Tato diplomová práce je zaměřená na využití programu dynamické geometrie GeoGebra a tabulkového kalkulátoru Microsoft Excel ve vyučování matematiky na II. stupni základní školy. Cílem práce je popsat vytvořený soubor materiálů použitý v pedagogické praxi při výuce matematiky v šestém a osmém ročníku 2. stupně základní školy a na podkladě vlastního provedeného pedagogického experimentu zhodnotit vhodnost a vliv materiálů na efektivnost vyučovacího procesu. Součástí experimentu je i na základě osobních zkušeností sestavený popis silných a slabých stránek využití obou softwarových produktů ve výuce.
Teoretická část je věnována popisu pracovního prostředí a panelu nástrojů programů GeoGebra a Excel. Dále je sem vložena rešerše vybraných článků a publikací posuzujících současný trend využívání různých informačních technologií ve výuce a jejich vliv na vědomosti a dovednosti žáků. Závěr této části práce je teoretickým podkladem pro pedagogický výzkum. V praktické části je zaznamenán průběh experimentu ve zvolených ročnících včetně způsobu testování úrovně získaných vědomostí žáků. Připojen je popis vhodnosti materiálů připravených pro výuku ve vybraných tematických celcích s uvedením silných a slabých stránek zapojení produktů do výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with a usage of the GeoGebra dynamic geometry program and Microsoft Excel spreadsheet in lessons for the pupils of the second half of grammar schools. The aim of this thesis is to describe a collection of developed materials that could be used in educational praxis during the lessons of math for sixth and eighth grade of a grammar school and based on personal experience and experiment to evaluate suitability and influence of materials on efficacy of the educational process. Furthermore, part of the experiment is a description of strongs and weaknesses of usage of both softwares based on personal experiences. Theoretical part is dedicated to a description of the GeoGebra and Excel´s working space and toolbar. This part also includes a review of some representative articles and publications assessing contemporary trends of using of different information technologies and their influence on knowledge and skills of pupils. The end of this part of the thesis is a teoretical basis for educational research. Practical part is a recording of an experiment development in chosen classes including a type of evaluation of the pupils acquired knowledge. A description of a suitability of chosen materials prepared for lessons in chosen topics with description of strongs and weaknesses of products in lessons is included in this last part.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, dynamická geometrie, tabulkový procesor, GeoGebra, MS Excel, matematika, konstrukční úlohy, pedagogický experiment
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technology, dynamic geometry, spreadsheet, GeoGebra, MS Excel, math, construction exercises, educational experiment
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřená na využití programu dynamické geometrie GeoGebra a tabulkového kalkulátoru Microsoft Excel ve vyučování matematiky na II. stupni základní školy. Cílem práce je popsat vytvořený soubor materiálů použitý v pedagogické praxi při výuce matematiky v šestém a osmém ročníku 2. stupně základní školy a na podkladě vlastního provedeného pedagogického experimentu zhodnotit vhodnost a vliv materiálů na efektivnost vyučovacího procesu. Součástí experimentu je i na základě osobních zkušeností sestavený popis silných a slabých stránek využití obou softwarových produktů ve výuce.
Teoretická část je věnována popisu pracovního prostředí a panelu nástrojů programů GeoGebra a Excel. Dále je sem vložena rešerše vybraných článků a publikací posuzujících současný trend využívání různých informačních technologií ve výuce a jejich vliv na vědomosti a dovednosti žáků. Závěr této části práce je teoretickým podkladem pro pedagogický výzkum. V praktické části je zaznamenán průběh experimentu ve zvolených ročnících včetně způsobu testování úrovně získaných vědomostí žáků. Připojen je popis vhodnosti materiálů připravených pro výuku ve vybraných tematických celcích s uvedením silných a slabých stránek zapojení produktů do výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with a usage of the GeoGebra dynamic geometry program and Microsoft Excel spreadsheet in lessons for the pupils of the second half of grammar schools. The aim of this thesis is to describe a collection of developed materials that could be used in educational praxis during the lessons of math for sixth and eighth grade of a grammar school and based on personal experience and experiment to evaluate suitability and influence of materials on efficacy of the educational process. Furthermore, part of the experiment is a description of strongs and weaknesses of usage of both softwares based on personal experiences. Theoretical part is dedicated to a description of the GeoGebra and Excel´s working space and toolbar. This part also includes a review of some representative articles and publications assessing contemporary trends of using of different information technologies and their influence on knowledge and skills of pupils. The end of this part of the thesis is a teoretical basis for educational research. Practical part is a recording of an experiment development in chosen classes including a type of evaluation of the pupils acquired knowledge. A description of a suitability of chosen materials prepared for lessons in chosen topics with description of strongs and weaknesses of products in lessons is included in this last part.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, dynamická geometrie, tabulkový procesor, GeoGebra, MS Excel, matematika, konstrukční úlohy, pedagogický experiment
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technology, dynamic geometry, spreadsheet, GeoGebra, MS Excel, math, construction exercises, educational experiment
Zásady pro vypracování
1) Na uživatelské úrovni zvládnout pracovní prostředí produktů GeoGebra a MS Excel.
2) Seznámit se s publikovanými pracemi a nejnovějšími výzkumy se zaměřením na využití obou softwarových produktů ve výuce.
3) Vytvořit soubor materiálů, které budou využity ve výuce matematiky na II. stupni základní školy.
4) Na základě pedagogického experimentu zhodnotit vhodnost a efektivnost užití vytvořených materiálů ve výuce.
5) Podle vlastních zkušeností popsat silné a slabé stránky využití produktů GeoGebra a MS Excel ve výuce.
Zásady pro vypracování
1) Na uživatelské úrovni zvládnout pracovní prostředí produktů GeoGebra a MS Excel.
2) Seznámit se s publikovanými pracemi a nejnovějšími výzkumy se zaměřením na využití obou softwarových produktů ve výuce.
3) Vytvořit soubor materiálů, které budou využity ve výuce matematiky na II. stupni základní školy.
4) Na základě pedagogického experimentu zhodnotit vhodnost a efektivnost užití vytvořených materiálů ve výuce.
5) Podle vlastních zkušeností popsat silné a slabé stránky využití produktů GeoGebra a MS Excel ve výuce.
Seznam doporučené literatury
1) VANÍČEK, J.: Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009, ISBN 978-80-7290-394-8
2) JANČAŘÍK, A.: Vybrané teorie učení a jejich projekce do využívání ICT ve výuce matematiky, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, ISBN 978-80-7290-766-3
3) EISENMANN, P., KOPKA, J., KRÁTKÁ, M., PŘIBYL, J., SOUČKOVÁ, L., ZELENKA, M.: Výuka matematiky podporovaná počítačem, UJEP Ústí nad Labem, 2007
4) Časopisy pro učitele matematiky
5) Sborníky z konferencí pro učitele matematiky
6) CIHLÁŘ, J.: Rozvoj myšlení ve vyučování matematice, UJEP Ústí nad Labem, 2005, ISBN 80-7044-712-5
7) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha, VÚP,2007
8) HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N.: 25 kapitol z didaktiky matematiky, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha, 2006
Seznam doporučené literatury
1) VANÍČEK, J.: Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009, ISBN 978-80-7290-394-8
2) JANČAŘÍK, A.: Vybrané teorie učení a jejich projekce do využívání ICT ve výuce matematiky, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, ISBN 978-80-7290-766-3
3) EISENMANN, P., KOPKA, J., KRÁTKÁ, M., PŘIBYL, J., SOUČKOVÁ, L., ZELENKA, M.: Výuka matematiky podporovaná počítačem, UJEP Ústí nad Labem, 2007
4) Časopisy pro učitele matematiky
5) Sborníky z konferencí pro učitele matematiky
6) CIHLÁŘ, J.: Rozvoj myšlení ve vyučování matematice, UJEP Ústí nad Labem, 2005, ISBN 80-7044-712-5
7) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha, VÚP,2007
8) HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N.: 25 kapitol z didaktiky matematiky, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha, 2006