Diplomová práce se zabývá environmentálními postoji studentů vybraných oborů na pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Klade si za cíl pomocí kvantitativní metody zkoumání vlivu socioekonomických a demografic-kých aspektů na tyto postoje.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se práce zaměřuje na vymezení pojmů z hlediska environmentální výchovy a jejím zá-kladním směrům. Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum a jeho vý-sledky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the environmental attitude of students in selected courses at the Pedagogical University of J. E. Purkyně in Ustí nad Labem. Aims at using quantitative methods to investigate the influence of socioeconomic and demographiccal aspects of these attitudes.
The thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part fo-cuses on the definition of terms in terms of environmental education and its Ex-pal directions. Empirical part is focused on quantitative research and its above-results
Klíčová slova
Environmentální výchova, Environmentální postoje, Životní prostředí, Příroda, Ekologie
Diplomová práce se zabývá environmentálními postoji studentů vybraných oborů na pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Klade si za cíl pomocí kvantitativní metody zkoumání vlivu socioekonomických a demografic-kých aspektů na tyto postoje.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se práce zaměřuje na vymezení pojmů z hlediska environmentální výchovy a jejím zá-kladním směrům. Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum a jeho vý-sledky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the environmental attitude of students in selected courses at the Pedagogical University of J. E. Purkyně in Ustí nad Labem. Aims at using quantitative methods to investigate the influence of socioeconomic and demographiccal aspects of these attitudes.
The thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part fo-cuses on the definition of terms in terms of environmental education and its Ex-pal directions. Empirical part is focused on quantitative research and its above-results
Klíčová slova
Environmentální výchova, Environmentální postoje, Životní prostředí, Příroda, Ekologie
Podrobné seznámení se směrnicí děkana 6/2015 a její následné dodržování. Prostudování odborné literatury a dalších zdrojů, věnující se zpracovávané problematice. Na základě studia podkladů vytvoření teoretické části práce jako podklad části výzkumné. V teoretické části bude zaměření na problematiku environmentální výchovy a vzdělávání. Design výzkumu bude kvantitativní. Navrhnutí výzkumného nástroje - dotazníku, sestávajícího z položek zjišťujících demografické pozadí studentů, způsob trávení volného času a dále z publikované a ověřené škály, věnující se zjišťování environmentálních postojů pomocí série tvrzení, na které se odpovídá v pětistupňové Likertově škále. Statistické zpracování výsledků výzkumu. Diskuze nad výsledky se zjištěními z jiných, již realizovaných výzkumů.
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana 6/2015 a její následné dodržování. Prostudování odborné literatury a dalších zdrojů, věnující se zpracovávané problematice. Na základě studia podkladů vytvoření teoretické části práce jako podklad části výzkumné. V teoretické části bude zaměření na problematiku environmentální výchovy a vzdělávání. Design výzkumu bude kvantitativní. Navrhnutí výzkumného nástroje - dotazníku, sestávajícího z položek zjišťujících demografické pozadí studentů, způsob trávení volného času a dále z publikované a ověřené škály, věnující se zjišťování environmentálních postojů pomocí série tvrzení, na které se odpovídá v pětistupňové Likertově škále. Statistické zpracování výsledků výzkumu. Diskuze nad výsledky se zjištěními z jiných, již realizovaných výzkumů.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Praha: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA, J. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro dospělé účastníky. In Envigogika.cuni.cz.[online] Dostupné: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/415/532
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Grada, 2007. ISBN 978-80247-1369-4
KRANHAJZL, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, 2015. ISBN 978 -80 -87604 -67 -0.
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rozekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času:[teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423.
SPOUSTA, V., FALTÝSKOVÁ, J., HŘEBÍČKOVÁ, M., KNOTOVÁ, D., ŘEHULKA, E. Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 37 s. ISBN 80-210-1274-9.
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Praha: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA, J. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro dospělé účastníky. In Envigogika.cuni.cz.[online] Dostupné: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/415/532
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Grada, 2007. ISBN 978-80247-1369-4
KRANHAJZL, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, 2015. ISBN 978 -80 -87604 -67 -0.
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rozekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času:[teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423.
SPOUSTA, V., FALTÝSKOVÁ, J., HŘEBÍČKOVÁ, M., KNOTOVÁ, D., ŘEHULKA, E. Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 37 s. ISBN 80-210-1274-9.
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9.