Diplomová práce je zaměřena na využití metody převrácené třídy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem práce je sestavit pro učitele metodickou příručku k tvorbě výukových videí s minimální finanční zátěží. V teoretické části je věnována pozornost zejména novým technologiím vzdělávání, multimédiím, Khan Academy a výukovým videím. V empirické části jsou uvedena data o problematice výukových videí od učitelů z praxe z České republiky a od experta na natáčení videí pro výuku matematiky na 1. stupni základní školy. K práci je přiložena metodická příručka a její ověření v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is pointed on the use of methods flipped classroom in teaching mathematics in the first grade of elementary school. The main goal is to make a handbook for teachers for creating educational videos with minimal financial cost. The particular attention in the theoretical part is devoted to new technologies, education, multimedia, Khan Academy and educational videos. Dates about the issue of educational videos from the practice of teachers from the Czech Republic and from an expert in shooting videos for teaching mathematics at the first grade of elementary school are mentioned in the empirical part. A methodological guide and its verification in practice are enclosed to this work.
Klíčová slova
média ve výuce, Khan Academy, výukové video, metoda převrácené třídy
Klíčová slova v angličtině
media in teaching, Khan Academy, teaching video, flipped classroom
Rozsah průvodní práce
75 s. (95 526 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na využití metody převrácené třídy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem práce je sestavit pro učitele metodickou příručku k tvorbě výukových videí s minimální finanční zátěží. V teoretické části je věnována pozornost zejména novým technologiím vzdělávání, multimédiím, Khan Academy a výukovým videím. V empirické části jsou uvedena data o problematice výukových videí od učitelů z praxe z České republiky a od experta na natáčení videí pro výuku matematiky na 1. stupni základní školy. K práci je přiložena metodická příručka a její ověření v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is pointed on the use of methods flipped classroom in teaching mathematics in the first grade of elementary school. The main goal is to make a handbook for teachers for creating educational videos with minimal financial cost. The particular attention in the theoretical part is devoted to new technologies, education, multimedia, Khan Academy and educational videos. Dates about the issue of educational videos from the practice of teachers from the Czech Republic and from an expert in shooting videos for teaching mathematics at the first grade of elementary school are mentioned in the empirical part. A methodological guide and its verification in practice are enclosed to this work.
Klíčová slova
média ve výuce, Khan Academy, výukové video, metoda převrácené třídy
Klíčová slova v angličtině
media in teaching, Khan Academy, teaching video, flipped classroom
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. Formulace cíle a obsahu diplomové práce. Zpracování kapitol z teoretické části: Vymezení klíčových pojmů, technologické teorie vzdělávání, dialog žák učitel, výukové video, koncept převrácené třídy, učitel a tvorba výukového videa, začlenění výukového videa do výuky, přínos a rizika využití krátkých výukových videí v primárním vzdělávání. Zpracování kapitol z empirické části: Empirická sonda kvantitativní metoda sběru dat dotazník, obeznámenost učitelů s konceptem převrácené třídy a využití výukových videí. Výroba výukového videa pro výuku matematiky na 1. stupni základní školy a vytvoření metodické příručky pro učitele k tvorbě a využití videa. Kvalitativní metoda sběru dat - rozhovor s vybranými respondenty - učiteli, kteří vytvoří video. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. Formulace cíle a obsahu diplomové práce. Zpracování kapitol z teoretické části: Vymezení klíčových pojmů, technologické teorie vzdělávání, dialog žák učitel, výukové video, koncept převrácené třídy, učitel a tvorba výukového videa, začlenění výukového videa do výuky, přínos a rizika využití krátkých výukových videí v primárním vzdělávání. Zpracování kapitol z empirické části: Empirická sonda kvantitativní metoda sběru dat dotazník, obeznámenost učitelů s konceptem převrácené třídy a využití výukových videí. Výroba výukového videa pro výuku matematiky na 1. stupni základní školy a vytvoření metodické příručky pro učitele k tvorbě a využití videa. Kvalitativní metoda sběru dat - rozhovor s vybranými respondenty - učiteli, kteří vytvoří video. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106-0. DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KRIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASIĽKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-20433-3. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. WOLFF, Ariana. Khan Academy and Salman Khan. First edition. New York: Rosen Publishing, 2015. ISBN 978-147-7779-279. BENDER, William N a Laura WALLER. Cool tech tools for lower tech teachers: 20 tactics for every classroom. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2013. ISBN 9781452235530. HUBER, Andrew. Khan Academy 56 Success Secrets - 56 Most Asked Questions On Khan Academy - What You Need To Know. Emereo Pty Limited, 2014. ISBN 978-1-4888-6813-9. TŮMA, Jiří. Jak na metodu převrácené třídy.Metodický portál: Články [online]. 12. 02. 2015, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. BRDIČKA, Bořivoj. Převrácená třída podle Dr. Lodge. Metodický portál: Články [online]. 26. 03. 2012, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. KADLECOVÁ, Zuzana. Khan Academy a "převrácená" třída. Metodický portál: Články[online]. 02. 02. 2012, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785.
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106-0. DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KRIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASIĽKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-20433-3. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. WOLFF, Ariana. Khan Academy and Salman Khan. First edition. New York: Rosen Publishing, 2015. ISBN 978-147-7779-279. BENDER, William N a Laura WALLER. Cool tech tools for lower tech teachers: 20 tactics for every classroom. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2013. ISBN 9781452235530. HUBER, Andrew. Khan Academy 56 Success Secrets - 56 Most Asked Questions On Khan Academy - What You Need To Know. Emereo Pty Limited, 2014. ISBN 978-1-4888-6813-9. TŮMA, Jiří. Jak na metodu převrácené třídy.Metodický portál: Články [online]. 12. 02. 2015, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. BRDIČKA, Bořivoj. Převrácená třída podle Dr. Lodge. Metodický portál: Články [online]. 26. 03. 2012, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785. KADLECOVÁ, Zuzana. Khan Academy a "převrácená" třída. Metodický portál: Články[online]. 02. 02. 2012, [cit. 2015-11-10]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-4785.