Diplomová práce s názvem "Uvidět jako" aneb metafora součástí výuky výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ nahlíží na metaforu jako na nosný prostředek vzdělávání žáků. Práce si klade za cíl vytvořit soubor funkčních výtvarných zadání rozvíjejících metaforické myšlení a vyjadřování žáků. Výtvarná zadání jsou vystavěna na pečlivě uspořádaném teoretickém celku, který charakterizuje podstatu samotného pojmu metafora, popisuje vazbu mezi metaforou a expresí, mapuje vývoj porozumění a utváření metafor dětmi. V neposlední řadě se zabývá jejich didaktickým uplatněním především v současně pojaté výtvarné výchově. Funkčnost koncepce výtvarných zadání ověřuje jejich aplikace do pedagogické praxe a následná diagnostika, vystavěná na trojici diagnostických metod Za tímto účelem navrhujeme zejména dvojici dotazníků, zjišťujících vstupní a výstupní úroveň metaforického uvažování a vyjadřování žáků, které jsou dalším podstatným výstupem práce.
Anotace v angličtině
The thesis called "Seeing as" or a Metaphor a part of Art Education at the 2nd Stage of Primary School looks at a metaphor as a means of supporting the education of pupils. The thesis aims to create a set of functional art tasks to develop metaphorical thinking and expression of pupils. The art tasks are built on the thoroughly organized theoretical unit which characterizes the essence of the very concept of metaphor, describes the link between metaphor and expression, maps the development of comprehension and the ability of children to create metaphors. Finally, it deals the didactic application to the contemporary art education. Usefulness of the concept of art tasks validates their application to the educational practice and subsequent diagnosis, built on three diagnostic methods. We propose a pair of questionnaires which detect input and output levels of metaphorical thinking and expression of pupils. These questionnaires are another significant outcome of the thesis.
Klíčová slova
metafora, exprese, porozumění metaforám, utváření metafor, prostorová tvorba
Klíčová slova v angličtině
metaphor, expression, metaphor production, metaphor comprehension, three-dimensional art
Rozsah průvodní práce
99 s., obr. př. 12 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Uvidět jako" aneb metafora součástí výuky výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ nahlíží na metaforu jako na nosný prostředek vzdělávání žáků. Práce si klade za cíl vytvořit soubor funkčních výtvarných zadání rozvíjejících metaforické myšlení a vyjadřování žáků. Výtvarná zadání jsou vystavěna na pečlivě uspořádaném teoretickém celku, který charakterizuje podstatu samotného pojmu metafora, popisuje vazbu mezi metaforou a expresí, mapuje vývoj porozumění a utváření metafor dětmi. V neposlední řadě se zabývá jejich didaktickým uplatněním především v současně pojaté výtvarné výchově. Funkčnost koncepce výtvarných zadání ověřuje jejich aplikace do pedagogické praxe a následná diagnostika, vystavěná na trojici diagnostických metod Za tímto účelem navrhujeme zejména dvojici dotazníků, zjišťujících vstupní a výstupní úroveň metaforického uvažování a vyjadřování žáků, které jsou dalším podstatným výstupem práce.
Anotace v angličtině
The thesis called "Seeing as" or a Metaphor a part of Art Education at the 2nd Stage of Primary School looks at a metaphor as a means of supporting the education of pupils. The thesis aims to create a set of functional art tasks to develop metaphorical thinking and expression of pupils. The art tasks are built on the thoroughly organized theoretical unit which characterizes the essence of the very concept of metaphor, describes the link between metaphor and expression, maps the development of comprehension and the ability of children to create metaphors. Finally, it deals the didactic application to the contemporary art education. Usefulness of the concept of art tasks validates their application to the educational practice and subsequent diagnosis, built on three diagnostic methods. We propose a pair of questionnaires which detect input and output levels of metaphorical thinking and expression of pupils. These questionnaires are another significant outcome of the thesis.
Klíčová slova
metafora, exprese, porozumění metaforám, utváření metafor, prostorová tvorba
Klíčová slova v angličtině
metaphor, expression, metaphor production, metaphor comprehension, three-dimensional art
Zásady pro vypracování
- analýza odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- teoretické zpracování tématu metafora s ohledem na jeho didaktické
uchopení ve výtvarné výchově
- navržení a realizace série výtvarných zadání
- vyhodnocení praktické realizace na základě vstupního a výstupního testování, pozorování a vzniklých vizuálních artefaktů
Zásady pro vypracování
- analýza odborné literatury českých a zahraničních zdrojů
- teoretické zpracování tématu metafora s ohledem na jeho didaktické
uchopení ve výtvarné výchově
- navržení a realizace série výtvarných zadání
- vyhodnocení praktické realizace na základě vstupního a výstupního testování, pozorování a vzniklých vizuálních artefaktů
Seznam doporučené literatury
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. 282 s. ISBN 80-7294-071-6.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. Tvorba jako způsob poznání. Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
GOODMAN, N. Jazyky umění. Praha: Academia, 2007. 213 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
DYTRTOVÁ, K. 2. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. 249 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
DRAAISMA, D. Metafory paměti. Praha: Mladá fronta, 2003. 281 s. ISBN 80-204-0919-X.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
Seznam doporučené literatury
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. 282 s. ISBN 80-7294-071-6.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. Tvorba jako způsob poznání. Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
GOODMAN, N. Jazyky umění. Praha: Academia, 2007. 213 s. ISBN 978-80-200-1519-8.
DYTRTOVÁ, K. 2. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. 249 s. ISBN 978-80-7414-250-5.
DRAAISMA, D. Metafory paměti. Praha: Mladá fronta, 2003. 281 s. ISBN 80-204-0919-X.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.