Tématem diplomové práce je environmentální a technická gramotnost studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Teoretická část práce se zabývá pojmem gramotnost nejprve obecně, posléze je zaměřena na environmentální a technickou výchovu. Cílem praktické části práce je zjistit pojetí vztahu těchto dvou gramotností a vytvořit z nich vycházející hypotézy. Dále bylo cílem zjistit propojenost obou klíčových kategorií výzkumu u témat běžných, ale i formálních. Získávání dat je realizováno metodou polostrukturovaného rozhovoru. Následné zpracování a vyhodnocení je provedeno pomocí otevřeného kódování s využitím výpočetní techniky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the environmental and technical literacy of primary school teaching students at the Faculty of Education of J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. The theoretical part of thesis introduces the general term of literacy at the beginning and then deals with the environmental and technical training. The purpose of the practical part is to look into the concepts of the relationship between these two literacies and create a hypothesis. A sub-aim of the thesis is to determine the links between the two key research categories, both in common and formal topics. Data are collected via semi-structured interviews and processed and evaluated using computer technology-based open coding.
Environmental literacy, technical literacy, qualitative research, semi-structured interview, open coding.
Rozsah průvodní práce
116
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je environmentální a technická gramotnost studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Teoretická část práce se zabývá pojmem gramotnost nejprve obecně, posléze je zaměřena na environmentální a technickou výchovu. Cílem praktické části práce je zjistit pojetí vztahu těchto dvou gramotností a vytvořit z nich vycházející hypotézy. Dále bylo cílem zjistit propojenost obou klíčových kategorií výzkumu u témat běžných, ale i formálních. Získávání dat je realizováno metodou polostrukturovaného rozhovoru. Následné zpracování a vyhodnocení je provedeno pomocí otevřeného kódování s využitím výpočetní techniky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the environmental and technical literacy of primary school teaching students at the Faculty of Education of J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. The theoretical part of thesis introduces the general term of literacy at the beginning and then deals with the environmental and technical training. The purpose of the practical part is to look into the concepts of the relationship between these two literacies and create a hypothesis. A sub-aim of the thesis is to determine the links between the two key research categories, both in common and formal topics. Data are collected via semi-structured interviews and processed and evaluated using computer technology-based open coding.
Environmental literacy, technical literacy, qualitative research, semi-structured interview, open coding.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice č. 5/2015 s názvem: Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Studium literatury zabývající se tématem práce.
3. Stanovení definic environmentální a technické gramotnosti.
4. Návrh metodologie výzkumu.
5. Určení výzkumného vzorku.
6. Provedení a zpracování rozhovorů.
7. Kvalitativní analýza získaných dat.
8. Vytvoření teorií týkajících se environmentální a technické gramotnosti a jejich vztahu.
9. Diskuze teorií a stavu současného poznání v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice č. 5/2015 s názvem: Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Studium literatury zabývající se tématem práce.
3. Stanovení definic environmentální a technické gramotnosti.
4. Návrh metodologie výzkumu.
5. Určení výzkumného vzorku.
6. Provedení a zpracování rozhovorů.
7. Kvalitativní analýza získaných dat.
8. Vytvoření teorií týkajících se environmentální a technické gramotnosti a jejich vztahu.
9. Diskuze teorií a stavu současného poznání v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 978-80-7315-147-8.
MACHATÝ, Radek. Environmentální výchova II.: praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014, 129 s. ISBN 978-80-7496-093-2.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dobrá školka, 2015, 136 s. ISBN 978-80-7496-194-6.
STRCULOVÁ, Vladimíra. Environmentální výchova: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011, 100 s. ISBN 978-80-86307-76-3.
ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 222 s. ISBN 978-80-262-0503-6.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 978-80-7315-147-8.
MACHATÝ, Radek. Environmentální výchova II.: praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014, 129 s. ISBN 978-80-7496-093-2.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dobrá školka, 2015, 136 s. ISBN 978-80-7496-194-6.
STRCULOVÁ, Vladimíra. Environmentální výchova: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011, 100 s. ISBN 978-80-86307-76-3.
ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 222 s. ISBN 978-80-262-0503-6.