Bakalářská práce se věnuje podrobné analýze oborů "Aktivity v Přírodě" na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v České republice a "Outdoor life, Culture and Nature Guiding" na Hogskolen i Telemark v Norsku. Analýza probíhá formou obsahové analýzy akreditačních materiálů poskytnutých danými univerzitami a následně porovnání obou systémů formou SWOT analýzy.
Práce by měla objasnit rozdíly v přístupu k výchově v přírodě a formy její výuky na daných oborech, u těchto rozdílů dále rozhodujeme o případné aplikaci na český systém výuky výchovy v přírodě na vysokých školách. Získané rozdíly mohou zároveň sloužit jako inspirace pro rozvoj oborů zaměřujících se na výchovu v přírodě v Čechách.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we are conducting a detailed analysis of "Outdoor activities" programs at The University of Jan Evangelista Purkyne in Czech republic and "Outdoor life, culture and nature guiding" at The University Hogskolen i Telemark in Norway. The form of analysis we use is content analysis of accredited documents provided by the universities before comparing both systems with the SWOT analysis system.
This thesis should clarify the differences of attitudes for outdoor life and of forms of teaching at the universities. Furthermore we conclude an eventual application to the Czech system of outdoor life education In Czech universities. The obtained differences can also help as being an inspiration for any development of outdoor life programs in Czech Republic.
Klíčová slova
Výchova v přírodě, aktivity v přírodě, friluftsliv, vysoké školy, Norsko, Česká Republika
Klíčová slova v angličtině
Outdoor life, outdoor activities, friluftsliv, university school, Norway, Czech Republic
Rozsah průvodní práce
51 s. (62 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje podrobné analýze oborů "Aktivity v Přírodě" na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v České republice a "Outdoor life, Culture and Nature Guiding" na Hogskolen i Telemark v Norsku. Analýza probíhá formou obsahové analýzy akreditačních materiálů poskytnutých danými univerzitami a následně porovnání obou systémů formou SWOT analýzy.
Práce by měla objasnit rozdíly v přístupu k výchově v přírodě a formy její výuky na daných oborech, u těchto rozdílů dále rozhodujeme o případné aplikaci na český systém výuky výchovy v přírodě na vysokých školách. Získané rozdíly mohou zároveň sloužit jako inspirace pro rozvoj oborů zaměřujících se na výchovu v přírodě v Čechách.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we are conducting a detailed analysis of "Outdoor activities" programs at The University of Jan Evangelista Purkyne in Czech republic and "Outdoor life, culture and nature guiding" at The University Hogskolen i Telemark in Norway. The form of analysis we use is content analysis of accredited documents provided by the universities before comparing both systems with the SWOT analysis system.
This thesis should clarify the differences of attitudes for outdoor life and of forms of teaching at the universities. Furthermore we conclude an eventual application to the Czech system of outdoor life education In Czech universities. The obtained differences can also help as being an inspiration for any development of outdoor life programs in Czech Republic.
Klíčová slova
Výchova v přírodě, aktivity v přírodě, friluftsliv, vysoké školy, Norsko, Česká Republika
Klíčová slova v angličtině
Outdoor life, outdoor activities, friluftsliv, university school, Norway, Czech Republic
Zásady pro vypracování
Předběžná struktura práce:
Obeznámení s norským fenoménem ,,Friluftsliv", rozbor přístupu k výchově v přírodě a její historie v Norsku a Čechách.
Charakteristika současné situace výuky aktivit v přírodě na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem v Čechách a Hogskolen i Telemark University, Bo i Telemark v Norsku.
Analýza studijního programu ,,Friluftsliv-Outdoor life and Ecophylosophy" na univerzitě Hogskolen i Telemark a programu ,,Aktivity v přírodě" na UJEP, porovnání přístupu k výuce aktivit v přírodě včetně charakteristiky prostředí a okolí jednotlivých univerzit.
V závěru porovnání analýz daných univerzit formou diskuze.
Zásady pro vypracování
Předběžná struktura práce:
Obeznámení s norským fenoménem ,,Friluftsliv", rozbor přístupu k výchově v přírodě a její historie v Norsku a Čechách.
Charakteristika současné situace výuky aktivit v přírodě na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem v Čechách a Hogskolen i Telemark University, Bo i Telemark v Norsku.
Analýza studijního programu ,,Friluftsliv-Outdoor life and Ecophylosophy" na univerzitě Hogskolen i Telemark a programu ,,Aktivity v přírodě" na UJEP, porovnání přístupu k výuce aktivit v přírodě včetně charakteristiky prostředí a okolí jednotlivých univerzit.
V závěru porovnání analýz daných univerzit formou diskuze.
Seznam doporučené literatury
NAESS, A. & ROTHENBERG, D. (ed.) (1989). Ecology, community and lifestyle: outline of an ecosophy. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, 223 s. ISBN 0-521-34406-9.
HENDERSON, B. & VIKANDER, N. (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. 5e dr. Toronto: Natural Heritage Books, 2007. ISBN 9781897045213.
Statistics Norway (2005). "Storting Election 2005. Official electoral lists, by county". Storting Election 2005. Archived from the original on 2007-07-02. Retrieved 2007-04-17.
GELTER, H. Friluftsliv: The Scandinavian Philosophy of Outdoor Life. Canadian Journal of Environmental Education 11/1999; 5(1). [online]. 1999, 2014-10-24, 1999(11): 14 [cit. 2015-12-09]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/264869269_Friluftsliv_The_Scandinavian_Philosophy_of_Outdoor_Life
KEJZLAR, R. (1967). Dějiny norské literatury. Praha : Academia, 1967. 283 s.
NEUMAN, J. (2001). Výchova v přírodě - text k předmětu ,,Sporty a výchova v přírodě" : nepublikovaný studijní materiál.
HANUŠ, R. & JIRÁSEK, I.(1996). Výchova v přírodě. Olomouc:FTK
Seznam doporučené literatury
NAESS, A. & ROTHENBERG, D. (ed.) (1989). Ecology, community and lifestyle: outline of an ecosophy. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, 223 s. ISBN 0-521-34406-9.
HENDERSON, B. & VIKANDER, N. (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. 5e dr. Toronto: Natural Heritage Books, 2007. ISBN 9781897045213.
Statistics Norway (2005). "Storting Election 2005. Official electoral lists, by county". Storting Election 2005. Archived from the original on 2007-07-02. Retrieved 2007-04-17.
GELTER, H. Friluftsliv: The Scandinavian Philosophy of Outdoor Life. Canadian Journal of Environmental Education 11/1999; 5(1). [online]. 1999, 2014-10-24, 1999(11): 14 [cit. 2015-12-09]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/264869269_Friluftsliv_The_Scandinavian_Philosophy_of_Outdoor_Life
KEJZLAR, R. (1967). Dějiny norské literatury. Praha : Academia, 1967. 283 s.
NEUMAN, J. (2001). Výchova v přírodě - text k předmětu ,,Sporty a výchova v přírodě" : nepublikovaný studijní materiál.
HANUŠ, R. & JIRÁSEK, I.(1996). Výchova v přírodě. Olomouc:FTK