-4. s. 24
10.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. s 870