Bakalářská práce je zaměřena na postupy pedagogických pracovníků, ve výchovných ústavech, při řešení náročných pedagogických situací s cílem identifikovat postupy pedagogů při porušování norem ze strany dítěte.
Teoretická část práce vymezuje základní pojmy a tedy především normu a její porušování, poruchy chování a přístupu společnosti k této celkové problematice. Dále pak specifika pedagogického pracovníka, jeho osobnost a kompetence, způsob výchovného působení na jedince, včetně hodnocení, odměn a sankcí.
Praktická část bakalářské práce se nejprve věnuje charakteristice kvantitativního výzkumného šetření, kde je uveden cíl práce, použité metody, předvýzkum a následně pak hlavní výzkum. Tento výzkum byl prováděn za pomocí situačních metod, tzv. mikropříběhů.
Na základě tohoto šetření jsou uvedeny výsledky postupů vychovatelů a následné shrnutí s doporučením pro výkon této profese.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on methods of teaching staff in educational institutions in addressing the demanding teaching situations in order to identify the practices of teachers in violation of norms by the child.
The theoretical part is focused on the question of standards and infringements, behavioral disorders and the society's approach to this global issue. It is also focused on specifics of a teacher, his personality and competence, the educational impact on individuals, including assessment, rewards and sanctions.
The practical part is devoted to the characteristics of the research, which is stated by a goal of the bachelor thesis, used methods, a pilot study and then a main research. This research was conducted using situational methods called "Micro stories".
Based on this investigation there are mentioned the results of educators procedures and the subsequent summary with recommendations for the profession.
Klíčová slova
normy, sociální odchylka, poruchy chování, ústavní výchova, výchovný ústav, pedagog, osobnost, kompetence, výchova, sankce, odměny, postupy
Bakalářská práce je zaměřena na postupy pedagogických pracovníků, ve výchovných ústavech, při řešení náročných pedagogických situací s cílem identifikovat postupy pedagogů při porušování norem ze strany dítěte.
Teoretická část práce vymezuje základní pojmy a tedy především normu a její porušování, poruchy chování a přístupu společnosti k této celkové problematice. Dále pak specifika pedagogického pracovníka, jeho osobnost a kompetence, způsob výchovného působení na jedince, včetně hodnocení, odměn a sankcí.
Praktická část bakalářské práce se nejprve věnuje charakteristice kvantitativního výzkumného šetření, kde je uveden cíl práce, použité metody, předvýzkum a následně pak hlavní výzkum. Tento výzkum byl prováděn za pomocí situačních metod, tzv. mikropříběhů.
Na základě tohoto šetření jsou uvedeny výsledky postupů vychovatelů a následné shrnutí s doporučením pro výkon této profese.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on methods of teaching staff in educational institutions in addressing the demanding teaching situations in order to identify the practices of teachers in violation of norms by the child.
The theoretical part is focused on the question of standards and infringements, behavioral disorders and the society's approach to this global issue. It is also focused on specifics of a teacher, his personality and competence, the educational impact on individuals, including assessment, rewards and sanctions.
The practical part is devoted to the characteristics of the research, which is stated by a goal of the bachelor thesis, used methods, a pilot study and then a main research. This research was conducted using situational methods called "Micro stories".
Based on this investigation there are mentioned the results of educators procedures and the subsequent summary with recommendations for the profession.
Klíčová slova
normy, sociální odchylka, poruchy chování, ústavní výchova, výchovný ústav, pedagog, osobnost, kompetence, výchova, sankce, odměny, postupy
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou postupů pedagogických pracovníků ve výchovných ústavech při řešení náročných pedagogických situací. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky ústavní výchovy, problematiky odměn a sankcí, kázně, osobnosti pedagoga, náročných pedagogických situací, odměny, norem a řádu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit (analyzovat) postupy pedagogických pracovníků při porušování pravidel ústavu. Výzkumná metoda bude postavena na mikro příbězích. Součástí práce, budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou postupů pedagogických pracovníků ve výchovných ústavech při řešení náročných pedagogických situací. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky ústavní výchovy, problematiky odměn a sankcí, kázně, osobnosti pedagoga, náročných pedagogických situací, odměny, norem a řádu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit (analyzovat) postupy pedagogických pracovníků při porušování pravidel ústavu. Výzkumná metoda bude postavena na mikro příbězích. Součástí práce, budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. SEKERA, O.: Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 2009. ISBN 978-80-7368-728-1. JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních.Geudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7. MATOUŠEK a KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-854-9827-8. VALIŠOVÁ, A.: Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. SEKERA, O.: Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 2009. ISBN 978-80-7368-728-1. JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních.Geudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7. MATOUŠEK a KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-854-9827-8. VALIŠOVÁ, A.: Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.