Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Ergoterapie seniorů se zrakovým s využitím prvků biografie. Teoretická část je věnována rekapitulaci současných poznatků o zrakovém a kognitivním postižení seniorů. Závěr této části tvoří pět ošetřovatelských konceptů vycházejících z biografie klienta. Úvodní kapitoly speciální části zahrnují ergoterapeutické postupy a kompenzační pomůcky aplikované u osob se zrakovým postižením a kognitivním deficitem. Druhá polovina speciální části pojednává o využití prvků biografie v ergoterapeutické intervenci, včetně výčtu příslušných metod a komunikačních přístupů. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky klientů se zrakovým postižením a kognitivním deficitem. Obě kazuistiky obsahují vstupní vyšetření a ergoterapeutické plány. Ergoterapeutické přístupy jsou rozčleněny na ADL a IADL, ergoterapii kondiční a funkční, ve kterých se komplementárně uplatňují biografické prvky.
Anotace v angličtině
As a topic of my Bachelor's Thesis I have chosen "The Occupational Therapy of the Visually Impaired Elderly People with the Use of Features of Biography". The theoretical part is dedicated to recapitulation of current knowledge of visual and cognitive impairment of elderly people. The conclusion of this part is composed of five nursing concepts originating in the biography of the client. The introductory chapters of the special part include techniques of occupational therapy and compensatory aids applied with people suffering from visual impairment and cognitive deficiency. The second half of the special part deals with the use of the features of biography within the occupational therapeutic intervention, including the enumeration of corresponding methods and communication approaches. The practical part incorporates two case histories of clients suffering from visual impairment and cognitive deficiency. Both case histories contain initial check-up and plans for occupational therapy. Occupational therapeutic approaches are classified into ADL and IADL, fitness and functional occupational therapy, where the biographical features are complementarily employed.
Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Ergoterapie seniorů se zrakovým s využitím prvků biografie. Teoretická část je věnována rekapitulaci současných poznatků o zrakovém a kognitivním postižení seniorů. Závěr této části tvoří pět ošetřovatelských konceptů vycházejících z biografie klienta. Úvodní kapitoly speciální části zahrnují ergoterapeutické postupy a kompenzační pomůcky aplikované u osob se zrakovým postižením a kognitivním deficitem. Druhá polovina speciální části pojednává o využití prvků biografie v ergoterapeutické intervenci, včetně výčtu příslušných metod a komunikačních přístupů. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky klientů se zrakovým postižením a kognitivním deficitem. Obě kazuistiky obsahují vstupní vyšetření a ergoterapeutické plány. Ergoterapeutické přístupy jsou rozčleněny na ADL a IADL, ergoterapii kondiční a funkční, ve kterých se komplementárně uplatňují biografické prvky.
Anotace v angličtině
As a topic of my Bachelor's Thesis I have chosen "The Occupational Therapy of the Visually Impaired Elderly People with the Use of Features of Biography". The theoretical part is dedicated to recapitulation of current knowledge of visual and cognitive impairment of elderly people. The conclusion of this part is composed of five nursing concepts originating in the biography of the client. The introductory chapters of the special part include techniques of occupational therapy and compensatory aids applied with people suffering from visual impairment and cognitive deficiency. The second half of the special part deals with the use of the features of biography within the occupational therapeutic intervention, including the enumeration of corresponding methods and communication approaches. The practical part incorporates two case histories of clients suffering from visual impairment and cognitive deficiency. Both case histories contain initial check-up and plans for occupational therapy. Occupational therapeutic approaches are classified into ADL and IADL, fitness and functional occupational therapy, where the biographical features are complementarily employed.
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie u jedinců se zrakovým postižením, biografické přístupy
b)Ergoterapeutický rozbor klientů (hodnocení kognitivních funkcí, hodnocení ADL, samostatného pohybu, prostorové orientace, komunikace,jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence,
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního ergoterapeutický rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie u jedinců se zrakovým postižením, biografické přístupy
b)Ergoterapeutický rozbor klientů (hodnocení kognitivních funkcí, hodnocení ADL, samostatného pohybu, prostorové orientace, komunikace,jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence,
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního ergoterapeutický rozboru
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, R. HOLMEROVÁ, I. BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti. PRAHA : GRADA 2009.ISBN 978-80-247-2454-6
KOUKOLÍK, F. JIRÁK, R. Diagnostika a léčení syndromu demence. PRAHA : GRADA, 1999.ISBN 80-7169-716-8
MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. PRAHA : TRITON, 2004.ISBN 80-7254-476-4
POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. PRAHA : GRADA, 2013.ISBN 978-80-247-4316-5
PROCHÁZKOVÁ, E. PRÁCE S BIOGRAFII A PLÁNY PÉČE. PRAHA : MLADÁ FRONTA, 2014.ISBN 978-80-204-3186-3
WEHNER, L. SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. PRAHA : GRADA, 2013.ISBN 978-40-247-4423-0
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, R. HOLMEROVÁ, I. BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti. PRAHA : GRADA 2009.ISBN 978-80-247-2454-6
KOUKOLÍK, F. JIRÁK, R. Diagnostika a léčení syndromu demence. PRAHA : GRADA, 1999.ISBN 80-7169-716-8
MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. PRAHA : TRITON, 2004.ISBN 80-7254-476-4
POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. PRAHA : GRADA, 2013.ISBN 978-80-247-4316-5
PROCHÁZKOVÁ, E. PRÁCE S BIOGRAFII A PLÁNY PÉČE. PRAHA : MLADÁ FRONTA, 2014.ISBN 978-80-204-3186-3
WEHNER, L. SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. PRAHA : GRADA, 2013.ISBN 978-40-247-4423-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie seniorů se zrakovým postižením s využitím prvků biografie".
Téma bakalářské práce si studetnka zvolila na základě profesní zkušenosti se seniory se zrakovým postižením a s kognitivním deficitem v domově Palata.
Cílem bakalářské práce bylo ověření a možnosti uplatnění biografického přístupu v ergoterapii seniorů se zrakovým postižením.
Prvním klientem byl muž s diagnózou praktické slepoty, meningeomatozou a hypertenzí. Studentka provedla kognitivní test MMSE, ADL, IADL a kineziologický rozbor. Na jeho základě vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřený na individuální, funkční a kondiční ergoterapii vycházející z biografie. V průběhu terapie klient náhle zemřel, nemohla tedy vypracovat výstupní vyšetření a zpracovat dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Druhým klientem byla žena s diagnózou diabetes melitus, retinopatie. U klientky provedla kognitivní testy, MMSE, ACE-R ADL, IADL. I zde studentka navrhla individuální i skupinovou ergoterapii, funkční a kondiční ergoterapii vycházející z biografie.
Závěrem studentka uvedla, jaký je přínos biografie pro ergoterapii. Komise hodnotila obhajobu BP známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jaký je rozdíl mezi biografií a reminiscenční terapií?
2) Charakterizujte rozdíl mezi Reminiscenční terapií a Biografií?
3) Porovnejte výsledky, kterých jste dosáhla při ergoterapeutické intervenci s klientou.