Tato práce se zabývá využitím ergoterapie při nácviku soběstačnosti u jedince s DMO v dorostovém věku. Práce je rozdělena do dvou částí a to na přehled teoretických poznatků (obecná a speciální část) a na hlavní část. Část obecná je zaměřena na dětskou mozkovou obrnu (definici, výskyt a etiologii, charakteristiku kvadruparetické formy, přidružené poruchy, diagnostiku a léčebné metody), adolescenci a problematiku DMO a dorostovém věku. Část speciální se věnuje soběstačnosti (definici, hodnocení pomocí testu FIM) a možnosti využití ergoterapie k nácviku soběstačnosti. Dále jsou zde definovány ergoterapeutické cíle v dorostovém věku, sociální a pracovní rehabilitace a využití kompenzačních pomůcek u DMO. Hlavní část zahrnuje kazuistiku klienta s DMO.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effectivity of occupational therapy during practicing of self- sufficiency of an individual with cerebral palsy is his/her teens. The work is divided into two parts E. G. overview of theoretical knowledge (general and special sections) and the main part. The general part is focused on cerebral palsy (definition, occurrence and etiology, the characteristic of quadriparesis form, joined disorders, diagnostics and curative methods), adolescence and problems with cerebral palsy at teenage age. The special part deals with self- sufficiency (definition, test FIM evaluation) and possibilities to use occupational therapy to practice self- sufficiency. Furthermore, there are occupational therapy goals defined teenage age, social and work rehabilitations and the use of compensational tools during cerebral palsy. The main part covers the casuistic of the client with cerebral palsy at teenage age.
Tato práce se zabývá využitím ergoterapie při nácviku soběstačnosti u jedince s DMO v dorostovém věku. Práce je rozdělena do dvou částí a to na přehled teoretických poznatků (obecná a speciální část) a na hlavní část. Část obecná je zaměřena na dětskou mozkovou obrnu (definici, výskyt a etiologii, charakteristiku kvadruparetické formy, přidružené poruchy, diagnostiku a léčebné metody), adolescenci a problematiku DMO a dorostovém věku. Část speciální se věnuje soběstačnosti (definici, hodnocení pomocí testu FIM) a možnosti využití ergoterapie k nácviku soběstačnosti. Dále jsou zde definovány ergoterapeutické cíle v dorostovém věku, sociální a pracovní rehabilitace a využití kompenzačních pomůcek u DMO. Hlavní část zahrnuje kazuistiku klienta s DMO.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effectivity of occupational therapy during practicing of self- sufficiency of an individual with cerebral palsy is his/her teens. The work is divided into two parts E. G. overview of theoretical knowledge (general and special sections) and the main part. The general part is focused on cerebral palsy (definition, occurrence and etiology, the characteristic of quadriparesis form, joined disorders, diagnostics and curative methods), adolescence and problems with cerebral palsy at teenage age. The special part deals with self- sufficiency (definition, test FIM evaluation) and possibilities to use occupational therapy to practice self- sufficiency. Furthermore, there are occupational therapy goals defined teenage age, social and work rehabilitations and the use of compensational tools during cerebral palsy. The main part covers the casuistic of the client with cerebral palsy at teenage age.
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie u nácviku soběstačnosti jedince s DMO v dorostovém věku.
b)ergoterapeutické vyšetření (hodnocení ADL,kineziologický rozbor ....)před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie.
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie.
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření.
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie u nácviku soběstačnosti jedince s DMO v dorostovém věku.
b)ergoterapeutické vyšetření (hodnocení ADL,kineziologický rozbor ....)před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie.
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie.
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření.
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Seznam doporučené literatury
1.AMBLER, Zdeněk, 2011. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 7.,přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-72-62-707-3.
2.CASE-SMITH, Jane and Jane Clifford O'BRIEN, 2010. Occupational therapy for children. Maryland Heights, Mo.: Mosby/Elsevier. ISBN 978-032-3056-588
3.JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
4.KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s.
ISBN 978-80-7013-535-8.
5.KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
6.KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
7.KUDLÁČEK, Miroslav, 2012. Svět dětské mozkové obrny: Nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Portál. ISBN: 80-262-0178-6.
8.PFEIFFER, Jan, 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. Praha:Grada. ISBN 978-802-4711-355
Seznam doporučené literatury
1.AMBLER, Zdeněk, 2011. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 7.,přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-72-62-707-3.
2.CASE-SMITH, Jane and Jane Clifford O'BRIEN, 2010. Occupational therapy for children. Maryland Heights, Mo.: Mosby/Elsevier. ISBN 978-032-3056-588
3.JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
4.KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s.
ISBN 978-80-7013-535-8.
5.KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
6.KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
7.KUDLÁČEK, Miroslav, 2012. Svět dětské mozkové obrny: Nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Portál. ISBN: 80-262-0178-6.
8.PFEIFFER, Jan, 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. Praha:Grada. ISBN 978-802-4711-355
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie při nácviku soběstačnosti u osob s DMO v dorostovém věku".
Hlavním cílem práce bylo seznámit širokou veřejnost s DMO.
Metodologii práce vypracovala pomocí pozorování, rozhovoru a testování. Klientkou byla dívka, ročník 2001 s diagnozou DMO spastickou kvadruparezou. Od září navštěvuje osmou třídu speciální ZŠ.
Studentka provedla s klientkou vstupní vyšetření pomocí kineziologického roboru (sed na vozíku). Klientku vyšetřila také pohledem a pohmatem. Na základě vyšetření vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřený na zlepšení hybnosti HKK, hrubé a jemné motoriky a dalších činností.
Po terapii studentka provedla výstupní vyšetření, které proběhlo formou pozorování, došlo ke zlepšení hybnosti HKK a svalové síly. Došlo také ke zlepšení v oblasti sebeobsluhy. Problém stále vidí v přesunech, kterých ještě klientka není samostatně schopná.
Nakonec studentka vypracovala dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Komise hodnotila obhajobu BP známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Str. 28 ? Kdo nyní poskytuje příspěvek na pomůcky a na které? Mohla by to vaše pacientka využít?
2) Byl by u pacientky indikován elektrický vozík? Pokud ano, proč ho nemá?
3) Str. 45 ? nevrhujete navštěvovat ergoterapeutický kroužek. Uveďte podrobnosti.
4) Zmiňujete se o hyperprotektivním vztahu matky. Jak a s jakým cílem by bylo vhodné jej ovlivnit?
5) Myslíte, že se společnost (opatrovníci, organizace pracující s klienty s DMO) dostatečně a včas věnuje otázce sexu, partnerství a rodičovství?
6) Považujete sport u dětí, adolescentů a dospělých osob s DMO za možnou a vhodnou součást rehabilitace a integrace?