Diplomová práce s názvem "Problematika sociálně patologických jevů u současných žáků druhého stupně základních škol z pohledu rodičů a pedagogů" se zabývá problematikou období dospívání, sociálně patologickými jevy u dospívajících, příčinami vzniku těchto nežádoucích jevů a prevencí vzniku sociálně patologických jevů u dospívajících.
Práce se skládá ze dvou částí, z části teoretické a empirické. Teoretická část osvětluje problematiku období dospívání, příčiny vzniku sociálně patologických jevů u současných dospívajících, faktory ovlivňující jejich vznik, vlivy prostředí, vybrané sociálně patologické jevy vyskytujících se u dospívajících a otázky prevence vzniku těchto jevů.
Empirická část obsahuje výzkumné šetření, které mělo za úkol zmapovat a zanalyzovat názory a pohledy rodičů a pedagogů týkající se problematiky sociálně patologických jevů
u dospívajících, příčinami vzniku těchto jevů a prevencí.
Anotace v angličtině
Abstract Disertation thesis titled "The issue of socially pathological phenomena in today's pupils of second stage of elementary school from the point of view of parents and teachers." deals with the issue of the period of adolescence, socially pathological phenomena among adolescents, causes of emergence of the phenomena and prevence of emergence of social pathological phenomena among adolescents.
The thesis consists two parts a theoretical part and an empirical part. The theoretical part explains the issue of adolescence, causes of emergence of socially pathological phenomena among current adolescents, faktors which affects their emergence, environment influences, chosen social pathological phenomenas occuring among adolescents and issues
of prevention of emergence of this phenomena.
The empirical part contains research survey and its task which was to chart and analyze parents' and teachers' opinions and views regarding the issue of socially pathological phenomena among adolescents, causes of emergence of this phenomena and prevention.
Klíčová slova
Období dospívání, sociálně patologické jevy, sociální deviace, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, social pathological phenomena, social deviation, prevention.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Problematika sociálně patologických jevů u současných žáků druhého stupně základních škol z pohledu rodičů a pedagogů" se zabývá problematikou období dospívání, sociálně patologickými jevy u dospívajících, příčinami vzniku těchto nežádoucích jevů a prevencí vzniku sociálně patologických jevů u dospívajících.
Práce se skládá ze dvou částí, z části teoretické a empirické. Teoretická část osvětluje problematiku období dospívání, příčiny vzniku sociálně patologických jevů u současných dospívajících, faktory ovlivňující jejich vznik, vlivy prostředí, vybrané sociálně patologické jevy vyskytujících se u dospívajících a otázky prevence vzniku těchto jevů.
Empirická část obsahuje výzkumné šetření, které mělo za úkol zmapovat a zanalyzovat názory a pohledy rodičů a pedagogů týkající se problematiky sociálně patologických jevů
u dospívajících, příčinami vzniku těchto jevů a prevencí.
Anotace v angličtině
Abstract Disertation thesis titled "The issue of socially pathological phenomena in today's pupils of second stage of elementary school from the point of view of parents and teachers." deals with the issue of the period of adolescence, socially pathological phenomena among adolescents, causes of emergence of the phenomena and prevence of emergence of social pathological phenomena among adolescents.
The thesis consists two parts a theoretical part and an empirical part. The theoretical part explains the issue of adolescence, causes of emergence of socially pathological phenomena among current adolescents, faktors which affects their emergence, environment influences, chosen social pathological phenomenas occuring among adolescents and issues
of prevention of emergence of this phenomena.
The empirical part contains research survey and its task which was to chart and analyze parents' and teachers' opinions and views regarding the issue of socially pathological phenomena among adolescents, causes of emergence of this phenomena and prevention.
Klíčová slova
Období dospívání, sociálně patologické jevy, sociální deviace, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, social pathological phenomena, social deviation, prevention.
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce bude na základě studia odborné literatury popisovat problematiku dospívání, jednotlivých druhů sociálně patologických jevů a jejich prevence. Popsán bude vliv prostředí a další příčiny a činitele působící na vznik sociálně patologických jevů u žáků základních škol.
Praktická část diplomové práce bude formou vlastního kvantitativního výzkumu za použití dotazníku objasňovat problematiku sociálně patologických jevů v adolescentním věku z pohledu rodičů a pedagogů. Bude popsán výzkumný problém, cíl výzkumného šetření a použité výzkumné nástroje. Vzorek respondentů bude zahrnovat přibližně 100 rodičů a 100 pedagogů ze základních škol. Pohledy a názory obou skupin respondentů budou analyzovány a porovnány. Výsledek výzkumného šetření nám přinese pohledy dvou důležitých skupin autorit v životě dospívajícího jedince, přiblíží nám jejich názory týkající se dané problematiky výskytu sociálně patologických jevů, faktorů ovlivňující jejich vznik, vlivů prostředí, ale také pohledy týkající se prevence vzniku sociálně patologických jevů. Výsledky budou digitalizovány, statisticky vyhodnoceny a náležitě interpretovány.
V závěru diplomové práce zhodnotíme získané výsledky, zformulujeme závěry, které mohou přispět k řešení problematiky výskytu a prevence sociálně patologických jevů u dospívajících osob. Z výsledků vyvodíme doporučení pro praxi, které bude moci být využitelné pro rodiče a pedagogy a může vést ke zlepšení jejich komunikace a spolupráce mezi sebou.
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce bude na základě studia odborné literatury popisovat problematiku dospívání, jednotlivých druhů sociálně patologických jevů a jejich prevence. Popsán bude vliv prostředí a další příčiny a činitele působící na vznik sociálně patologických jevů u žáků základních škol.
Praktická část diplomové práce bude formou vlastního kvantitativního výzkumu za použití dotazníku objasňovat problematiku sociálně patologických jevů v adolescentním věku z pohledu rodičů a pedagogů. Bude popsán výzkumný problém, cíl výzkumného šetření a použité výzkumné nástroje. Vzorek respondentů bude zahrnovat přibližně 100 rodičů a 100 pedagogů ze základních škol. Pohledy a názory obou skupin respondentů budou analyzovány a porovnány. Výsledek výzkumného šetření nám přinese pohledy dvou důležitých skupin autorit v životě dospívajícího jedince, přiblíží nám jejich názory týkající se dané problematiky výskytu sociálně patologických jevů, faktorů ovlivňující jejich vznik, vlivů prostředí, ale také pohledy týkající se prevence vzniku sociálně patologických jevů. Výsledky budou digitalizovány, statisticky vyhodnoceny a náležitě interpretovány.
V závěru diplomové práce zhodnotíme získané výsledky, zformulujeme závěry, které mohou přispět k řešení problematiky výskytu a prevence sociálně patologických jevů u dospívajících osob. Z výsledků vyvodíme doporučení pro praxi, které bude moci být využitelné pro rodiče a pedagogy a může vést ke zlepšení jejich komunikace a spolupráce mezi sebou.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 80-736-7014-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015, 190 stran. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5309-6.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 150 s. ISBN 80-717-8432-X.
POKORNÝ, Vratislav, Anton TOMKO a Jana TELCOVÁ. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. Prevence sociálně patologických jevů. ISBN 80-865-6804-0.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 80-736-7014-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015, 190 stran. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5309-6.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 150 s. ISBN 80-717-8432-X.
POKORNÝ, Vratislav, Anton TOMKO a Jana TELCOVÁ. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. Prevence sociálně patologických jevů. ISBN 80-865-6804-0.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0.