Bakalářská práce s názvem "Ergoterapeut člen multidisciplinárního týmu u dítěte s DMO" se skládá ze tří částí. Obecná část je zaměřena na definici, etiologii a prevalenci onemocnění DMO, klasifikaci forem a přidruženým poruchám DMO a v závěru její diagnostice a léčbě. Speciální část je věnována ucelenému systému rehabilitace a jeho základním složkám, zejména rehabilitaci léčebné, ve které jsou popsány nejčastěji používané metody fyzioterapie u dítěte s DMO a zvláště pak ergoterapie. Dále připravovanému návrhu zákona o koordinované rehabilitaci. A nakonec jsem se zaměřila na mezioborovou spolupráci v rámci multidisciplinární týmu v péči o dětského klienta s DMO. V hlavní části je popsána kazuistika dítěte s dětskou mozkovou obrnou, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognóza klientky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled "Occupational therapist a member of the multidisciplinary team in a child with cerebral palsy" consists of three parts.The first theoretical part is focused on the definition, etiology and prevalence of disease, cerebral pulsy, classification forms, associated disorders of cerebral pulsy and of its diagnosis and treatment at the end. The second special part is devoted to a comprehensice rehabilitation system and its basic elements, namely the rehabilitation treatment, which describes the most commonly used methods of physiotherapy of children with cerebral palsy and especially occupational therapy. Furthermore the upcoming draft law on coordinated rehabilitation. And finally it is focused on interdisciplinary collaboration within a multidisciplionary team in the care of a child client with cerebral palsy. The third and main part of my thesis is devoted to the case study of a child with cerebral palsy, input and output tests, short and long term plan for occupational therapy and prognosis clients.
Klíčová slova
dětská mozková obrna, ucelený systém rehabilitace, koordinovaná rehabilitace, multidisciplinární tým, mezioborová spolupráce, ergoterapie
Bakalářská práce s názvem "Ergoterapeut člen multidisciplinárního týmu u dítěte s DMO" se skládá ze tří částí. Obecná část je zaměřena na definici, etiologii a prevalenci onemocnění DMO, klasifikaci forem a přidruženým poruchám DMO a v závěru její diagnostice a léčbě. Speciální část je věnována ucelenému systému rehabilitace a jeho základním složkám, zejména rehabilitaci léčebné, ve které jsou popsány nejčastěji používané metody fyzioterapie u dítěte s DMO a zvláště pak ergoterapie. Dále připravovanému návrhu zákona o koordinované rehabilitaci. A nakonec jsem se zaměřila na mezioborovou spolupráci v rámci multidisciplinární týmu v péči o dětského klienta s DMO. V hlavní části je popsána kazuistika dítěte s dětskou mozkovou obrnou, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognóza klientky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled "Occupational therapist a member of the multidisciplinary team in a child with cerebral palsy" consists of three parts.The first theoretical part is focused on the definition, etiology and prevalence of disease, cerebral pulsy, classification forms, associated disorders of cerebral pulsy and of its diagnosis and treatment at the end. The second special part is devoted to a comprehensice rehabilitation system and its basic elements, namely the rehabilitation treatment, which describes the most commonly used methods of physiotherapy of children with cerebral palsy and especially occupational therapy. Furthermore the upcoming draft law on coordinated rehabilitation. And finally it is focused on interdisciplinary collaboration within a multidisciplionary team in the care of a child client with cerebral palsy. The third and main part of my thesis is devoted to the case study of a child with cerebral palsy, input and output tests, short and long term plan for occupational therapy and prognosis clients.
Klíčová slova
dětská mozková obrna, ucelený systém rehabilitace, koordinovaná rehabilitace, multidisciplinární tým, mezioborová spolupráce, ergoterapie
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující poznatky o DMO a koordinované rehabilitaci.
b)Kineziologický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie, porovnání vyšetřených hodnot
c)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
d)Průběžná konzultace s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující poznatky o DMO a koordinované rehabilitaci.
b)Kineziologický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie, porovnání vyšetřených hodnot
c)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
d)Průběžná konzultace s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, ISBN 80-7254-730-5.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS, J. et al., 2005. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha : Grada, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J.et al., 2014, Koordinovaná rehabilitace. 1.vyd.České Budějovice- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální Fakulta, 175 s. ISBN 978-80-7394-461-2
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, ISBN 80-7254-730-5.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS, J. et al., 2005. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha : Grada, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J.et al., 2014, Koordinovaná rehabilitace. 1.vyd.České Budějovice- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální Fakulta, 175 s. ISBN 978-80-7394-461-2
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapeut - člen multidisciplinárního týmu u dětí s dětskou mozkovou obrnou".
Téma bakalářské práce si studentka zvolila z toho důvodu, že má zkušenost s touto diagnózou ze své předchozí profesní praxe. Cílem práce bylo seznámit veřejnost s problematikou DMO u dětských klientů a informovat o koordinované rehabilitaci. Jejím záměřem bylo zvýšit soběstačnost klientky.
Metodiku práce si zvolila pozorování (kineziologické vyšetření, ergoterapie, vyučování, hra), analýzu (lékařskou, psychologickou a logopedickou dokumentaci), rozhovor, měření a testování.
Klientkou byla dívka ve věku 8 let s diagnózou DMO - spasticko-dystonická forma s kvadrusymptomatologií s převahou postižení na DKK, sekundární epilepsie, lehká mentální retardace, dysartrie. Studentka provedla vstupní vyšetření, kde se zaměřila na vyšetření B-ADL, vyšetřila úchopy, kde vázne jemná motorika včetně úchopů více vlevo, dále se zaměřila na grafomotoriku, pracovní tempo, které je pomalé.
Na základě vyšetření a po konzultaci s matkou si zvolili tyto cíle: zajistit vhodný úchop tužky, nacvičit úchopy a cílený pohyb, zvýšit soběstačnost při jídle a pití, nacvičit oblékání/svlékání a zvýšit soběstačnost při osobní hygieně. U všech těchto cílů byla nutná týmová práce. Studentka spolupracovala s klientkou od října 2015 do ledna 2016 a spolupráce byla náročná vzhledem ke zdravotnímu stavu klientky, která často trpěla epileptickými záchvaty.
Výstupní vyšetření ukázalo, že u klientky nedošlo k výrazným zlepšením. Klientka udělala malé pokroky např. při svlékání dolní poloviny těla (kalhoty a svlékání horní poloviny těla - dokázala použití zipu na bundě). Klientka je schopná samostatně se napít. Došlo k mírnému zlepšení špetkového úchopu. Pracovní tempo je stále pomalejší a vzhledem k působení léků je mnohem více unavená až ospalá a bylo nutné terapii přerušovat. Spolupráci klientka hodnotí jako vynikající, klientka byla vždy trpělivá a snaživá. V průběhu terapie autorka spolupracovala se všemi členy multidisciplinárního týmu a prokázala nutnost této spolupráce.
Na základě těchto výsledků studentka zpracovala dlouhodobý ergoterapeutický plán, ve kterém doporučila pokračovat v činnostech z krátkodobého ergoterapeutického plánu a navíc zařadit prvky bazální stimulace a zvážit zahrnout do terapie moderní technologii jako je IPAD a tablet.
Závěrem studentka uvedla, že jí terapie umožnila nahlédnout do problematiky DMO, poznání, že přidružená epilepsie brání dětem v zapojení do aktivního života. Komise hodnotila obhajobu BP známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jak je v praxi dle Vašeho názoru zajištěno fungování multidisciplinárního týmu u dětí s disabilitou?
2) Jak velká důležitost se přikládá ergoterapeutovi jako členu multidisciplinárního týmu?
3) Jak pohlížíte na roli sociálního pracovníka jako koordinátora kruhové péče?
4) Dle vašich zkušeností charakterizujte problémy v práci multidisciplinárních týmů.
5) Představte ?ideální? složení multidisciplinárního týmu a vymezte kompetence jednotlivých členů.