Cílem této práce je přiblížit komplexní lázeňskou léčbu, jaký má vliv na dětského klienta s DMO. V obecné části se věnuji lázeňství, lázeňské léčbě u dětí a stručně popisuji dětskou mozkovou obrnu. Ve speciální léčbě se zaměřuji na jednotlivé metody a možnosti rehabilitace, které se využívají u dětí v Nových lázních v Teplicích. Dále popisuji metody, které se využívají přímo na ergoterapii. Metodika se věnuje vybranému dětskému klientovi s DMO a jeho kazuistice. Dále zahrnuje vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán a výsledky těchto vyšetření.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to present a complex spa treatment and its impact on a child client with cerebral palsy. The general section is devoted to spas, spa treatment for children and it briefly describes cerebral palsy. The special section focuses on the various methods and possibilities of rehabilitation which are used by children in Nove lazne Teplice. It also describes methods directly used the for occupational therapy. The methodology focuses on a selected child client with cerebral palsy and his case history. It further includes input and output tests, short-term and long-term plan and the results of these tests.
Klíčová slova
Dětská mozková obrna, lázeňství, ergoterapie
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, spa, occupational therapy
Rozsah průvodní práce
48 s. + 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je přiblížit komplexní lázeňskou léčbu, jaký má vliv na dětského klienta s DMO. V obecné části se věnuji lázeňství, lázeňské léčbě u dětí a stručně popisuji dětskou mozkovou obrnu. Ve speciální léčbě se zaměřuji na jednotlivé metody a možnosti rehabilitace, které se využívají u dětí v Nových lázních v Teplicích. Dále popisuji metody, které se využívají přímo na ergoterapii. Metodika se věnuje vybranému dětskému klientovi s DMO a jeho kazuistice. Dále zahrnuje vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán a výsledky těchto vyšetření.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to present a complex spa treatment and its impact on a child client with cerebral palsy. The general section is devoted to spas, spa treatment for children and it briefly describes cerebral palsy. The special section focuses on the various methods and possibilities of rehabilitation which are used by children in Nove lazne Teplice. It also describes methods directly used the for occupational therapy. The methodology focuses on a selected child client with cerebral palsy and his case history. It further includes input and output tests, short-term and long-term plan and the results of these tests.
Klíčová slova
Dětská mozková obrna, lázeňství, ergoterapie
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, spa, occupational therapy
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie v lázeňském zařízení
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie v lázeňském zařízení
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s.
ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s.
ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie jako součást komplexní lázeňské péče u dětských klientů".
Téma práce si studentka zvolila z toho důvodu, že pracuje jako ergoterapeut v Nových lázních v Teplicích v Čechách.
Cílem bakalářské práce bylo poukázat na léčebné metody a koncepty využívané u dětí v Nových lázních.
Klientem byl chlapec ve věku 5 let s diagnózou spastická kvadruparéza s akcentací na levou stranu. Jeho léčebný pobyt tvral od 1. září 2015 do 29. září 2015. Ve vstupní vyšetření se studentka zaměřila na rozbor chůze, která byla samostatná, ale nestabilní, diparetická, s malou výdrží. V terénu zvládal chůzi jen s oporou obou HKK. Preference jsou na PHK. Na základě výsledků vstupního vyšetření a rozhovoru s rodiči klienta zaměřila terapaii na rozvoj jemné motoriky, zlepšení koncentrace pozornosti a chůzi v terénu. Terapie byla časově omezena z důvodu 4 týdenního pobytu dítěte v lázních. Ve výstupním vyšetření studentka uvedla, že došlo k mírným zlepšením ve vech sledovaných jevech. Na základě tohoto vyšetření studentka vypracovala dlouhodobý ergoterapeutický plán, zaměřený na předškolní přípravu, využítí her, doporučila pracovat v klidném prostředí se slovní motivací.
V závěru studentka uvedla, že se jí s klientem pracovalo velmi dobře, spolupracoval jak on, tak celá jeho rodina.
Komise hodnotila obhajobu BP známkou velmi dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Byla by vhodná pro Vašeho klienta PANat metoda se vzduchovými dlahami?
2) Jak pohlížíte na čas, který máte vyhraněný v lázních na ergoterapeutickou intervenci?
3) Která z Vámi volených terapií klienta nejvíce bavila a která dle Vás vykazovala největší efekt u klienta?
4) Zkoušela jste do terapie zařadit i skupinovou