Tato diplomová práce se zabývá logopedickou prevencí u dětí předškolního věku a zmapováním systému logopedické péče v mateřských školách v okrese Chomutov. V teoretické části jsou za pomoci odborných zdrojů rozpracována témata vztahující se ke zvolené problematice. Jedná se o terminologické vymezení pojmů logopedie, logopedická prevence a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Teoretická část se také zaměřuje na logopedickou prevenci uskutečňovanou v mateřské škole, jejíž činnost vychází z platné legislativy. Obsahem je též logopedická prevence v mateřské škole a legislativní opora, týkající se oboru logopedické prevence. Praktická část pomocí dotazníkového šetření u pedagogů mateřských škol v okrese Chomutov analyzuje logopedickou prevenci a naplňování metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství v těchto zařízeních. Závěry výzkumného šetření budou využitelné v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with speech therapy prevention in preschool children and mapping of speech therapy system in kindergartens in Chomutov district. In theoretical part there are elaborated themes relating to chosen issues with the help of expert sources. This is a terminological definition of the concepts of speech therapy, speech prevention and the Framework Educational Program for Pre-school Education.
The theoretical part also focuses on speech prevention in nursery school, whose activity is based on valid legislation. The content is also speech therapy in kindergarden and legislative support regarding the field of speech therapy
The practical part analyzes the speech therapy prevention and fulfillment of methodological recommendations by means of a questionnaire survey of kindergarten teachers in the Chomutov district. 14 712 / 2009-61 to ensure speech therapy in education in these facilities. The conclusions of the research will be applicable in practice.
Therapist,Logopedic prevention ,General educational program for preschool education ,Communication competence ,Communicative skills
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá logopedickou prevencí u dětí předškolního věku a zmapováním systému logopedické péče v mateřských školách v okrese Chomutov. V teoretické části jsou za pomoci odborných zdrojů rozpracována témata vztahující se ke zvolené problematice. Jedná se o terminologické vymezení pojmů logopedie, logopedická prevence a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Teoretická část se také zaměřuje na logopedickou prevenci uskutečňovanou v mateřské škole, jejíž činnost vychází z platné legislativy. Obsahem je též logopedická prevence v mateřské škole a legislativní opora, týkající se oboru logopedické prevence. Praktická část pomocí dotazníkového šetření u pedagogů mateřských škol v okrese Chomutov analyzuje logopedickou prevenci a naplňování metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství v těchto zařízeních. Závěry výzkumného šetření budou využitelné v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with speech therapy prevention in preschool children and mapping of speech therapy system in kindergartens in Chomutov district. In theoretical part there are elaborated themes relating to chosen issues with the help of expert sources. This is a terminological definition of the concepts of speech therapy, speech prevention and the Framework Educational Program for Pre-school Education.
The theoretical part also focuses on speech prevention in nursery school, whose activity is based on valid legislation. The content is also speech therapy in kindergarden and legislative support regarding the field of speech therapy
The practical part analyzes the speech therapy prevention and fulfillment of methodological recommendations by means of a questionnaire survey of kindergarten teachers in the Chomutov district. 14 712 / 2009-61 to ensure speech therapy in education in these facilities. The conclusions of the research will be applicable in practice.
Therapist,Logopedic prevention ,General educational program for preschool education ,Communication competence ,Communicative skills
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou logopedické prevence u dětí předškolního věku a zmapováním systému logopedické péče v mateřských školách v okrese Chomutov. Cílem diplomové práce bude analýza logopedické prevence v mateřských školách v okrese Chomutov. Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části budou zpracovaná témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o základní pojmy týkající se logopedické prevence a péče o komunikativní dovednosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analýza logopedické prevence v mateřských školách v okrese Chomutov a naplňování metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství v těchto zařízeních. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou logopedické prevence u dětí předškolního věku a zmapováním systému logopedické péče v mateřských školách v okrese Chomutov. Cílem diplomové práce bude analýza logopedické prevence v mateřských školách v okrese Chomutov. Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a výzkumnou.
V teoretické části budou zpracovaná témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o základní pojmy týkající se logopedické prevence a péče o komunikativní dovednosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analýza logopedické prevence v mateřských školách v okrese Chomutov a naplňování metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství v těchto zařízeních. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GENOWEFA, Demel. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998. ISBN 8302055530.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1233-0.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
SMOLÍK, Filip, MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GENOWEFA, Demel. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998. ISBN 8302055530.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1233-0.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
SMOLÍK, Filip, MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.