Bakalářská práce je obecně zaměřena na vliv sociální terapie u dospělých osob s mentálním postižením a zejména na osoby, které navštěvují službu sociální terapie společnosti ARKADIE. Koncept socioterapie, mentální retardace a všeobecného vzdělávání osob s mentálním postižením jsou popsány v teoretické části. Obecný rozsah práce se přesune na konkrétnější vzdělávání dospělých osob se zaměřením na sociální terapii. Sociální služby pro dospělého klienta jsou podrobněji popsány. V praktické části práce je popsán, analyzován a vyhodnocován dopad sociální terapie na proces vzdělávání osob s mentální retardací, které pravidelně podstupují terapii ve společnosti ARKADIE.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused generally on influence of the social therapy on adult people with mental disabilities and in particular on people un-dergoing such therapy at social therapy provider ARKADIE. Concepts of sociotherapy, mental retardation and general education of persons with mental disabilities are described in the theoretical part. The general scope of the thesis moves to more specific issues of the adult person education, especially aiming at the social therapy. Subsequently, social services tar-geting the adult client focus group are described in more detail. In the ex-ploratory part of the thesis, there is described, analysed and evaluated the impact of social therapy on the education process of people with mental retardation regularly undergoing social therapy at ARKADIE centre.
Klíčová slova
Sociální terapie, mentální retardace, edukace, terapeutická dílna
Klíčová slova v angličtině
Social therapy, mental retardation, education, therapeutic workshop
Rozsah průvodní práce
63 s. (84 252 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je obecně zaměřena na vliv sociální terapie u dospělých osob s mentálním postižením a zejména na osoby, které navštěvují službu sociální terapie společnosti ARKADIE. Koncept socioterapie, mentální retardace a všeobecného vzdělávání osob s mentálním postižením jsou popsány v teoretické části. Obecný rozsah práce se přesune na konkrétnější vzdělávání dospělých osob se zaměřením na sociální terapii. Sociální služby pro dospělého klienta jsou podrobněji popsány. V praktické části práce je popsán, analyzován a vyhodnocován dopad sociální terapie na proces vzdělávání osob s mentální retardací, které pravidelně podstupují terapii ve společnosti ARKADIE.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused generally on influence of the social therapy on adult people with mental disabilities and in particular on people un-dergoing such therapy at social therapy provider ARKADIE. Concepts of sociotherapy, mental retardation and general education of persons with mental disabilities are described in the theoretical part. The general scope of the thesis moves to more specific issues of the adult person education, especially aiming at the social therapy. Subsequently, social services tar-geting the adult client focus group are described in more detail. In the ex-ploratory part of the thesis, there is described, analysed and evaluated the impact of social therapy on the education process of people with mental retardation regularly undergoing social therapy at ARKADIE centre.
Klíčová slova
Sociální terapie, mentální retardace, edukace, terapeutická dílna
Klíčová slova v angličtině
Social therapy, mental retardation, education, therapeutic workshop
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je ověřit pozitivní vliv sociální terapie realizované metodikou navrženou pracovníky společnosti ARKADIE Teplice, o.p.s., na edukaci u lidí s mentální retardací, kteří docházejí do denního stacionáře či terapeutických dílen této společnosti. Praktická část práce bude realizována ve výše jmenované společnosti, která se zaměřuje na poskytování služby sociální terapie klientům s mentálním postižením. Pro každého klienta je zde navržen a realizován individuální plán rozvoje vycházející z jeho stavu a potřeb. V práci pak bude provedeno porovnání vybraných přístupů ke klientovi z hlediska jejich působení na kvalitu života v oblasti naplňování individuálních potřeb, soběstačnosti, rozvoje sociálních dovedností, uplatňování osobních a pracovních práv. Bude provedena analýza dovedností, schopností a znalostí při nástupu do sociálně terapeutické dílny či denního stacionáře, která bude zopakována po cca šestiměsíčním terapeutickém působení. Při hodnocení změn znalostí a dovedností klientů budou využity dvě nezávislé metody jedna vycházející z praxe používané ve společnosti ARKADIE a druhou metodou bude metoda P-Scales primárně určená žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, která bude modifikována pro věkovou skupinu klientů společnosti ARKADIE. Součástí výstupů práce bude stanovení vzájemné korelace výsledků obou metod.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je ověřit pozitivní vliv sociální terapie realizované metodikou navrženou pracovníky společnosti ARKADIE Teplice, o.p.s., na edukaci u lidí s mentální retardací, kteří docházejí do denního stacionáře či terapeutických dílen této společnosti. Praktická část práce bude realizována ve výše jmenované společnosti, která se zaměřuje na poskytování služby sociální terapie klientům s mentálním postižením. Pro každého klienta je zde navržen a realizován individuální plán rozvoje vycházející z jeho stavu a potřeb. V práci pak bude provedeno porovnání vybraných přístupů ke klientovi z hlediska jejich působení na kvalitu života v oblasti naplňování individuálních potřeb, soběstačnosti, rozvoje sociálních dovedností, uplatňování osobních a pracovních práv. Bude provedena analýza dovedností, schopností a znalostí při nástupu do sociálně terapeutické dílny či denního stacionáře, která bude zopakována po cca šestiměsíčním terapeutickém působení. Při hodnocení změn znalostí a dovedností klientů budou využity dvě nezávislé metody jedna vycházející z praxe používané ve společnosti ARKADIE a druhou metodou bude metoda P-Scales primárně určená žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, která bude modifikována pro věkovou skupinu klientů společnosti ARKADIE. Součástí výstupů práce bude stanovení vzájemné korelace výsledků obou metod.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
FRANIOK, P., 2008. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-622-2.
LYNCH, I., HALLIFAX, M., 2011. Praktická příručka pro hodnocení výuky. Program certifikace pro P-Scales. Kritéria úspěšnosti pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. [online]. c2011-12-29. [2015-04-10]. Tamworth: The Learning Machine Ltd 2011. 68 s. ISBN: 978-1-4710-3304-9. Dostupné na www: .
PIPEKOVÁ, J., 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vyd. 1. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
RENOTIÉROVÁ,M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
ŘEZNÍČEK, I., 1994. Metody sociální práce: Podklady ke stážím studentům a ke kazuistickým seminářům. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-00-1.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. In: Sbírka zákonů: Česká republika. Praha: Ministerstvo vnitra. ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
FRANIOK, P., 2008. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-622-2.
LYNCH, I., HALLIFAX, M., 2011. Praktická příručka pro hodnocení výuky. Program certifikace pro P-Scales. Kritéria úspěšnosti pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. [online]. c2011-12-29. [2015-04-10]. Tamworth: The Learning Machine Ltd 2011. 68 s. ISBN: 978-1-4710-3304-9. Dostupné na www: .
PIPEKOVÁ, J., 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vyd. 1. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
RENOTIÉROVÁ,M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
ŘEZNÍČEK, I., 1994. Metody sociální práce: Podklady ke stážím studentům a ke kazuistickým seminářům. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-00-1.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. In: Sbírka zákonů: Česká republika. Praha: Ministerstvo vnitra. ISSN 1211-1244.