Bakalářská práce se zabývá tvorbou pozitivního klimatu ve třídě mateřské školy. Teoretická část vychází z poznatků odborníků zabývajících se klimatem školy a třídy. Popisuje význam předškolního vzdělávání pro rozvoj dítěte. Dále pak definuje klima školy, třídní klima a s tím související termíny podmínky vzdělávání, charakterizuje hlavní aktéry: dítě předškolního věku, rodinu, učitelku mateřské školy. V závěru teoretické části jsou uvedeny výukové metody podporující pozitivní klima a prosociální význam činností, se kterými se dítě setkává v průběhu dne v mateřské škole.
Praktická část metodicky zpracovává společné utváření pravidel třídy na základě práce s příběhem, který je zároveň motivací pro následnou nabídku aktivit, podporujících pozitivní atmosféru a klima třídy mateřské školy. Pro zhodnocení konkrétních výkonů dítěte jsou využity jednoduché reflektivní techniky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the creation of a positive environment in pre-school class. Theoretical part is based on experts' findings about positive pre-school class environment. It describes importance of pre-primary education for child's development. Further it defines climate of school, class environment and related terms education conditions, it characterizes the main actors: pre-school child, its family and teacher. In conclusion of this part, there are teaching methods supporting positive environment and prosocial importance of activities that child meets during the day in kindergarten.
Practical part writes up common creation of class rules based on work with story which is simultaneously a motivation for next range of activities supporting positive feel and environment of pre-school class. There are used simple reflective techniques for evaluation of child's performance in this part.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, dítě předškolního věku, rodina, učitel, pravidla třídy, výchovně-vzdělávací činnosti.
Klíčová slova v angličtině
school environment, class environment, pre-school child, family, teacher, rules in the kindergarten, educational activities
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tvorbou pozitivního klimatu ve třídě mateřské školy. Teoretická část vychází z poznatků odborníků zabývajících se klimatem školy a třídy. Popisuje význam předškolního vzdělávání pro rozvoj dítěte. Dále pak definuje klima školy, třídní klima a s tím související termíny podmínky vzdělávání, charakterizuje hlavní aktéry: dítě předškolního věku, rodinu, učitelku mateřské školy. V závěru teoretické části jsou uvedeny výukové metody podporující pozitivní klima a prosociální význam činností, se kterými se dítě setkává v průběhu dne v mateřské škole.
Praktická část metodicky zpracovává společné utváření pravidel třídy na základě práce s příběhem, který je zároveň motivací pro následnou nabídku aktivit, podporujících pozitivní atmosféru a klima třídy mateřské školy. Pro zhodnocení konkrétních výkonů dítěte jsou využity jednoduché reflektivní techniky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the creation of a positive environment in pre-school class. Theoretical part is based on experts' findings about positive pre-school class environment. It describes importance of pre-primary education for child's development. Further it defines climate of school, class environment and related terms education conditions, it characterizes the main actors: pre-school child, its family and teacher. In conclusion of this part, there are teaching methods supporting positive environment and prosocial importance of activities that child meets during the day in kindergarten.
Practical part writes up common creation of class rules based on work with story which is simultaneously a motivation for next range of activities supporting positive feel and environment of pre-school class. There are used simple reflective techniques for evaluation of child's performance in this part.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, dítě předškolního věku, rodina, učitel, pravidla třídy, výchovně-vzdělávací činnosti.
Klíčová slova v angličtině
school environment, class environment, pre-school child, family, teacher, rules in the kindergarten, educational activities
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na témata sovisející s tvorbou positivního sociálního klimatu ve třídě mateřské školy (př. vymezení pojmů klima školy a klima třídy, činitelé ovlivňující klima třídy, výchovně vzdělávací činnosti podporující klima třídy).
5. Zpracování teoretické části (tvorba pravidel třídy na základě práce s příběhem, nabídka her a aktivit rozvíjejících kritické myšlení a prosociální cítění dětí předškolního věku).
6. Závěr, doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na témata sovisející s tvorbou positivního sociálního klimatu ve třídě mateřské školy (př. vymezení pojmů klima školy a klima třídy, činitelé ovlivňující klima třídy, výchovně vzdělávací činnosti podporující klima třídy).
5. Zpracování teoretické části (tvorba pravidel třídy na základě práce s příběhem, nabídka her a aktivit rozvíjejících kritické myšlení a prosociální cítění dětí předškolního věku).
6. Závěr, doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1.BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 80-7178-537-7.
2.ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 978-802-4727-424.
3. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 456 s. ISBN 80-7178-565-7.
4. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
5. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd., Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278.
6.PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 181 s. ISBN 978-802-6204-954.
7.SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti: v předškolním vzdělávání. 2. vyd. Praha: Dr. Josef Raabe s.r.o., 2010, 133 s. ISBN 978-80-87553-64-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2.,dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
9. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
1.BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 80-7178-537-7.
2.ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 978-802-4727-424.
3. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 456 s. ISBN 80-7178-565-7.
4. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
5. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd., Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278.
6.PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 181 s. ISBN 978-802-6204-954.
7.SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti: v předškolním vzdělávání. 2. vyd. Praha: Dr. Josef Raabe s.r.o., 2010, 133 s. ISBN 978-80-87553-64-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2.,dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
9. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.