Cílem této bakalářská práce s názvem Nácvik všedních denních činností u klientů s morbus Pelizaeus Merzbacher je přispět k řešení problematiky PMD v rámci ergoterapeutické intervence.
Teoretická část práce popisuje obecné informace o centrální nervové soustavě, typech nervových vláken a jejich myelinizaci. Speciální část se věnuje rozdělení leukodystrofií a celkovému jejich přehledu. Blíže popisuje etiologii, klinický obraz, formy, diagnostiku a léčbu Pelizeaus Merzbacherovi choroby. V závěru teoretické části práce je popsána ergoterapie věnující se nácviku ADL, hodnocení ADL a jednotlivým využívaným testům ADL.
Hlavní část je věnována kazuistice dítěte s PMD a ergoterapeutickému nácviku ADL. Zahrnuje cíle a úkoly práce, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klienta. Na závěr práce se věnuji vyhodnocení uskutečněné terapie.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis Training activities of daily living for clients with Pelizaerus - Merzbacher Disease is to contribute to solving problematics PMD in occupational therapy.
The theoretical part describes general information about the central nervous system, types of the nerve fibers and their myelination.
The special part describes the descributions of leukodystrophies and general information of theirs. It focused on etiology, clinical presentation, forms, diagnosis and treatment of Pelizeaus Merzbacher disease. At the end of the theoretical part is described occupational therapy dedicated to training ADL, ADL assessment and individual tests used by ADL.
The main part is devoted to the case report of a child with PMD and occupaional therapy 's ADL training. It includes goals and tasks, input and output tests, short and long - term plan for occupational therapy and client prognosis . The conclusion of the work evaluates the completed therapy.
Klíčová slova
ergoterapie, leukodystrofie, Pelizaeus Merzbacherova choroba, všední denní činnosti
Klíčová slova v angličtině
occupational therapy , leukodystrophy, Pelizaeus Merzbacher disease, activities of daily living
Rozsah průvodní práce
62 s. + 13 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářská práce s názvem Nácvik všedních denních činností u klientů s morbus Pelizaeus Merzbacher je přispět k řešení problematiky PMD v rámci ergoterapeutické intervence.
Teoretická část práce popisuje obecné informace o centrální nervové soustavě, typech nervových vláken a jejich myelinizaci. Speciální část se věnuje rozdělení leukodystrofií a celkovému jejich přehledu. Blíže popisuje etiologii, klinický obraz, formy, diagnostiku a léčbu Pelizeaus Merzbacherovi choroby. V závěru teoretické části práce je popsána ergoterapie věnující se nácviku ADL, hodnocení ADL a jednotlivým využívaným testům ADL.
Hlavní část je věnována kazuistice dítěte s PMD a ergoterapeutickému nácviku ADL. Zahrnuje cíle a úkoly práce, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klienta. Na závěr práce se věnuji vyhodnocení uskutečněné terapie.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis Training activities of daily living for clients with Pelizaerus - Merzbacher Disease is to contribute to solving problematics PMD in occupational therapy.
The theoretical part describes general information about the central nervous system, types of the nerve fibers and their myelination.
The special part describes the descributions of leukodystrophies and general information of theirs. It focused on etiology, clinical presentation, forms, diagnosis and treatment of Pelizeaus Merzbacher disease. At the end of the theoretical part is described occupational therapy dedicated to training ADL, ADL assessment and individual tests used by ADL.
The main part is devoted to the case report of a child with PMD and occupaional therapy 's ADL training. It includes goals and tasks, input and output tests, short and long - term plan for occupational therapy and client prognosis . The conclusion of the work evaluates the completed therapy.
Klíčová slova
ergoterapie, leukodystrofie, Pelizaeus Merzbacherova choroba, všední denní činnosti
Klíčová slova v angličtině
occupational therapy , leukodystrophy, Pelizaeus Merzbacher disease, activities of daily living
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie v souvislosti s nácvikem ADL u konkrétní diagnózy
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie v souvislosti s nácvikem ADL u konkrétní diagnózy
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7. KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8. KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1. VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7. KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8. KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1. VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci "Nácvik všedních denních činností u klientů s morbus pelizaeus - merzbacher". Cílem této bakalářské práce bylo přispět k řešení problematiky PMD v rámci ergoterapeutické intervence.
Teoretická část práce popisuje obecné informace o centrální nervové soustavě, typech nervových vláken a jejich myelinizaci. Speciální část se věnuje rozdělení leukodystrofií a celkovému jejich přehledu. Blíže popisuje etiologii, klinický obraz, formy, diagnostiku a léčbu Pelizeaus Merzbacherovi choroby. V závěru teoretické části práce je popsána ergoterapie věnující se nácviku ADL, hodnocení ADL a jednotlivým využívaným testům ADL.
Hlavní část je věnována kazuistice dítěte s PMD a ergoterapeutickému nácviku ADL. Zahrnuje cíle a úkoly práce, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klienta. Na závěr obhajoby studentka vyhodnotila výsledky terapie.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi erudovaně.
Komise se shodla, že předložená bakalářská práce i obhajoba byly na výborné úrovni a hodnotila obhajobu známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Čemu jste ve Vaší práci s klientem přikládala největší význam?
2) Vysvětlete zkratku diagnózy PLP1 null syndromu. Lze zařadit Vašeho klienta do jedné z forem PMD, o kterých se zmiňujete v teoretické části práce?
3) 2. Jaké metody v nácviku ADL jste využívala u Vašeho klienta (částečná aktivita, pobídky?)?