Cíle: Přispět k řešení problematiky DMO. Pomoci pochopit důležitost fyzioterapie a přiblížit široké spektrum fyzioterapeutických metod. Metodika: V bakalářské práci jsem zpracovala kazuistiku pacientky s diagnózou dětská mozková obrna (DMO). Při vstupním kineziologickém rozboru klienta jsem se zaměřila na vyšetření chůze podle GMFCS. Mimo jiné jsem vyšetřila například reflexy, určila lokomoční stádium dle Vojty, dle Komanovy škály jsem klasifikovala spasticitu na dol-ních končetinách (DKK), ohodnotila svalový tonus podle modifikované Ashworthovy škály, provedla jsem ergoterapeutické vyšetření Barthel index. Pro svoji pacientku jsem navrhla krátkodobý rehabilitační plán, který trval tři měsíce. Každý měsíc jsem učinila vyšetření chůze. Pro zlepšení vertikalizace a lokomoce jsem využila Vojtovu metodu reflexní lokomoce a Bobath koncept. Pro zmírnění spasticity jsem použila ro-tační pohyby. Pro lepší stabilitu těla, která velice úzce souvisí se zlepšením lokomoce, jsem navrhla senzomotorický trénink. Každou terapii jsem zahájila míčkovou facilitací pro uvolnění měkkých tkání. Nesmím opomenout, že do terapie jsem také zahrnula proprioceptivní neuromuskulární facilitaci (PNF), postizometrickou relaxaci (PIR), postfacilitační strečink (PFS) a pasivní pohyb pro uvolnění zkrácených struktur. Do našich terapií jsem se také rozhodla zařadit Schultzův autogenní trénink pro celkové uvolnění těla a zklidnění pacientky. Výsledky: Výstupní kineziologický rozbor a průběžné vyšetření během terapie prokázaly úspěšnost terapie. Pacientka s původním mezistupněm 2-3 dosáhla stupně 2 podle Gross Motor Function Classification System (GMFCS), ačkoliv kvalitu chůze se zlepšit nepodařilo. Dále se podařilo zlepšit lokomoční stádium dle Vojty z mezistupně 6-7 na stupeň 7.
Anotace v angličtině
Objectives: To contribute to solving the problems of cerebral palsy, to help understand the importance of physiotherapy and draw attention to a wide range of physiotherapeu-tic techniques available. Methods: In the thesis, I provide a case history of a patient with a diagnosis of cerebral palsy. In the input kinesiological analysis of the client, I focused on testing walking according to GMFCS, I examined, among other things, reflexes, I identified a locomo-tion stage according to Vojta. I also classified spasticity in legs according to Komanov scale, and assessed muscle tonus according to the modified Ashworth scale. I conducted an occupational therapy examination Barthel index. For my patient, I suggested a short-term rehabilitation plan, which lasted three months. Every month I carried out a walk examination. To improve the verticalization and locomotion I used Vojta's method of the reflex locomotion and Bobath concept. To alleviate spasticity I used rotational movements. For better stability of the body, which is closely related to improving locomotion, I suggested sensomotor training. I started each therapeutic session with ball facilitation for the relaxation of soft tissues. I must not forget that in the therapy I also included PNF, PIR, PFS and passive motion for the release of shortened structures. In the therapy, I also decided to include Schultz's autogenous training for overall body relaxation and calming the patient down. Results: The output kinesiological analysis and continuous examination during therapy demonstrated the success of therapy. The patient with the original interstage level of 2-3 reached level 2 according to GMFCS, although the quality of walking failed to improve. Furthermore, we managed to enhance locomotion according to Vojta's scale from inter-stage level 6-7 to level 7.
Klíčová slova
dětská mozková obrna, diparetická forma, fyzioterapie, spasticita
Cíle: Přispět k řešení problematiky DMO. Pomoci pochopit důležitost fyzioterapie a přiblížit široké spektrum fyzioterapeutických metod. Metodika: V bakalářské práci jsem zpracovala kazuistiku pacientky s diagnózou dětská mozková obrna (DMO). Při vstupním kineziologickém rozboru klienta jsem se zaměřila na vyšetření chůze podle GMFCS. Mimo jiné jsem vyšetřila například reflexy, určila lokomoční stádium dle Vojty, dle Komanovy škály jsem klasifikovala spasticitu na dol-ních končetinách (DKK), ohodnotila svalový tonus podle modifikované Ashworthovy škály, provedla jsem ergoterapeutické vyšetření Barthel index. Pro svoji pacientku jsem navrhla krátkodobý rehabilitační plán, který trval tři měsíce. Každý měsíc jsem učinila vyšetření chůze. Pro zlepšení vertikalizace a lokomoce jsem využila Vojtovu metodu reflexní lokomoce a Bobath koncept. Pro zmírnění spasticity jsem použila ro-tační pohyby. Pro lepší stabilitu těla, která velice úzce souvisí se zlepšením lokomoce, jsem navrhla senzomotorický trénink. Každou terapii jsem zahájila míčkovou facilitací pro uvolnění měkkých tkání. Nesmím opomenout, že do terapie jsem také zahrnula proprioceptivní neuromuskulární facilitaci (PNF), postizometrickou relaxaci (PIR), postfacilitační strečink (PFS) a pasivní pohyb pro uvolnění zkrácených struktur. Do našich terapií jsem se také rozhodla zařadit Schultzův autogenní trénink pro celkové uvolnění těla a zklidnění pacientky. Výsledky: Výstupní kineziologický rozbor a průběžné vyšetření během terapie prokázaly úspěšnost terapie. Pacientka s původním mezistupněm 2-3 dosáhla stupně 2 podle Gross Motor Function Classification System (GMFCS), ačkoliv kvalitu chůze se zlepšit nepodařilo. Dále se podařilo zlepšit lokomoční stádium dle Vojty z mezistupně 6-7 na stupeň 7.
Anotace v angličtině
Objectives: To contribute to solving the problems of cerebral palsy, to help understand the importance of physiotherapy and draw attention to a wide range of physiotherapeu-tic techniques available. Methods: In the thesis, I provide a case history of a patient with a diagnosis of cerebral palsy. In the input kinesiological analysis of the client, I focused on testing walking according to GMFCS, I examined, among other things, reflexes, I identified a locomo-tion stage according to Vojta. I also classified spasticity in legs according to Komanov scale, and assessed muscle tonus according to the modified Ashworth scale. I conducted an occupational therapy examination Barthel index. For my patient, I suggested a short-term rehabilitation plan, which lasted three months. Every month I carried out a walk examination. To improve the verticalization and locomotion I used Vojta's method of the reflex locomotion and Bobath concept. To alleviate spasticity I used rotational movements. For better stability of the body, which is closely related to improving locomotion, I suggested sensomotor training. I started each therapeutic session with ball facilitation for the relaxation of soft tissues. I must not forget that in the therapy I also included PNF, PIR, PFS and passive motion for the release of shortened structures. In the therapy, I also decided to include Schultz's autogenous training for overall body relaxation and calming the patient down. Results: The output kinesiological analysis and continuous examination during therapy demonstrated the success of therapy. The patient with the original interstage level of 2-3 reached level 2 according to GMFCS, although the quality of walking failed to improve. Furthermore, we managed to enhance locomotion according to Vojta's scale from inter-stage level 6-7 to level 7.
Klíčová slova
dětská mozková obrna, diparetická forma, fyzioterapie, spasticita
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u DMO
2. Kineziologický rozbor - vstupní vyšetření, funkční vyšetření celé postury těla u klienta s DMO, určení lokomočního stádia dle Vojty, vyšetření chůze
3. Realizace fyzioterapeutických postupů a stanovení krátkodobého plánu fyzioterapie.
4. Porovnání kvality chůze v období 1., 2. a 3. měsíce podle GMFCS
5. Stanovení dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
6. Diskuze k teoretickým východiskům a k fyzioterapeutické intervenci
Zásady pro vypracování
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u DMO
2. Kineziologický rozbor - vstupní vyšetření, funkční vyšetření celé postury těla u klienta s DMO, určení lokomočního stádia dle Vojty, vyšetření chůze
3. Realizace fyzioterapeutických postupů a stanovení krátkodobého plánu fyzioterapie.
4. Porovnání kvality chůze v období 1., 2. a 3. měsíce podle GMFCS
5. Stanovení dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
6. Diskuze k teoretickým východiskům a k fyzioterapeutické intervenci
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KOMÁREK, V., 2000. Základní diagnostické postupy u DMO a jejich prognóza. Zdravotnické noviny. roč. 49, č. 47. ISSN 1805 -2355
KRAUS, J. 2011. Dětská mozková obrna. Neurol. pro praxi, roč. 12, č. 4. s. 222-224. ISSN 1213 - 1814
KAŇOVSKÝ, Petr, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Spasticita: mechanismy, diagnostika, léčba. Praha: MAXDORF, 2004, 423 s., vi s. obr. příl. Jessenius. ISBN 80-734-5042-9
KRAUS, Josef, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Dětská mozková obrna: mechanismy, diagnostika, léčba. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 344 s. Jessenius. ISBN 80-247-1018-8
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KOMÁREK, V., 2000. Základní diagnostické postupy u DMO a jejich prognóza. Zdravotnické noviny. roč. 49, č. 47. ISSN 1805 -2355
KRAUS, J. 2011. Dětská mozková obrna. Neurol. pro praxi, roč. 12, č. 4. s. 222-224. ISSN 1213 - 1814
KAŇOVSKÝ, Petr, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Spasticita: mechanismy, diagnostika, léčba. Praha: MAXDORF, 2004, 423 s., vi s. obr. příl. Jessenius. ISBN 80-734-5042-9
KRAUS, Josef, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Dětská mozková obrna: mechanismy, diagnostika, léčba. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 344 s. Jessenius. ISBN 80-247-1018-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1. Co bylo největším přínosem v terapii u Vašeho pacienta?
2. Z jakého důvodu bylo pacientce doporučeno přestat s Vojtovou reflexní lokomocí ve 3. měsíci jejího věku?
Studentka zpracovala bakalářskou práci na téma Fyzioterapie u dětí s DMO. Cílem bakalářské práce bylo přispět k řešení problematiky DMO a přiblížit široké spektrum fyzioterapeutických metod. Studentka prezentovala kazuistiku mladé pacientky s diagnózou dětská mozková obrna (DMO). Při vstupním kineziologickém rozboru se zaměřila na vyšetření chůze podle GMFCS. Provedla vyšetření fyzioterapeuta v neurologii, určila lokomoční stádium dle Vojty, dle Komanovy škály klasifikovala spasticitu na dolních končetinách, ohodnotila svalový tonus podle modifikované Ashworthovy škály, provedla ergoterapeutické vyšetření Barthel index. Z výsledků vstupního kineziologického rozboru navrhla krátkodobý rehabilitační plán, který trval tři měsíce. Každý měsíc sledovala vyšetření chůze. Pro zlepšení vertikalizace a lokomoce využila Vojtovu metodu reflexní lokomoce a Bobath koncept. Pro zmírnění spasticity použila rotační pohyby. Pro lepší stabilitu těla, která velice úzce souvisí se zlepšením lokomoce, navrhla senzomotorický trénink. Do jednotlivých terapií zařadila Schultzův autogenní trénink pro celkové uvolnění těla a zklidnění pacientky. Výstupní kineziologický rozbor a průběžné vyšetření během terapie prokázaly úspěšnost terapie. Pacientka s původním mezistupněm 2-3 dosáhla stupně 2 podle Gross Motor Function Classification System (GMFCS), ačkoliv kvalitu chůze se zlepšit nepodařilo. Dále se podařilo zlepšit lokomoční stádium dle Vojty z mezistupně 6-7 na stupeň 7. Komise se přiklonila k navržené známce oponenta a hodnotila známkou výborně.