Bakalářská práce se zabývá problematikou rozvíjení sociálních kompetencí u klientů, kteří navštěvují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V rámci teoretických východisek je věnována pozornost socializaci, prostředí, kde socializace probíhá a to zejména rodině, jejím funkcím, struktuře, výchovným stylům a důležitým životním mezníkům z hlediska vývoje jedince. Dále se práce zabývá možnostmi práce s klientem, které mají pracovníci NZDM pro rozvíjení sociálních kompetencí.
Výzkumné šetření realizované v rámci této práce je zaměřeno na analýzu možností rozvíjení sociálních kompetencí u cílové skupiny. Cílem této práce je zjistit, jaké metody pracovníci NZDM využívají pro určení kompetencí, které klient potřebuje pomoci rozvíjet, vzhledem k lepším možnostem sociálního začlenění do společnosti. Jakým způsobem pracovníci na základě svých zjištění nastavují práci s klientem, jaké využívají postupy a metody práce a jak si nastavují hodnocení efektivity své práce.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v rozvíjení kompetencí u cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of social competencies for clients who attend low-threshold facilities for children and youth. The context of the theoretical background is based on environmental socialization, where socialization takes place, in particular the family, its functions, structure, educational styles and an important environmental aspect in terms of the development of the individual. Furthermore, the work deals with the possibilities of working with clients who have NZDM employees who work on developing social skills.
The survey carried out as part of this thesis is focused on analysing the possibility of developing social competencies of the targeted group. The aim of this thesis is to determine what methods NZDM workers use to determine the competencies that the client needs help developing due to a better integration into society. How workers on the basis of their findings prepare to work with a client. It also looks into the work methods and how workers evaluate the effectiveness of their work.
The output of the work will be structured recommendations for possible changes in the development of the competencies of the targeted group.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, klient, sociální kompetence, socializace
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility for children and youth, the client, social competencies, socialization
Rozsah průvodní práce
62 s. (19 872 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rozvíjení sociálních kompetencí u klientů, kteří navštěvují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V rámci teoretických východisek je věnována pozornost socializaci, prostředí, kde socializace probíhá a to zejména rodině, jejím funkcím, struktuře, výchovným stylům a důležitým životním mezníkům z hlediska vývoje jedince. Dále se práce zabývá možnostmi práce s klientem, které mají pracovníci NZDM pro rozvíjení sociálních kompetencí.
Výzkumné šetření realizované v rámci této práce je zaměřeno na analýzu možností rozvíjení sociálních kompetencí u cílové skupiny. Cílem této práce je zjistit, jaké metody pracovníci NZDM využívají pro určení kompetencí, které klient potřebuje pomoci rozvíjet, vzhledem k lepším možnostem sociálního začlenění do společnosti. Jakým způsobem pracovníci na základě svých zjištění nastavují práci s klientem, jaké využívají postupy a metody práce a jak si nastavují hodnocení efektivity své práce.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v rozvíjení kompetencí u cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of social competencies for clients who attend low-threshold facilities for children and youth. The context of the theoretical background is based on environmental socialization, where socialization takes place, in particular the family, its functions, structure, educational styles and an important environmental aspect in terms of the development of the individual. Furthermore, the work deals with the possibilities of working with clients who have NZDM employees who work on developing social skills.
The survey carried out as part of this thesis is focused on analysing the possibility of developing social competencies of the targeted group. The aim of this thesis is to determine what methods NZDM workers use to determine the competencies that the client needs help developing due to a better integration into society. How workers on the basis of their findings prepare to work with a client. It also looks into the work methods and how workers evaluate the effectiveness of their work.
The output of the work will be structured recommendations for possible changes in the development of the competencies of the targeted group.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, klient, sociální kompetence, socializace
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility for children and youth, the client, social competencies, socialization
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou rozvíjení sociálních kompetencí klientů, kteří navštěvují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V rámci teoretických východisek bude věnována pozornost socializaci, prostředí, kde
socializace probíhá a to zejména rodině, jejím funkcím, struktuře, výchovným stylům a důležitým životním mezníkům z hlediska vývoje jedince. Dále se práce bude zabývat aktivitami, které napomáhají rozvoji kompetencí klientů NZDM.
Cílem této práce je zjistit pomocí rozhovorů s pracovníky NZDM, jaké metody a postupy pracovníci NZDM využívají pro určení kompetencí, které klient potřebuje rozvíjet pro zlepšení sociálního začlenění. Dalším cílem bude zjistit, jak pracovníci hodnotí efektivitu své práce.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v rozvíjení kompetencí u cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou rozvíjení sociálních kompetencí klientů, kteří navštěvují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V rámci teoretických východisek bude věnována pozornost socializaci, prostředí, kde
socializace probíhá a to zejména rodině, jejím funkcím, struktuře, výchovným stylům a důležitým životním mezníkům z hlediska vývoje jedince. Dále se práce bude zabývat aktivitami, které napomáhají rozvoji kompetencí klientů NZDM.
Cílem této práce je zjistit pomocí rozhovorů s pracovníky NZDM, jaké metody a postupy pracovníci NZDM využívají pro určení kompetencí, které klient potřebuje rozvíjet pro zlepšení sociálního začlenění. Dalším cílem bude zjistit, jak pracovníci hodnotí efektivitu své práce.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v rozvíjení kompetencí u cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco, Siegrist. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
BICKOVÁ, Lucie aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
JEDLIČKA, Richard, Petr, Klíma, Jaroslav, Koťa, Jiří, Němec a Jiří, Pilař. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KRAHULCOVÁ, Beáta (ed.). Kontexty sociální a charitativní práce, Sborník katedry psychosociálních věd a etiky. Praha: Univerzita Karlova Husitská teologická fakulta, 2008. ISBN 978-80-87127-07-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0690-7.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních. www.streetwork.cz. [online]. 30. 05. 2008 [cit. 2015-10-19]. Dostupné z: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco, Siegrist. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
BICKOVÁ, Lucie aj. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
JEDLIČKA, Richard, Petr, Klíma, Jaroslav, Koťa, Jiří, Němec a Jiří, Pilař. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KRAHULCOVÁ, Beáta (ed.). Kontexty sociální a charitativní práce, Sborník katedry psychosociálních věd a etiky. Praha: Univerzita Karlova Husitská teologická fakulta, 2008. ISBN 978-80-87127-07-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0690-7.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních. www.streetwork.cz. [online]. 30. 05. 2008 [cit. 2015-10-19]. Dostupné z: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf