Hlavním tématem práce je tvořivost a její podpora ve výtvarném vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá soudobými teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem teorie tvořivosti k filosofii současného vzdělávání. Pozornost je věnována především konstruktu tvořivosti, jeho vztahu k výtvarné výchově a podmínkám ovlivňujícím tvořivost. Deskriptivně vedený výzkum zjišťuje osobní postoj učitelů k tvořivosti a schopnost učitelů vytvářet podmínky pro naplňování tvořivosti ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The main topic of dissertation is the creativity and its support in the art education. The theoretical part deals with contemporary theoretical approaches to the creativity and relationship between creativity theories and the current philosophy of education. Special attention is paid to the construct of creativity, its relation to the art education and the conditions affecting creativity. Descriptively conducted research determined personal attitude of teachers to the creativity and their ability to create conditions for the implementation of creativity in the art education in primary schools.
Klíčová slova
tvořivost, kreativita, výtvarná výchova, didaktika, základní škola, malá tvořivost, demokratická tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Creativity, art education, didactics, primary education, little creativity, democratic creativity
Rozsah průvodní práce
35 s. (44 188)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem práce je tvořivost a její podpora ve výtvarném vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá soudobými teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem teorie tvořivosti k filosofii současného vzdělávání. Pozornost je věnována především konstruktu tvořivosti, jeho vztahu k výtvarné výchově a podmínkám ovlivňujícím tvořivost. Deskriptivně vedený výzkum zjišťuje osobní postoj učitelů k tvořivosti a schopnost učitelů vytvářet podmínky pro naplňování tvořivosti ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The main topic of dissertation is the creativity and its support in the art education. The theoretical part deals with contemporary theoretical approaches to the creativity and relationship between creativity theories and the current philosophy of education. Special attention is paid to the construct of creativity, its relation to the art education and the conditions affecting creativity. Descriptively conducted research determined personal attitude of teachers to the creativity and their ability to create conditions for the implementation of creativity in the art education in primary schools.
Klíčová slova
tvořivost, kreativita, výtvarná výchova, didaktika, základní škola, malá tvořivost, demokratická tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Creativity, art education, didactics, primary education, little creativity, democratic creativity
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem práce je tvořivost a její podpora ve výtvarném vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá soudobými teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem teorie tvořivosti k filosofii současného vzdělávání. Pozornost je věnována především konstruktu tvořivosti, jeho vztahu k výtvarné výchově a podmínkám ovlivňujícím tvořivost. Deskriptivně vedený výzkum zjišťuje osobní postoj učitelů k tvořivosti a schopnost učitelů vytvářet podmínky pro naplňování tvořivosti ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem práce je tvořivost a její podpora ve výtvarném vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá soudobými teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem teorie tvořivosti k filosofii současného vzdělávání. Pozornost je věnována především konstruktu tvořivosti, jeho vztahu k výtvarné výchově a podmínkám ovlivňujícím tvořivost. Deskriptivně vedený výzkum zjišťuje osobní postoj učitelů k tvořivosti a schopnost učitelů vytvářet podmínky pro naplňování tvořivosti ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Aljughaiman, A., & Mowrer- Reynolds, E. (2005). Teachers´conception of creativity and creative students. The Journal of Creative Behavior, 39, stránky 17-34. doi:10.1002/j.2162-6057.2005.tb01247.x
Amabile, T. (2013). Componenial model of creativity. V E. Kessler, Encyclopedia of Management Theory (stránky 134-139). Washington,DC: Sage.
Baer, J., & Kaufman, J. C. (2005). Bridging generality and specifity: The Amusement Park Theoretical (APT) Model of creativity. Roeper Review, 27, stránky 158-163.
Banaji, S., & Burn, A. (2007). Creativity through a rhetorical lens: implications for schooling, literacy and media education. Literacy, 2(41), stránky 62-70. doi:10.1111/j.1467-9345.2007.00459.x
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Beghetto, R. (2010). Creativity in the Classroom. V C. Kaufman James, & R. J. Sternberg, Cambridge Handbook of Creativity (stránky 447-463). New York: Cambridge University Press.
Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a Broader Conception of Creativity: A Case for "mini-c" Creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 1(2), stránky 73-79. doi:10,1037/1931-3896,1,2,73
Cachia, R., & Ferrari, A. (2010). Creativity in Schools:A Survey of Teachers in Europe. Luxemburg: EC, JRC. Načteno z www.jrc.ec.europa.eu
Cropley, A. (2009). Creativity in education and learning- a guide for teachers and educators. New York: Routledge.
EACEA. (2009). Arts and Cultural Education at school in Europe. Brusels: Eurydice. Načteno z http://www.eurydice.org
Ferrari, A., Cachia , R., & Punie, Y. (2009). Innovation and Creativity in Education and Training in the EU Member States: Fostering Creative Learning and Supporting Innovative Teaching. Luxembourg: European Communities. Načteno z http://www.jrc.ec.europa.eu/
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kaufman, J., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four C model of creativity. Review of General Psychology, 13(1), stránky 1-12.
Kaufman, J., & Sternberg, R. J. (2010). The Cambridge Handbook of Creativity. NY: Cambridge University Press.
NACCCE. (1999). All our futures: Creativity, Culture and Education. Získáno 12. 2 2014, z http://sirkenrobinson.com/skr/pdf/allourfutures.pdf
Pritzker, S. R. (1999). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press.
Runco, M., & Pritzker, S. R. (2011). Encyclopedia of Creativity. NY: Elsevier.
RVP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Získáno 12. 2 2014, z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
Sawyer, K. (2012). Explaining creativity. NY: Oxford university press.
Sternberg, R. J. (1999). Handbook of creativity. NY: Cambridge University Press.
Torrance, E. (1983). Creativity in the classroom. Washington, D.C.: National Education Associatin.
UNESCO. (2006). Road Map for Arts Education. Lisbon. Získáno 2. 3 2014, z www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_en.pdf
Seznam doporučené literatury
Aljughaiman, A., & Mowrer- Reynolds, E. (2005). Teachers´conception of creativity and creative students. The Journal of Creative Behavior, 39, stránky 17-34. doi:10.1002/j.2162-6057.2005.tb01247.x
Amabile, T. (2013). Componenial model of creativity. V E. Kessler, Encyclopedia of Management Theory (stránky 134-139). Washington,DC: Sage.
Baer, J., & Kaufman, J. C. (2005). Bridging generality and specifity: The Amusement Park Theoretical (APT) Model of creativity. Roeper Review, 27, stránky 158-163.
Banaji, S., & Burn, A. (2007). Creativity through a rhetorical lens: implications for schooling, literacy and media education. Literacy, 2(41), stránky 62-70. doi:10.1111/j.1467-9345.2007.00459.x
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Beghetto, R. (2010). Creativity in the Classroom. V C. Kaufman James, & R. J. Sternberg, Cambridge Handbook of Creativity (stránky 447-463). New York: Cambridge University Press.
Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a Broader Conception of Creativity: A Case for "mini-c" Creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 1(2), stránky 73-79. doi:10,1037/1931-3896,1,2,73
Cachia, R., & Ferrari, A. (2010). Creativity in Schools:A Survey of Teachers in Europe. Luxemburg: EC, JRC. Načteno z www.jrc.ec.europa.eu
Cropley, A. (2009). Creativity in education and learning- a guide for teachers and educators. New York: Routledge.
EACEA. (2009). Arts and Cultural Education at school in Europe. Brusels: Eurydice. Načteno z http://www.eurydice.org
Ferrari, A., Cachia , R., & Punie, Y. (2009). Innovation and Creativity in Education and Training in the EU Member States: Fostering Creative Learning and Supporting Innovative Teaching. Luxembourg: European Communities. Načteno z http://www.jrc.ec.europa.eu/
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kaufman, J., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four C model of creativity. Review of General Psychology, 13(1), stránky 1-12.
Kaufman, J., & Sternberg, R. J. (2010). The Cambridge Handbook of Creativity. NY: Cambridge University Press.
NACCCE. (1999). All our futures: Creativity, Culture and Education. Získáno 12. 2 2014, z http://sirkenrobinson.com/skr/pdf/allourfutures.pdf
Pritzker, S. R. (1999). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press.
Runco, M., & Pritzker, S. R. (2011). Encyclopedia of Creativity. NY: Elsevier.
RVP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Získáno 12. 2 2014, z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
Sawyer, K. (2012). Explaining creativity. NY: Oxford university press.
Sternberg, R. J. (1999). Handbook of creativity. NY: Cambridge University Press.
Torrance, E. (1983). Creativity in the classroom. Washington, D.C.: National Education Associatin.
UNESCO. (2006). Road Map for Arts Education. Lisbon. Získáno 2. 3 2014, z www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_en.pdf