V bakalářské práci se zabývám problematikou ergoterapie u Alzheimerovy choroby. Hlavním cílem je popsat onemocnění jako takové a přispět k řešení problematiky z pohledu ergoterapeuta. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a hlavní. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou demence, Alzheimerovou chorobou a ergoterapií u tohoto onemocnění. Hlavní část je zaměřena prakticky a věnuji se ergoterapii u klientky s Alzheimerovou chorobou, především v oblasti kognitivní rehabilitace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of occupational therapy in Alzheimer´s disease. The main aim is to describe the disease itself and contribute to solving problems from the perspective of the occupational therapist. The thesis is divided into two parts theoretical and main. The theoretical part deals with general characteristics of dementia, Alzheimer's disease and occupational therapy for this disease. The main part is focused practically and I devote to occupational therapy for client with Alzheimer's disease, especially in field of cognitive rehabilitation.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, ergoterapie, kognitivní funkce
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer´s disease, dementia, occupational therapy, cognitive function
Rozsah průvodní práce
66 s. + 29 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám problematikou ergoterapie u Alzheimerovy choroby. Hlavním cílem je popsat onemocnění jako takové a přispět k řešení problematiky z pohledu ergoterapeuta. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a hlavní. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou demence, Alzheimerovou chorobou a ergoterapií u tohoto onemocnění. Hlavní část je zaměřena prakticky a věnuji se ergoterapii u klientky s Alzheimerovou chorobou, především v oblasti kognitivní rehabilitace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of occupational therapy in Alzheimer´s disease. The main aim is to describe the disease itself and contribute to solving problems from the perspective of the occupational therapist. The thesis is divided into two parts theoretical and main. The theoretical part deals with general characteristics of dementia, Alzheimer's disease and occupational therapy for this disease. The main part is focused practically and I devote to occupational therapy for client with Alzheimer's disease, especially in field of cognitive rehabilitation.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, ergoterapie, kognitivní funkce
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer´s disease, dementia, occupational therapy, cognitive function
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše, dostatečný čas na prostudování literatury
2. Vstupní vyšetření u klienta s Alzheimerovou chorobou, testování (Addenbrookský kognitivní test, Barthel Index, geriatrická škála deprese), následné vypracování krátkodobého ergoterapeutického plánu
3. Plnění krátkodobého ergoterapeutického plánu - ergoterapeutická intervence: cílené činnosti na procvičování kognitivních a gnostických funkcí, komunikačních schopností, stimulace smyslů (reminiscenční terapie)
4. Výstupní vyšetření klienta, na základě výsledků výstupního vyšetření klienta navrhnout dlouhodobý ergoterapeutický plán, režimová opatření, doporučení kompenzačních pomůcek
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše, dostatečný čas na prostudování literatury
2. Vstupní vyšetření u klienta s Alzheimerovou chorobou, testování (Addenbrookský kognitivní test, Barthel Index, geriatrická škála deprese), následné vypracování krátkodobého ergoterapeutického plánu
3. Plnění krátkodobého ergoterapeutického plánu - ergoterapeutická intervence: cílené činnosti na procvičování kognitivních a gnostických funkcí, komunikačních schopností, stimulace smyslů (reminiscenční terapie)
4. Výstupní vyšetření klienta, na základě výsledků výstupního vyšetření klienta navrhnout dlouhodobý ergoterapeutický plán, režimová opatření, doporučení kompenzačních pomůcek
Seznam doporučené literatury
1. Boyd, M. R., 2010. Alzheimer's disease diagnosis and treatments. New York: Nova Science Publishers. ISBN 978-1-61122-586-0.
2. Holmerová, I. et al., 2014. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá Fronta. ISBN 978-80-204-3119-6.
3. Hort, J. a R. Rusina, 2007. Paměť a její poruchy. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-004-5.
4. Jirák, R., I. Holmerová a C. Borzová, 2009. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2454-6.
5. Klucká, J. a P. Volfová, 2009. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2608-3.
6. Krivošíková, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
Seznam doporučené literatury
1. Boyd, M. R., 2010. Alzheimer's disease diagnosis and treatments. New York: Nova Science Publishers. ISBN 978-1-61122-586-0.
2. Holmerová, I. et al., 2014. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá Fronta. ISBN 978-80-204-3119-6.
3. Hort, J. a R. Rusina, 2007. Paměť a její poruchy. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-004-5.
4. Jirák, R., I. Holmerová a C. Borzová, 2009. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2454-6.
5. Klucká, J. a P. Volfová, 2009. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2608-3.
6. Krivošíková, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Problematika ergoterapie u Alzheimerovy choroby".
Studentka si téma bakalářské práce vybrala z důvodu, že by ráda přispěla k řešení problematiky ergoterapie u klientů s Alzheimerovou chorobou. Dále upozornila na stoupající věk seniorů a tím i četnost tohoto onemocnění a uvedla, že je málo potřebných informací v rámci péče o klienty s Alzheimerovou chorobou. A jako poslední důvod k volbě tématu je osobní zkušenost s nemocí, protože se Alzheimerova choroba vyskytla přímo v její rodině.
Cílem práce bylo seznámit čtenáře s Alzheimerovou chorobou a přispět k řešení problematiky u klientů s tímto onemocněním. Studentka následně prezentovala úkoly své práce.
V metodologii práce použila formu rozhovoru, pozorování a testování. Klientkou byla žena, ročník 1934. Studentka na základě vstupního vyšetření vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, kde se zaměřili např. na kognitivní rehabilitaci (trénink kognitivních funkcí především v oblastech: paměť, pozornost a orientace a řeč pomocí testů a her).
Při výstupním vyšetření studentka zjistila, že nedošlo k výraznějším změnám, kromě mírného zlepšení kognitivních funkcí, ale zároveň se stav nezhoršil. Na základě těchto výsledků vypracovala dlouhodobý ergoterapeutický plán, který má nadále navazovat na krátkodobý ergoterapeutický plán a dále by se měla účastnit pohybových cvičení, zapojit se do jednodušších činností, zapojení se do skupinových terapií mimo oddělení. Bylo jí také doporučeno pořídit si rádio a využívat kompenzační pomůcky (např. dioptrické brýle).
komise hodnotila obhajobu BP známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Navrhněte činnosti a časový rozvrh u skupinového tréninku kognitivních funkcí u klientů s demencí.
2) Jaké jsou vaše zkušenosti z Reborn terapií? Jaké vidíme možnosti ve využití ergoterapeutem?
3) Jaká byla spolupráce s uživatelkou?
4) Vidíte i nějaká negativa Vaší intervence při práci s osobami trpícími Alzheimerovou chorobou?
5) S uživatelkou jste spolupracovala tři měsíce 1x týdně. Myslíte si, že s klinického hlediska je takto rozvržená intervence vhodná a přínosná?
6) V práci se snažíte o nastavení režimu (pravidelný příchod kolem 10. hodiny). Doporučila byste i jiné obdobné opatření?
7) Proč jste se zaměřila především na individuální terapii?