V teoretické části diplomové práce jsme se zaměřili na vymezení základních pojmů souvisejících s ústavní a ochrannou výchovou, s problematikou procesu socializace a problematikou stanovování cílů v procesu výchovy a vzdělávání v prostředí výchovných ústavů. Pomocí analýzy vnitřní dokumentace jednotlivých výchovných ústavů jsme komparovali cíle, které jsou uvedeny v zákoně č. 109/2002 Sb., s cíli jednotlivých výchovných ústavů. Prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s vychovateli výchovných ústavů jsme hledali odpověď na otázku, zda se pedagogičtí pracovníci v problematice stanovování pedagogických cílů a metod k jejich dosahování při procesu resocializace orientují.
Anotace v angličtině
We focused on listing of basic terminology connected to the institutional and the monitored care, issues of the process of socialization and setting goals in the process of upbringing and education in institutions in the theoretical part of the thesis. We compared aims stated in the Czech legislation (Act no. 109/2002 Coll.) with goals of the each institutions with the help of the analysis of the internal norms of particular institutions. We were looking to find the answer if pedagogical workers fully understand and can set and implement the educational goals and methods to reach the resocialization process by semi-standardized interview with workers in institutions.
Klíčová slova
ústavní výchova, výchovný ústav, socializace, osobnost, výchovné cíle
Klíčová slova v angličtině
institutional care, institution, socialization, personality, educational aims
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části diplomové práce jsme se zaměřili na vymezení základních pojmů souvisejících s ústavní a ochrannou výchovou, s problematikou procesu socializace a problematikou stanovování cílů v procesu výchovy a vzdělávání v prostředí výchovných ústavů. Pomocí analýzy vnitřní dokumentace jednotlivých výchovných ústavů jsme komparovali cíle, které jsou uvedeny v zákoně č. 109/2002 Sb., s cíli jednotlivých výchovných ústavů. Prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s vychovateli výchovných ústavů jsme hledali odpověď na otázku, zda se pedagogičtí pracovníci v problematice stanovování pedagogických cílů a metod k jejich dosahování při procesu resocializace orientují.
Anotace v angličtině
We focused on listing of basic terminology connected to the institutional and the monitored care, issues of the process of socialization and setting goals in the process of upbringing and education in institutions in the theoretical part of the thesis. We compared aims stated in the Czech legislation (Act no. 109/2002 Coll.) with goals of the each institutions with the help of the analysis of the internal norms of particular institutions. We were looking to find the answer if pedagogical workers fully understand and can set and implement the educational goals and methods to reach the resocialization process by semi-standardized interview with workers in institutions.
Klíčová slova
ústavní výchova, výchovný ústav, socializace, osobnost, výchovné cíle
Klíčová slova v angličtině
institutional care, institution, socialization, personality, educational aims
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou stanovování pedagogických cílů v prostředí výchovných ústavů a jejich dosahováním z pohledu pedagogický pracovníků.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k zaměření práce. Bude se jednat o oblast základních pedagogických kategorií, zejména pedagogických cílů, dále oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče a osobnosti pedagoga jako realizátora výchovně vzdělávacího procesu.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jeho cílem bude zjistit, jakým způsobem se pedagogičtí pracovníci orientují v problematice stanovování pedagogických cílů a v oblasti aplikace metod při jejich dosahování. Dále bude zjišťováno, jakým způsobem a na jaké úrovni jsou ve sledovaných pedagogických institucích zpracovány stanovené pedagogické cíle.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou stanovování pedagogických cílů v prostředí výchovných ústavů a jejich dosahováním z pohledu pedagogický pracovníků.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k zaměření práce. Bude se jednat o oblast základních pedagogických kategorií, zejména pedagogických cílů, dále oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče a osobnosti pedagoga jako realizátora výchovně vzdělávacího procesu.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jeho cílem bude zjistit, jakým způsobem se pedagogičtí pracovníci orientují v problematice stanovování pedagogických cílů a v oblasti aplikace metod při jejich dosahování. Dále bude zjišťováno, jakým způsobem a na jaké úrovni jsou ve sledovaných pedagogických institucích zpracovány stanovené pedagogické cíle.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
DISMAN, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-246-0139-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HARTL,Pavel, HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 1 vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8.
STRAUSS, Anslm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
DISMAN, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-246-0139-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HARTL,Pavel, HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 1 vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8.
STRAUSS, Anslm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.