Diplomová práce se zabývá problematikou inovace a aktualizace programu zacházení u odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody, doplněním o možné aktivity, které by vedly k zdokonalení pedagogické a výchovné činnosti.
V teoretické části se seznámíme s programem zacházení, jako jedním z hlavních prostředků výchovného působení na pachatele kriminálního chování. Větší pozornost je věnována vzdělávání, výchovným programům a zájmovým činnostem Závěr teoretické je zaměřen ve stručnosti typologii vězňů a práci se specifickými skupinami odsouzených.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kde je provedena analýza rozhovorů se zaměstnanci věznic, kteří realizují program zacházení a odsouzenými propuštěnými na svobodu, kteří jsou v péči kurátora pro dospělé a prošli programem zacházení. Tímto jsou zmapovány jejich názory na danou problematiku.
Cílem diplomové práce je poskytnutí doporučení pro možnou inovaci programu zacházení u odsouzených pro pracovníky, kteří s nimi ve výkonu trestu odnětí svobody pracují. Výstupem práce je navrhnutí dalších nových aktivit, které mohou být součástí programu zacházení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of innovation and updating treatment program for convicts in prison, adding about possible activities that could lead to the improvement of teaching and educational activities.
The theoretical part will become acquainted with the treatment program, as one of the principal means of educational influence on the perpetrators of criminal behavior. More attention is paid to education, educational programs and special interest activities Conclusion theoretical focuses in brief typology of prisoners and work with specific groups of inmates.
The practical part is devoted to qualitative research, which is an analysis of interviews with prison staff who implement the treatment program and sentenced Released on freedom, who are in the care of a curator for adults and underwent treatment program. This is mapped out their views on the issue.
The aim of this thesis is to provide recommendations for possible upgrade treatment program for convicted for workers with them in prison work. The outcome of this work is to suggest the other new activities that can be part of the treatment program.
Klíčová slova
Program zacházení, výkon trestu odnětí svobody, odsouzení, zaměstnání, vzdělání, volný čas, zájmové aktivity
Diplomová práce se zabývá problematikou inovace a aktualizace programu zacházení u odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody, doplněním o možné aktivity, které by vedly k zdokonalení pedagogické a výchovné činnosti.
V teoretické části se seznámíme s programem zacházení, jako jedním z hlavních prostředků výchovného působení na pachatele kriminálního chování. Větší pozornost je věnována vzdělávání, výchovným programům a zájmovým činnostem Závěr teoretické je zaměřen ve stručnosti typologii vězňů a práci se specifickými skupinami odsouzených.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kde je provedena analýza rozhovorů se zaměstnanci věznic, kteří realizují program zacházení a odsouzenými propuštěnými na svobodu, kteří jsou v péči kurátora pro dospělé a prošli programem zacházení. Tímto jsou zmapovány jejich názory na danou problematiku.
Cílem diplomové práce je poskytnutí doporučení pro možnou inovaci programu zacházení u odsouzených pro pracovníky, kteří s nimi ve výkonu trestu odnětí svobody pracují. Výstupem práce je navrhnutí dalších nových aktivit, které mohou být součástí programu zacházení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of innovation and updating treatment program for convicts in prison, adding about possible activities that could lead to the improvement of teaching and educational activities.
The theoretical part will become acquainted with the treatment program, as one of the principal means of educational influence on the perpetrators of criminal behavior. More attention is paid to education, educational programs and special interest activities Conclusion theoretical focuses in brief typology of prisoners and work with specific groups of inmates.
The practical part is devoted to qualitative research, which is an analysis of interviews with prison staff who implement the treatment program and sentenced Released on freedom, who are in the care of a curator for adults and underwent treatment program. This is mapped out their views on the issue.
The aim of this thesis is to provide recommendations for possible upgrade treatment program for convicted for workers with them in prison work. The outcome of this work is to suggest the other new activities that can be part of the treatment program.
Klíčová slova
Program zacházení, výkon trestu odnětí svobody, odsouzení, zaměstnání, vzdělání, volný čas, zájmové aktivity
Diplomová práce se bude zabývat problematikou inovace programu zacházení u odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody, doplněním o možné aktivity, které by vedly k zdokonalení pedagogické a výchovné činnosti.V teoretické části se seznámíme s programem zacházení, jako jedním z hlavních prostředků výchovného působení na pachatele kriminálního chování. Větší pozornost bude zaměřena na vzdělávaní, výchovné programy a zájmové činnosti. Závěr teoretické části bude věnován ve stručnosti typologií vězňů a práci se specifickými skupinami odsouzených.
Praktická část bude zaměřena na kvalitativní výzkum, kdy provedeme analýzu rozhovorů se zaměstnanci věznic, kteří realizují program zacházení a odsouzenými propuštěnými na svobodu, kteří jsou v péči kurátora pro dospělé a prošli programem zacházení. Tímto zmapujeme jejich názory na danou problematiku.Cílem diplomové práce bude poskytnutí doporučení pro možnou inovaci programu zacházení u odsouzených pro pracovníky, kteří s nimi ve výkonu trestu odnětí svobody pracují.Výstupem práce bude navrhnutí dalších nových aktivit, které mohou být součástí programu zacházení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou inovace programu zacházení u odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody, doplněním o možné aktivity, které by vedly k zdokonalení pedagogické a výchovné činnosti.V teoretické části se seznámíme s programem zacházení, jako jedním z hlavních prostředků výchovného působení na pachatele kriminálního chování. Větší pozornost bude zaměřena na vzdělávaní, výchovné programy a zájmové činnosti. Závěr teoretické části bude věnován ve stručnosti typologií vězňů a práci se specifickými skupinami odsouzených.
Praktická část bude zaměřena na kvalitativní výzkum, kdy provedeme analýzu rozhovorů se zaměstnanci věznic, kteří realizují program zacházení a odsouzenými propuštěnými na svobodu, kteří jsou v péči kurátora pro dospělé a prošli programem zacházení. Tímto zmapujeme jejich názory na danou problematiku.Cílem diplomové práce bude poskytnutí doporučení pro možnou inovaci programu zacházení u odsouzených pro pracovníky, kteří s nimi ve výkonu trestu odnětí svobody pracují.Výstupem práce bude navrhnutí dalších nových aktivit, které mohou být součástí programu zacházení.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. ISBN 80-7044-772-9.
FISCHER, S., ŠKODA J. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha:Portál,1997. ISBN 80-7178-179-7.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha. Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
RIEGER, Z. Návrat k rodině a domu. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon č. 169/1999 Sb. o výkonu trestu odnětí svobody.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. ISBN 80-7044-772-9.
FISCHER, S., ŠKODA J. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha:Portál,1997. ISBN 80-7178-179-7.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha. Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
RIEGER, Z. Návrat k rodině a domu. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon č. 169/1999 Sb. o výkonu trestu odnětí svobody.