Tato práce nazvaná ,,rozvoj jemné motoriky a kognitivních funkcí u děti s kombinovaným postižením'' se skládá z části obecné, speciální a hlavní částí praktické. Mým cílem je přiblížení problematiky DMO u dětí staršího školního věku se zaměřením na zlepšení kognitivních funkcí a jemné motoriky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with issue of fine motor skills and cognitive functions progress of children with combined disability. It contains three parts. First part deals with general informations about issue. Second part is focused specifically on topic of this thesis. Last part is practical part which deals with particular methods of fine motor skills and cognitive functions progress. Goal of this thesis is to describe issues of older school age children with cerebral palsy with focuse on improvement of fine motor skills and cognitive functions.
Cerebral palsy, mental retardation, fine motor skills, graphomotoric, cognitive function, occupational therapy
Rozsah průvodní práce
55s. + 13 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce nazvaná ,,rozvoj jemné motoriky a kognitivních funkcí u děti s kombinovaným postižením'' se skládá z části obecné, speciální a hlavní částí praktické. Mým cílem je přiblížení problematiky DMO u dětí staršího školního věku se zaměřením na zlepšení kognitivních funkcí a jemné motoriky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with issue of fine motor skills and cognitive functions progress of children with combined disability. It contains three parts. First part deals with general informations about issue. Second part is focused specifically on topic of this thesis. Last part is practical part which deals with particular methods of fine motor skills and cognitive functions progress. Goal of this thesis is to describe issues of older school age children with cerebral palsy with focuse on improvement of fine motor skills and cognitive functions.
Cerebral palsy, mental retardation, fine motor skills, graphomotoric, cognitive function, occupational therapy
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie u dětí s kombinovaným postižením
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (hodnocení kognitivních funkcí, komunikačních schopností, jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie u dětí s kombinovaným postižením
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (hodnocení kognitivních funkcí, komunikačních schopností, jemné motoriky, ....) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Stanovení a provedení krátkodobého plánu ergoterapie
d)Porovnání výsledků vstupního a kontrolního vyšetření
e)Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 344 s., [6] s. obr. příl. ISBN 8024710188.
LUDÍKOVÁ, Libuše a kol. Kombinované vady. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7.
Physiotherapy and occupational therapy for people with cerebral palsy: a problem-based approach to assessment and management / edited by Karen J. Dodd, Christine Imms and Nicholas F. Taylor. 2010. ISBN 9781898683681.
Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska / Jiří Jankovský. 2006. ISBN 8072547305.
Occupational Therapy Intervention with Children with Psychosocial Disorders.
Occupational Therapy in Psychiatry & Mental Health , 2014, p248-262, 15p. Publisher: Springer Science & Business Media B.V..ISBN 9781118624227.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 344 s., [6] s. obr. příl. ISBN 8024710188.
LUDÍKOVÁ, Libuše a kol. Kombinované vady. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7.
Physiotherapy and occupational therapy for people with cerebral palsy: a problem-based approach to assessment and management / edited by Karen J. Dodd, Christine Imms and Nicholas F. Taylor. 2010. ISBN 9781898683681.
Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska / Jiří Jankovský. 2006. ISBN 8072547305.
Occupational Therapy Intervention with Children with Psychosocial Disorders.
Occupational Therapy in Psychiatry & Mental Health , 2014, p248-262, 15p. Publisher: Springer Science & Business Media B.V..ISBN 9781118624227.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Rozvoj jemné motoriky a kognitivních funkcí u dětí s kombinovanými vadami".
Studentka si téma bakalářské práce zvolila z důvodu volby budoucího zaměstnání, kde by se chtěla věnovat problematice dětí.
Cílem práce bylo přiblížení problematiky dětí staršího školního věku s DMO. Studentka se zaměřila na zlepšení kognitivních funkcí a jemné motoriky.
Ve své praktické části své práce spolupracovala se 14-ti letou klientkou ve Speciální základní škole v Teplicích. Jejich spolupráce trvala šest měsíců. Její diagnóza byla DMO s centrální kvadruparezou s levostrannou lateralizací, střeně těžkou mentální retardací. U klientky provedla vstupní vyšetření a na základě výsledků vypracovala ergoterapeutický rozbor. Následně zpracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, ve kterém mimo jiné navrhla průběh terapie, který konzultovala s matkou klientky. Zaměřila se především na zlepšení nácviku jemné motoriky kognitivích funkcí.
V závěru své prezentace shrnula dlouhodobý ergoterapeutický plán. Komise hodnotila obhajobu BP známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jak jste s rodinou řešila, nevhodnou velikost vozíku?
2) V závěrečném hodnocení píšete, že u Vaší klientky došlo ke zlepšení paměti. Jakým způsobem jste došla k tomuto závěru?
3) U přílohy C máte v názvu ?tužkový úchop?. Na fotografii je zobrazen nesprávný tužkový úchop. O jaký typ úchopu se jedná?
4) Vysvětlete pojem kombinované vady
5) Využijte možnost zhodnocení průběhu terapie s klientkou
6) Máte někde v práci popsané vyšetření na spasticitu?