Ergoterapie je plnohodnotnou, ale bohužel v oblasti léčby závislostí nevyužitou, součástí ucelené rehabilitace. V rámci ergoterapeutické intervence poskytuje ergoterapeut poradenské služby, trénink kognitivních funkcí, nácvik soběstačnosti a výběr volnočasových aktivit. Ergoterapeut výběrem vhodných činností a aktivit, podporuje samostatnost pacientů, návrat do společnosti a zhodnocení pracovního potenciálu, který může pacient po léčbě využít. V teoretické části je popsána činnost ergoterapeuta u drogově závislých mladistvých a především uplatnění ergoterapie v oblasti závislostí. V hlavní části jsou podrobně rozepsány kazuistiky několika pacientů s ohledem na různorodost jejich závislostí a tím i odlišný terapeutický přístup.
Anotace v angličtině
Occupational therapy is a valuable, but unfortunately in the field of addiction treatment unused, part of the overall rehabilitation. Within the occupational therapy intervention occupational therapist provides consulting services, training of cognitive functions, practicing self-sufficiency and a selection of leisure activities. Occupational therapist selecting appropriate operations and activities, promotes the autonomy of patients return to society and evaluate the work of the potential patient may be used after treatment. The theoretical part describes the activities of the occupational therapist in drug-addicted adolescents, and especially the application of occupational therapy in the field of addiction. The main part of the case reports detailing the number of patients with respect to the diversity of their dependence and thus a different therapeutic approach.
Ergoterapie je plnohodnotnou, ale bohužel v oblasti léčby závislostí nevyužitou, součástí ucelené rehabilitace. V rámci ergoterapeutické intervence poskytuje ergoterapeut poradenské služby, trénink kognitivních funkcí, nácvik soběstačnosti a výběr volnočasových aktivit. Ergoterapeut výběrem vhodných činností a aktivit, podporuje samostatnost pacientů, návrat do společnosti a zhodnocení pracovního potenciálu, který může pacient po léčbě využít. V teoretické části je popsána činnost ergoterapeuta u drogově závislých mladistvých a především uplatnění ergoterapie v oblasti závislostí. V hlavní části jsou podrobně rozepsány kazuistiky několika pacientů s ohledem na různorodost jejich závislostí a tím i odlišný terapeutický přístup.
Anotace v angličtině
Occupational therapy is a valuable, but unfortunately in the field of addiction treatment unused, part of the overall rehabilitation. Within the occupational therapy intervention occupational therapist provides consulting services, training of cognitive functions, practicing self-sufficiency and a selection of leisure activities. Occupational therapist selecting appropriate operations and activities, promotes the autonomy of patients return to society and evaluate the work of the potential patient may be used after treatment. The theoretical part describes the activities of the occupational therapist in drug-addicted adolescents, and especially the application of occupational therapy in the field of addiction. The main part of the case reports detailing the number of patients with respect to the diversity of their dependence and thus a different therapeutic approach.
1. Literatura- rešerše, výsledky výzkumů českých dorostových lékařů na problematiku drogově závislých mladistvých, seznámení s problematikou drog a jejich vlivem na zdravotní stav klientů, terapeutické přístupy v zařízeních pro drogově závislé
2. Vstupní vyšetření klienta ,na základě vyšetření navržení krátkodobého ergoterapeutického plánu, testování (COPM, Addenbrookský kognitivní test, POMS dotazník)
3. Ergoterapeutický plán- kognitivní rehabilitace, nácvik ADL- soběstačnost v organizaci dne, pracovní potenciál na základě testování, výběr vhodných volnočasových aktivit
4. Výstupní vyšetření- vyhodnocení testů, navržení použití dalších možných technik
5. Zařízení pro drogově závislé mladistvé klienty v ČR nabízející ergoterapii a sociální služby, jejich odlišnosti ve výběru činností a plánů v době hospitalizace
Zásady pro vypracování
1. Literatura- rešerše, výsledky výzkumů českých dorostových lékařů na problematiku drogově závislých mladistvých, seznámení s problematikou drog a jejich vlivem na zdravotní stav klientů, terapeutické přístupy v zařízeních pro drogově závislé
2. Vstupní vyšetření klienta ,na základě vyšetření navržení krátkodobého ergoterapeutického plánu, testování (COPM, Addenbrookský kognitivní test, POMS dotazník)
3. Ergoterapeutický plán- kognitivní rehabilitace, nácvik ADL- soběstačnost v organizaci dne, pracovní potenciál na základě testování, výběr vhodných volnočasových aktivit
4. Výstupní vyšetření- vyhodnocení testů, navržení použití dalších možných technik
5. Zařízení pro drogově závislé mladistvé klienty v ČR nabízející ergoterapii a sociální služby, jejich odlišnosti ve výběru činností a plánů v době hospitalizace
Seznam doporučené literatury
1. KRIVOSIKOVA, M., 2011. Úvod do Ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
2. CROUCH, R. a ALERS, V., 2014. Occupational Therapy in Psychiatry and Mental Health, 5th Edition. USA: Wiley-Blackwell. ISBN 978-11-186-2422-7.
3. NEŠPOR, K. a CSÉMY, L., 1996. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum. ISBN 80-85121-52-2.
4. KABÍČEK, P., CSÉMY, L. a HAMANOVÁ, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
5. KALINA, K et al.,2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4331-8.
Seznam doporučené literatury
1. KRIVOSIKOVA, M., 2011. Úvod do Ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
2. CROUCH, R. a ALERS, V., 2014. Occupational Therapy in Psychiatry and Mental Health, 5th Edition. USA: Wiley-Blackwell. ISBN 978-11-186-2422-7.
3. NEŠPOR, K. a CSÉMY, L., 1996. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum. ISBN 80-85121-52-2.
4. KABÍČEK, P., CSÉMY, L. a HAMANOVÁ, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
5. KALINA, K et al.,2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4331-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Uplatnění ergoterapie u drogově závislých mladistvých klientů".
Téma bakalářské práce si zvolila z důvodu, že využití ergoterapie v oblasti závislosti na návykových látkách je minimální.
Cílem bakalářské práce bylo přispět k řešení problematiky hospitalizace drogově závislých mladistvých pomocí ergoterapeutické intervence, seznámení s diagnózou.
Studentka pracovala s kazuistikou tří pacientů.
Metodologie práce je založena na pozorování, studentka provedla strukturovaný rozhovor a testování.
Prvním klientem byl chlapec ve věku 15 let. Klient je 5 let závislý na marihuaně. Studentka provedla vstupní vyšetření, klient je plně orientovaný v místě i čase. krátkodobá paměť byla narušena. Studentka u něho vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, který s klientem realizovali.
Druhým klientem je dívka, která je 3 měsíce závislá na pervitinu, který užívá denně formou vpichů. Zároveň 4 roky užívá marihuanu. Pacientka bydlí ve výchovném centru v Počátkách a zvažuje se její umístění v psychiatrické nemocnici. Klientce byl vypracován krátkodobý ergoterapeutický plán. Klientka měla problém s krátkodobou pamětí. Stejně jako u prvního klienta, bylo u této dívky po terapii vypracováno výstupní vyšetření a na základě zjištěných výsledků navržen dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Třetím klientem byla dívka ve věku 17 let, která je závislá 3 roky na pervitinu a občasně užívá také kokain. Klientka má vysoké IQ, mluví čtyřmi jazyky. Krátkodobý ergoterapeutický plán byl zaměřen hlavně na nalezení brigády, o kterou měla klientka zájem.
Závěrem studentka shrnula výsledky svých šetření a uvedla použité zdroje.
Komise hodnotila obhajobu BP známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Zhodnoťte pozitiva vyplývající ze zavedení ergoterapie do rehabilitace drogově závislých mladistvých.
2) Které ergoterapeutické činnosti byly nejlépe přijímány?
3) Jaký si myslíte, že má u této skupiny klientů vliv rodina?
4) Lze pomocí prevence předcházet této problematice?
5) Jak byste zlepšila postavení ergoterapie v psychiatrii?