Tato bakalářská práce se zabývá problematikou osob s dětským autismem a poruchami autistického spektra. Teoretická část je zaměřená na historický vývoj a současné pojetí autismu, znaky a symptomy autismu, projevy onemocnění, přidružené poruchy a jiné poruchy autistického spektra (Atypický autismus, Aspergerův syndrom, Dětská dezintegrační porucha a Rettův syndrom). Také jsou zde uvedeny diagnostické metody a možnosti vzdělávání dětí s PAS (porucha autistického spektra). Dále prostředky, které je možno využívat při komunikaci s autisty a ergoterapie u dětí s autismem v předškolním věku.
V hlavní části je uvedena kazuistika pětiletého chlapce, u kterého byl zjištěn atypický autismus, vývojová porucha řeči a pervazivní vývojová porucha NS (nervového systému). Součásti je i ergoterapeutické vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with people with children's autism and autism spectrum disorders. The theoretical part is focused on the historical development and the current concept of autism, signs and symptoms of autism, symptoms of the disease, associated disorders and other autism spectrum disorder (Atypical autism, Asperger's syndrome, a disorder of the disintegrating for children and Rett syndrome). Also diagnostic methods are listed here and the possibilities of educating children with ASD (from early care to college). Furthermore the resources that can be used during communication with autistic people, occupational therapy and other therapies (e.g. animal therapy, art therapy, music therapy ...) are mentioned.
In the main part a case report of five-year boy whom was detected atypical autism, developmental speech disorder and pervasive developmental disorder NS is listed. It includes ergotherapeutic examination, the short-term and long-term ergotherapeutic plan.
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou osob s dětským autismem a poruchami autistického spektra. Teoretická část je zaměřená na historický vývoj a současné pojetí autismu, znaky a symptomy autismu, projevy onemocnění, přidružené poruchy a jiné poruchy autistického spektra (Atypický autismus, Aspergerův syndrom, Dětská dezintegrační porucha a Rettův syndrom). Také jsou zde uvedeny diagnostické metody a možnosti vzdělávání dětí s PAS (porucha autistického spektra). Dále prostředky, které je možno využívat při komunikaci s autisty a ergoterapie u dětí s autismem v předškolním věku.
V hlavní části je uvedena kazuistika pětiletého chlapce, u kterého byl zjištěn atypický autismus, vývojová porucha řeči a pervazivní vývojová porucha NS (nervového systému). Součásti je i ergoterapeutické vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with people with children's autism and autism spectrum disorders. The theoretical part is focused on the historical development and the current concept of autism, signs and symptoms of autism, symptoms of the disease, associated disorders and other autism spectrum disorder (Atypical autism, Asperger's syndrome, a disorder of the disintegrating for children and Rett syndrome). Also diagnostic methods are listed here and the possibilities of educating children with ASD (from early care to college). Furthermore the resources that can be used during communication with autistic people, occupational therapy and other therapies (e.g. animal therapy, art therapy, music therapy ...) are mentioned.
In the main part a case report of five-year boy whom was detected atypical autism, developmental speech disorder and pervasive developmental disorder NS is listed. It includes ergotherapeutic examination, the short-term and long-term ergotherapeutic plan.
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie
b)Ergoterapeutický rozbor klienta (hodnocení kognitivních funkcí, komunikačních schopností, hodnocení ADL, jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie
b)Ergoterapeutický rozbor klienta (hodnocení kognitivních funkcí, komunikačních schopností, hodnocení ADL, jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického rozboru
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci "Ergoterapie u dítěte předškolního věku s diagnózou autismus". V bakalářské práci se zabývala problematikou osob s dětským autismem a poruchami autistického spektra. Teoretickou část zaměřila na historický vývoj a současné pojetí autismu, znaky a symptomy autismu, projevy onemocnění, přidružené poruchy a jiné poruchy autistického spektra (Atypický autismus, Aspergerův syndrom, Dětská dezintegrační porucha a Rettův syndrom). Také uvedla diagnostické metody a možnosti vzdělávání dětí s PAS (porucha autistického spektra). Dále prostředky, které je možno využívat při komunikaci s autisty a ergoterapie u dětí s autismem v předškolním věku.
V hlavní části uvedla kazuistiku pětiletého chlapce, u kterého byl diagnostikován atypický autismus, vývojová porucha řeči a pervazivní vývojová porucha NS (nervového systému). V Hlavní části představila ergoterapeutické vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta uspokojivě.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jaký vztah mají sourozenci mezi sebou? Je tento vztah nějak poznamenaný postižením Vašeho klienta?
2) Proč jste nevyužila některý ze zmíněných diagnostických testů v teoretické části práce u Vašeho klienta?