Následující práce je zaměřena na proces odchodu dětí z prostředí dětského domova a analýzu možností, které se mladým lidem po odchodu nabízejí. Teoretická část je zaměřena na deskripci problematiky ústavní péče, která obsahuje zejména legislativní rámec, vymezení důvodů k rozhodnutí o ústavní výchově a také přehled zařízení poskytujících ústavní péči a jejich způsob přípravy adolescentů na odchod. Výzkumná část obsahuje výsledky dotazníkového šetření, které je zaměřeno na zjištění subjektivní míry připravenosti k opuštění domova mezi vybraným vzorkem respondentů z různých typů dětských domovů, a to venkovského a městského typu. Cílem výzkumů je zjistit, v jakých oblastech se respondenti vzdělávají, a zdali existují mezi jednotlivými domovy v míře subjektivní připravenosti výraznější rozdíly.
Anotace v angličtině
This analytic work is focused on the young adults in a process of leaving the environment of institutional care and the analysis of the opportunities offered to those people after leaving. The theoretical part contains description of the main characteristics of institutional care, with focus on the legislative framework, the main reasons for the court order for institutional care, as well as an overview of institutions providing institutional care and their way of preparing adolescents for leaving. The research part contains the results of the questionnaire survey, which is focused on finding a subjective level of preparedness for leaving the institution. There is a selected research sample of respondents from two different types of institutions, city or village type and the aim of the research is to find out the areas of preparations and possible differences among different types of institutions on the level of subjective preparedness.
Klíčová slova
Dětský domov, diagnostický ústav, ústavní péče, chráněné bydlení, příprava na odchod z ústavní péče, resocializace, adolescent, adaptace, finanční plánování, rodina.
Klíčová slova v angličtině
Institution for children, Diagnostic institution, Institutional care, Sheltered housing, Preparation for leaving the institutional care, Resocialization, Adolescent, Adaptation, Financial planning, Family.
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Následující práce je zaměřena na proces odchodu dětí z prostředí dětského domova a analýzu možností, které se mladým lidem po odchodu nabízejí. Teoretická část je zaměřena na deskripci problematiky ústavní péče, která obsahuje zejména legislativní rámec, vymezení důvodů k rozhodnutí o ústavní výchově a také přehled zařízení poskytujících ústavní péči a jejich způsob přípravy adolescentů na odchod. Výzkumná část obsahuje výsledky dotazníkového šetření, které je zaměřeno na zjištění subjektivní míry připravenosti k opuštění domova mezi vybraným vzorkem respondentů z různých typů dětských domovů, a to venkovského a městského typu. Cílem výzkumů je zjistit, v jakých oblastech se respondenti vzdělávají, a zdali existují mezi jednotlivými domovy v míře subjektivní připravenosti výraznější rozdíly.
Anotace v angličtině
This analytic work is focused on the young adults in a process of leaving the environment of institutional care and the analysis of the opportunities offered to those people after leaving. The theoretical part contains description of the main characteristics of institutional care, with focus on the legislative framework, the main reasons for the court order for institutional care, as well as an overview of institutions providing institutional care and their way of preparing adolescents for leaving. The research part contains the results of the questionnaire survey, which is focused on finding a subjective level of preparedness for leaving the institution. There is a selected research sample of respondents from two different types of institutions, city or village type and the aim of the research is to find out the areas of preparations and possible differences among different types of institutions on the level of subjective preparedness.
Klíčová slova
Dětský domov, diagnostický ústav, ústavní péče, chráněné bydlení, příprava na odchod z ústavní péče, resocializace, adolescent, adaptace, finanční plánování, rodina.
Klíčová slova v angličtině
Institution for children, Diagnostic institution, Institutional care, Sheltered housing, Preparation for leaving the institutional care, Resocialization, Adolescent, Adaptation, Financial planning, Family.
Zásady pro vypracování
1. Studium dostupné literatury zaměřené na problematiku dětí z dětských domovů, které se chystají na odchod a jejich následné začlenění do společnosti.
2. Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude zjišťováno a porovnáváno, jak se připravují děti na odchod z dětského domova a samostatný život ve společnosti po dosažení zletilosti nebo ukončení studia, jaký je přístup dětí k přípravě na samostatný život po opuštění DD, co je obsahem této přípravy.
3. Vymezení výzkumného vzorku a jeho charakteristika (vzorek záměrný, děti z různých typů DD-venkovský rodinný DD, městský DD, velký městský DD se školou, 60 respondentů). Příprava výzkumných metod a nástrojů (anonymní dotazník).
4. Realizace vlastní výzkumné studie vybraných skupin zařazených do výzkumného vzorku.
5. Zpracování a vyhodnocení dat.
6. Souhrn získaných výsledků a formulace závěrů s ohledem na zkoumanou problematiku. Možná doporučení pro praxi.
7. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium dostupné literatury zaměřené na problematiku dětí z dětských domovů, které se chystají na odchod a jejich následné začlenění do společnosti.
2. Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude zjišťováno a porovnáváno, jak se připravují děti na odchod z dětského domova a samostatný život ve společnosti po dosažení zletilosti nebo ukončení studia, jaký je přístup dětí k přípravě na samostatný život po opuštění DD, co je obsahem této přípravy.
3. Vymezení výzkumného vzorku a jeho charakteristika (vzorek záměrný, děti z různých typů DD-venkovský rodinný DD, městský DD, velký městský DD se školou, 60 respondentů). Příprava výzkumných metod a nástrojů (anonymní dotazník).
4. Realizace vlastní výzkumné studie vybraných skupin zařazených do výzkumného vzorku.
5. Zpracování a vyhodnocení dat.
6. Souhrn získaných výsledků a formulace závěrů s ohledem na zkoumanou problematiku. Možná doporučení pro praxi.
7. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. ARCHEROVÁ, Caroline. Dítě v náhradní rodině. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 120 s. ISBN 80-7178-578-4.
2. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. HRDLIČKOVÁ, Vlasta, PÁVKOVÁ, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. 1. vyd. Praha: SPN, 1987, 224 s.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 108 s. ISBN 80-7178-006-5.
6. MATĚJČEK, Zdeněk a kol. Náhradní rodinná péče. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8.
7. MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 1. vyd. Praha: AVICENUM, 1986, 336 s. ISBN 08-011-86.
8. MATĚJČEK, Zdeněk. Výbor z díla. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6.
9. MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 336 s. ISBN 80-7178-226-2.
10. MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
11. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
12. ŠVANCAR, Zdeněk, BURIÁNOVÁ, Jana. Speciálně-pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 216 s.
Seznam doporučené literatury
1. ARCHEROVÁ, Caroline. Dítě v náhradní rodině. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 120 s. ISBN 80-7178-578-4.
2. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. HRDLIČKOVÁ, Vlasta, PÁVKOVÁ, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. 1. vyd. Praha: SPN, 1987, 224 s.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 108 s. ISBN 80-7178-006-5.
6. MATĚJČEK, Zdeněk a kol. Náhradní rodinná péče. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8.
7. MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 1. vyd. Praha: AVICENUM, 1986, 336 s. ISBN 08-011-86.
8. MATĚJČEK, Zdeněk. Výbor z díla. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6.
9. MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 336 s. ISBN 80-7178-226-2.
10. MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
11. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
12. ŠVANCAR, Zdeněk, BURIÁNOVÁ, Jana. Speciálně-pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 216 s.