Tato diplomová práce s názvem "Porovnání vázaného písma a nevázaného písma Comenia Script u žáků 2. a 3. tříd základní školy" se v teoretické části zabývá stručným popisem historických metod psaní. Dále také nastiňuje přehled současných metod, které se využívají v našem institucionálním vzdělávání. V neposlední řadě jsou zde také zmíněny kvalitativní a kvantitativní metody vázaného písma a nevázané písmo Comenia Script.
Empirická část se zabývá zjištěními v pěti oblastech aplikace vázaného písma a nevázaného písma Comenia Script. Jedná se o oblasti úspěšnosti dodržování prvků písma, tvaru písma, interpunkčních znamének, dodržování úhlednosti a dodržování čitelnosti písma. Tato kritéria byla pozorována a analyzována prostřednictvím vzorku respondentů, a to žáků druhých a třetích tříd tří vybraných základních škol v ústeckém regionu.
Anotace v angličtině
This thesis entitled "Comparison of bound fonts and unbound fonts Comenia script of pupils 2nd and 3rd grades of primary school" in its theoretical part deals with a brief description of historical methods of writing. It also outlines an overview of current methods, which are used in our institutional education. Finally, there are also mentioned qualitative and quantitative methods of bound font and unbound font Comenia Script.
The empirical part deals with findings in five areas of application bound font and unbound font Comenia script. These are areas of success compliance with elements of the font, font shape, punctuation, compliance tidiness and compliance readability of fonts. These criteria have been observed and analyzed through a sample of respondents, students of second and third classes of three selected primary schools in the Usti region.
Klíčová slova
Druhy písma, interpunkce, metody písma, nevázané písmo Comenia Script, úhlednost, vázané písmo, znaky písma
Klíčová slova v angličtině
Types of fonts, punctuation, font methods, unbound font Comenia Script, tidiness, bound font, font characters
Rozsah průvodní práce
82 s. (81 459 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem "Porovnání vázaného písma a nevázaného písma Comenia Script u žáků 2. a 3. tříd základní školy" se v teoretické části zabývá stručným popisem historických metod psaní. Dále také nastiňuje přehled současných metod, které se využívají v našem institucionálním vzdělávání. V neposlední řadě jsou zde také zmíněny kvalitativní a kvantitativní metody vázaného písma a nevázané písmo Comenia Script.
Empirická část se zabývá zjištěními v pěti oblastech aplikace vázaného písma a nevázaného písma Comenia Script. Jedná se o oblasti úspěšnosti dodržování prvků písma, tvaru písma, interpunkčních znamének, dodržování úhlednosti a dodržování čitelnosti písma. Tato kritéria byla pozorována a analyzována prostřednictvím vzorku respondentů, a to žáků druhých a třetích tříd tří vybraných základních škol v ústeckém regionu.
Anotace v angličtině
This thesis entitled "Comparison of bound fonts and unbound fonts Comenia script of pupils 2nd and 3rd grades of primary school" in its theoretical part deals with a brief description of historical methods of writing. It also outlines an overview of current methods, which are used in our institutional education. Finally, there are also mentioned qualitative and quantitative methods of bound font and unbound font Comenia Script.
The empirical part deals with findings in five areas of application bound font and unbound font Comenia script. These are areas of success compliance with elements of the font, font shape, punctuation, compliance tidiness and compliance readability of fonts. These criteria have been observed and analyzed through a sample of respondents, students of second and third classes of three selected primary schools in the Usti region.
Klíčová slova
Druhy písma, interpunkce, metody písma, nevázané písmo Comenia Script, úhlednost, vázané písmo, znaky písma
Klíčová slova v angličtině
Types of fonts, punctuation, font methods, unbound font Comenia Script, tidiness, bound font, font characters
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice č. 5/2015 s názvem: Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury a doplnění vlastním komentářem
3. Příprava teoretické části práce a jednotlivých kapitol (Písmo, písmo vázané a nevázané)
4. Příprava výzkumu a formulace hypotéz
5. Vytvoření textu pro žáky za účelem porovnání prvků písmen
6. Oslovení vytypovaných škol a jejich stručná charakteristika
7. Realizace výzkumu v primárních školách v Ústeckém kraji
8. Vyhodnocení dat a jejich statistické zpracování
9. Závěrečné zhodnocení a zobecnění získaných poznatků
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice č. 5/2015 s názvem: Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury a doplnění vlastním komentářem
3. Příprava teoretické části práce a jednotlivých kapitol (Písmo, písmo vázané a nevázané)
4. Příprava výzkumu a formulace hypotéz
5. Vytvoření textu pro žáky za účelem porovnání prvků písmen
6. Oslovení vytypovaných škol a jejich stručná charakteristika
7. Realizace výzkumu v primárních školách v Ústeckém kraji
8. Vyhodnocení dat a jejich statistické zpracování
9. Závěrečné zhodnocení a zobecnění získaných poznatků
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 124 s. ISBN 80-7041-938-5.
PENC, Václav. Metodika psaní: prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 91 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 139 s. ISBN 978-80-244-3992-1.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s., příl. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.
WAGNEROVÁ, Jarmila. Didaktika psaní. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994, 114 s. ISBN 80-7043-134-2.
LENCOVÁ, Radana. Putujeme za písmem: písanka pro 3. ročník základní školy : Comenia Script. Vyd. 1. Praha: Svět, 2012, 49 s. ISBN 978-80-87201-07-7.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 124 s. ISBN 80-7041-938-5.
PENC, Václav. Metodika psaní: prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 91 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 139 s. ISBN 978-80-244-3992-1.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s., příl. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.
WAGNEROVÁ, Jarmila. Didaktika psaní. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994, 114 s. ISBN 80-7043-134-2.
LENCOVÁ, Radana. Putujeme za písmem: písanka pro 3. ročník základní školy : Comenia Script. Vyd. 1. Praha: Svět, 2012, 49 s. ISBN 978-80-87201-07-7.