Tato bakalářská práce na téma "Faktory ovlivňující rodinný systém u onemocnění dítěte Feingoldovým syndromem" má za úkol kazuistickou metodou zmapovat faktory v rodině s dítětem handicapovaným kombinovanou vadou specifickou genetickou vadou Feingoldovým syndromem a onemocněním narušující autistické spektrum Aspergerův syndrom. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy rodina, její charakteristika i charakteristika rodiny pečující o handicapovaného, funkce a role v rodině. Dále vymezení těchto dvou výše zmíněných onemocnění. Empirická část zkoumá pozitivní i negativní faktory formou otevřeného rozhovoru se všemi členy rodiny. Ze získaných dat definuje faktory ovlivňující rodinný systém v rodině s dítětem handicapovaným Feingoldovým syndromem, na který jsme se zaměřili z důvodu specifického výskytu. Tato data následně praktická část vyhodnocuje samostatně i v porovnání s ostatními členy rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis "Factors afluencing the family system in handicapped child with Feingold syndrome" is intended to map out a case report by factors in the family with a child with disabilities combined defect - specific genetic defect Feingold syndrome and disease distorting the autistic spectrum Asperger syndrome. The theoretical part explains the concepts of family, its characteristics and the characteristics of families caring for handicapped and function and role in the family. Further definition of these two above-mentioned diseases. The practical part examines the positive and negative factors in the form of open dialogue with all family members. The collected data defines the factors affecting the family system in a family with a child with disabilities of Feingold syndrome, for which we have focused because of the specific occurrence. Then this data is practical part evaluates individually and in comparison with other family members.
Klíčová slova
rodina, rodinný systém, handicap, Feingoldův syndrom, Aspergerův syndrom
Klíčová slova v angličtině
family, family systém, handicap, Feingold syndrome, Asperger syndrome
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce na téma "Faktory ovlivňující rodinný systém u onemocnění dítěte Feingoldovým syndromem" má za úkol kazuistickou metodou zmapovat faktory v rodině s dítětem handicapovaným kombinovanou vadou specifickou genetickou vadou Feingoldovým syndromem a onemocněním narušující autistické spektrum Aspergerův syndrom. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy rodina, její charakteristika i charakteristika rodiny pečující o handicapovaného, funkce a role v rodině. Dále vymezení těchto dvou výše zmíněných onemocnění. Empirická část zkoumá pozitivní i negativní faktory formou otevřeného rozhovoru se všemi členy rodiny. Ze získaných dat definuje faktory ovlivňující rodinný systém v rodině s dítětem handicapovaným Feingoldovým syndromem, na který jsme se zaměřili z důvodu specifického výskytu. Tato data následně praktická část vyhodnocuje samostatně i v porovnání s ostatními členy rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis "Factors afluencing the family system in handicapped child with Feingold syndrome" is intended to map out a case report by factors in the family with a child with disabilities combined defect - specific genetic defect Feingold syndrome and disease distorting the autistic spectrum Asperger syndrome. The theoretical part explains the concepts of family, its characteristics and the characteristics of families caring for handicapped and function and role in the family. Further definition of these two above-mentioned diseases. The practical part examines the positive and negative factors in the form of open dialogue with all family members. The collected data defines the factors affecting the family system in a family with a child with disabilities of Feingold syndrome, for which we have focused because of the specific occurrence. Then this data is practical part evaluates individually and in comparison with other family members.
Klíčová slova
rodina, rodinný systém, handicap, Feingoldův syndrom, Aspergerův syndrom
Klíčová slova v angličtině
family, family systém, handicap, Feingold syndrome, Asperger syndrome
Zásady pro vypracování
1. Úvod - Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory ovlivňující rodinný systém u onemocnění dítěte Feingoldovým syndromem. Feingoldův syndrom je vzácné genetické onemocnění, kterým trpí pouze několik desítek lidí po celém světě. V České Republice se jedná o ojedinělý případ jedince trpícího tímto onemocněním.
2. Teoretická část
3. Praktická část:
I. Formulace cíle práce
II. Formulace výzkumné otázky
III. Formulace úkolů práce
IV. Charakteristika výzkumného vzorku
V. Popis užitých metod
VI. Popis postupu při výzkumu
VII. Popis způsobu sumarizace a interpretace dat
VIII. Vlastní sumarizace a interpretace dat
4. Diskuze
5. Závěr
6. Seznam použité literatury
Zásady pro vypracování
1. Úvod - Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory ovlivňující rodinný systém u onemocnění dítěte Feingoldovým syndromem. Feingoldův syndrom je vzácné genetické onemocnění, kterým trpí pouze několik desítek lidí po celém světě. V České Republice se jedná o ojedinělý případ jedince trpícího tímto onemocněním.
2. Teoretická část
3. Praktická část:
I. Formulace cíle práce
II. Formulace výzkumné otázky
III. Formulace úkolů práce
IV. Charakteristika výzkumného vzorku
V. Popis užitých metod
VI. Popis postupu při výzkumu
VII. Popis způsobu sumarizace a interpretace dat
VIII. Vlastní sumarizace a interpretace dat
4. Diskuze
5. Závěr
6. Seznam použité literatury
Seznam doporučené literatury
1. BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4.
2. FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-663-6.
3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
4. MARKOVÁ, Zdeňka a STŘEDOVÁ, Ljuba. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 128 s. Knižnice speciální pedagogiky, publikace č. 0-72-23/1.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223 s. ISBN 80-04-25236-2.
6. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 176 s. ISBN 80-7178-559-8.
7. ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. 200 s. ISBN 80-7367-060-7.
8. ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
9. VANČURA, Jan. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 151 s. ISBN 978-80-87029-14-5.
10. VÁGNEROVÁ, Marie, STRNADOVÁ, Iva a KREJČOVÁ, Lenka. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
1. BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4.
2. FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-663-6.
3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
4. MARKOVÁ, Zdeňka a STŘEDOVÁ, Ljuba. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 128 s. Knižnice speciální pedagogiky, publikace č. 0-72-23/1.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223 s. ISBN 80-04-25236-2.
6. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 176 s. ISBN 80-7178-559-8.
7. ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. 200 s. ISBN 80-7367-060-7.
8. ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
9. VANČURA, Jan. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 151 s. ISBN 978-80-87029-14-5.
10. VÁGNEROVÁ, Marie, STRNADOVÁ, Iva a KREJČOVÁ, Lenka. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.