Bakalářská práce se zabývá metodou překládaného papíru jako jednoho z nástrojů řešení geometrických úloh. Hlavním cílem práce bylo vytvořit sadu pracovních listů pro vyučovací předmět matematika na druhém stupni základní školy a nabídnout je jako didaktickou pomůcku pro výklad a upevnění některých okruhů geometrie, zařadit je do běžného vyučování a využít metodu GPP jako motivačního činitele ve vyučování matematiky na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the paper-folding method (GPP) as one of the tools for solving geometric problems. The main aim of the thesis was to create a set of worksheets for the teaching of mathematics at the lower secondary school and to offer workjsheets as a didactic tool for the interpretation and consolidation of some geometry topics, to include them in the regular teaching and to use the GPP as a motivating factor in the teaching of mathematics at the lower secondary school.
paper-folding, geometric construction, reflection symmetry, point reflection
Rozsah průvodní práce
83 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá metodou překládaného papíru jako jednoho z nástrojů řešení geometrických úloh. Hlavním cílem práce bylo vytvořit sadu pracovních listů pro vyučovací předmět matematika na druhém stupni základní školy a nabídnout je jako didaktickou pomůcku pro výklad a upevnění některých okruhů geometrie, zařadit je do běžného vyučování a využít metodu GPP jako motivačního činitele ve vyučování matematiky na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the paper-folding method (GPP) as one of the tools for solving geometric problems. The main aim of the thesis was to create a set of worksheets for the teaching of mathematics at the lower secondary school and to offer workjsheets as a didactic tool for the interpretation and consolidation of some geometry topics, to include them in the regular teaching and to use the GPP as a motivating factor in the teaching of mathematics at the lower secondary school.
paper-folding, geometric construction, reflection symmetry, point reflection
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření sady pracovních listů pro vyučovací předmět matematika na druhém stupni základní školy, ve kterých poslouží překládaný papír jako jeden z nástrojů řešení úloh. Tato sada se bude zabývat vybranými tématy z geometrie. Očekává se, že sada bude obsahovat 8 až 10 pracovních listů, přičemž některé z nich budou ověřeny ve výuce. Nedílnou součástí bakalářské práce budou nejen jednotlivé pracovní listy, ale také metodické pokyny k nim.
Postup práce:
vytipování vhodných partií z matematiky 2. stupně ZŠ vhodných ke zpracování pomocí překládaného papíru,
seznámení se literaturou, která se dané problematice věnuje (RVP ZŠ, set učebnic používaný na vybrané základní škole aj.),
vypracování první verze několika pracovních listů k partiím vybraným výše,
provedení experimentu na ZŠ za účelem ověření vhodnosti vytvořených pracovních listů,
provedení analýzy testovaných pracovních listů a zjištění zpětné vazby ze strany žáků,
vytvoření sady pracovních listů na základě výsledků analýzy,
vypracování metodických pokynů k jednotlivým pracovním listům v závislosti na provedené analýze tak, aby bylo možné zařadit pracovní listy do výuky,
shrnutí celkového procesu tvorby pracovních listů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření sady pracovních listů pro vyučovací předmět matematika na druhém stupni základní školy, ve kterých poslouží překládaný papír jako jeden z nástrojů řešení úloh. Tato sada se bude zabývat vybranými tématy z geometrie. Očekává se, že sada bude obsahovat 8 až 10 pracovních listů, přičemž některé z nich budou ověřeny ve výuce. Nedílnou součástí bakalářské práce budou nejen jednotlivé pracovní listy, ale také metodické pokyny k nim.
Postup práce:
vytipování vhodných partií z matematiky 2. stupně ZŠ vhodných ke zpracování pomocí překládaného papíru,
seznámení se literaturou, která se dané problematice věnuje (RVP ZŠ, set učebnic používaný na vybrané základní škole aj.),
vypracování první verze několika pracovních listů k partiím vybraným výše,
provedení experimentu na ZŠ za účelem ověření vhodnosti vytvořených pracovních listů,
provedení analýzy testovaných pracovních listů a zjištění zpětné vazby ze strany žáků,
vytvoření sady pracovních listů na základě výsledků analýzy,
vypracování metodických pokynů k jednotlivým pracovním listům v závislosti na provedené analýze tak, aby bylo možné zařadit pracovní listy do výuky,
shrnutí celkového procesu tvorby pracovních listů.
Seznam doporučené literatury
FRANCO B., Unfolding Mathematics with Unit Origami, Key Curriculum Press, 1999, ISBN 1559532750.
PEARL B., Math in Motion: Origami in the Classroom K-8, Crane Publishing, 1997, ISBN 0964792435.
MILLS C. & TUBIS A., Unfolding Mathematics with Origami Boxes, Key Curriculum Press, 2006, ISBN 978-1-55953-839-8.
YOUNG M., Paper Square Geometry: The Mathematics of Origami, AIMS Educational Foundation, 2000, ISBN 1881431908.
Seznam doporučené literatury
FRANCO B., Unfolding Mathematics with Unit Origami, Key Curriculum Press, 1999, ISBN 1559532750.
PEARL B., Math in Motion: Origami in the Classroom K-8, Crane Publishing, 1997, ISBN 0964792435.
MILLS C. & TUBIS A., Unfolding Mathematics with Origami Boxes, Key Curriculum Press, 2006, ISBN 978-1-55953-839-8.
YOUNG M., Paper Square Geometry: The Mathematics of Origami, AIMS Educational Foundation, 2000, ISBN 1881431908.