Bakalářská práce pojednává především o kompetencích učitelky mateřské školy. Teoretická část popisuje dovednosti, které jsou v dnešní době pro učitelku nezbytné. Hlouběji se práce zabývá sebereflektivní kompetencí, bez které by učitelka nemohla tyto dovednosti hodnotit. Práce popisuje sebereflexi, vymezenou různými autory, jak z pedagogického tak i z psychologického hlediska. Uvádí etapy sebereflexe, podává přehled o metodách a formách sebereflexe, které mohou učitelky pro hodnocení své práce využívat. Praktická část práce je zaměřena na hodnocení dovedností učitelek mateřských škol.Snahou bylo nahlédnout na dovednosti učitelek z jejich pohledu, díky výzkumnému šetření zjistit, jaké dovednosti mají učitelky nejvíce osvojeny, jaké jim naopak dělají největší obtíže.
Anotace v angličtině
This thesis deals withs the competencies of kindergarten teachers. The theoretical part describes the skills that are necessary for teachers today. This theses addresses in detail the ability of self-reflection without teache could not adequately assess these skills. The theses describes self-reflection, as defined by various authors, from educational and psychological viewpoint. It lists stages of self-reflection and gives an overview of methods and forms of self-reflection.. The practical part of this theses is focused on assessing skills of kindergartenteachers. The aim was to look at the skills of teachers from their perspective and to use a research survey to find out which skills the teachers mastered the most and which skills represent the greatest challenge.
Bakalářská práce pojednává především o kompetencích učitelky mateřské školy. Teoretická část popisuje dovednosti, které jsou v dnešní době pro učitelku nezbytné. Hlouběji se práce zabývá sebereflektivní kompetencí, bez které by učitelka nemohla tyto dovednosti hodnotit. Práce popisuje sebereflexi, vymezenou různými autory, jak z pedagogického tak i z psychologického hlediska. Uvádí etapy sebereflexe, podává přehled o metodách a formách sebereflexe, které mohou učitelky pro hodnocení své práce využívat. Praktická část práce je zaměřena na hodnocení dovedností učitelek mateřských škol.Snahou bylo nahlédnout na dovednosti učitelek z jejich pohledu, díky výzkumnému šetření zjistit, jaké dovednosti mají učitelky nejvíce osvojeny, jaké jim naopak dělají největší obtíže.
Anotace v angličtině
This thesis deals withs the competencies of kindergarten teachers. The theoretical part describes the skills that are necessary for teachers today. This theses addresses in detail the ability of self-reflection without teache could not adequately assess these skills. The theses describes self-reflection, as defined by various authors, from educational and psychological viewpoint. It lists stages of self-reflection and gives an overview of methods and forms of self-reflection.. The practical part of this theses is focused on assessing skills of kindergartenteachers. The aim was to look at the skills of teachers from their perspective and to use a research survey to find out which skills the teachers mastered the most and which skills represent the greatest challenge.
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
2. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na profesní kompetence učitelek mateřských škol, na jejich sebereflexi a na metody a nástroje sebereflexe.
3. V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu učitelek mateřských škol. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
4. Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
5. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry.
6. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
2. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na profesní kompetence učitelek mateřských škol, na jejich sebereflexi a na metody a nástroje sebereflexe.
3. V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu učitelek mateřských škol. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
4. Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
5. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry.
6. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Seznam doporučené literatury
GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno:Paido,2010.ISBN-978-80-7315-185-0.
GILLERNOVÁ,I.,KREJČOVÁ,L. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN-978-80-247-3472-9.
KYRIACOU,CH.Klíčové dovednosti učitele. Praha:Portál,1996.ISBN-80-7178-022-7.
MERTIN,V.,GILLERNOVÁ,I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:Portál,2010.ISBN-978-80-7367-627-8.
SPILKOVÁ,V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno:Paido,2004.ISBN-80-7315-081-6.
SYSLOVÁ,Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha:Portál,2012.ISBN-978-80-262-0183-0.
SYSLOVÁ,Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha:Grada,2013.ISBN-978-80-247-4309-7.
VAŠUTOVÁ,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno:Paido,2004.ISBN-80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno:Paido,2010.ISBN-978-80-7315-185-0.
GILLERNOVÁ,I.,KREJČOVÁ,L. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN-978-80-247-3472-9.
KYRIACOU,CH.Klíčové dovednosti učitele. Praha:Portál,1996.ISBN-80-7178-022-7.
MERTIN,V.,GILLERNOVÁ,I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:Portál,2010.ISBN-978-80-7367-627-8.
SPILKOVÁ,V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno:Paido,2004.ISBN-80-7315-081-6.
SYSLOVÁ,Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha:Portál,2012.ISBN-978-80-262-0183-0.
SYSLOVÁ,Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha:Grada,2013.ISBN-978-80-247-4309-7.
VAŠUTOVÁ,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno:Paido,2004.ISBN-80-7315-082-4.