Tato diplomová práce se zabývá implementací anglického jazyka v hodinách matematiky prostřednictvím metodologie CLIL. V teoretické části se zaměřujeme
na charakteristiku a formy CLILu a jeho zavedení do výuky, kompetence učitele vyučujícího prostřednictvím této metodologie, plánování CLIL výuky, na výhody, ale i nevýhody při zavádění do výuky a na metodologii CLIL v České republice. Následující kapitoly pojednávají nejprve v obecném měřítku o Rámcovém vzdělávacím programu a jeho oblastech Jazyk a jazyková komunikace a Matematika a její aplikace, poté konkrétněji o Školském vzdělávacím programu ZŠ Palachova. Praktická část diplomové práce zahrnuje soubor digitálních učebních materiálů obsahující matematické slovní úlohy pro 5. ročník ZŠ v anglickém jazyce a k nim jazykově-přípravné aktivity. Materiál slouží k užití
pro pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with implementation English language to mathematics through CLIL methodology. In theoretical part we focus on characteristics and forms of CLIL and its implementation into teaching, competencies of teacher who is teaching through CLIL, lesson planning, advantages and disadvantages of implementation into teaching and CLIL methodology in Czech context. The following chapters deal with the Framework Education Programme for Elementary Education focused on next areas: Language and language communication, Mathematics and its application, than specifically with School Education Programme for Elementary education by ZŠ Palachova. The practical part
of this thesis contains digital educational material containing mathematical word problems in English designated for 5. years of Primary schools and language-preparing activities. The material is useful for educators.
Klíčová slova
CLIL, anglický jazyk, matematika, RVP, ŠVP, matematické slovní úlohy
Klíčová slova v angličtině
CLIL,English language, Mathematics, Curricular documents, mathematical word problems
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá implementací anglického jazyka v hodinách matematiky prostřednictvím metodologie CLIL. V teoretické části se zaměřujeme
na charakteristiku a formy CLILu a jeho zavedení do výuky, kompetence učitele vyučujícího prostřednictvím této metodologie, plánování CLIL výuky, na výhody, ale i nevýhody při zavádění do výuky a na metodologii CLIL v České republice. Následující kapitoly pojednávají nejprve v obecném měřítku o Rámcovém vzdělávacím programu a jeho oblastech Jazyk a jazyková komunikace a Matematika a její aplikace, poté konkrétněji o Školském vzdělávacím programu ZŠ Palachova. Praktická část diplomové práce zahrnuje soubor digitálních učebních materiálů obsahující matematické slovní úlohy pro 5. ročník ZŠ v anglickém jazyce a k nim jazykově-přípravné aktivity. Materiál slouží k užití
pro pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with implementation English language to mathematics through CLIL methodology. In theoretical part we focus on characteristics and forms of CLIL and its implementation into teaching, competencies of teacher who is teaching through CLIL, lesson planning, advantages and disadvantages of implementation into teaching and CLIL methodology in Czech context. The following chapters deal with the Framework Education Programme for Elementary Education focused on next areas: Language and language communication, Mathematics and its application, than specifically with School Education Programme for Elementary education by ZŠ Palachova. The practical part
of this thesis contains digital educational material containing mathematical word problems in English designated for 5. years of Primary schools and language-preparing activities. The material is useful for educators.
Klíčová slova
CLIL, anglický jazyk, matematika, RVP, ŠVP, matematické slovní úlohy
Klíčová slova v angličtině
CLIL,English language, Mathematics, Curricular documents, mathematical word problems
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury
2. Konzultace prvotních informací s vedoucím práce
3. Návrh osnovy pro diplomovou práci
4. Zpracování teoretické části - CLIL, rozbor RVP ZV, rozbor ŠVP, Matematické slovní úlohy na 1. st. ZŠ, vytváření slovních úloh, integrované slovní úlohy
5. Konzultace s vedoucím práce
6. Aplikace teoretických poznatků v praxi
7. Zpracování praktické části - vytvoření souboru digitálních učebních materiálů obsahující aktivity pro jazykovou přípravu a slovní úlohy v anglickém jazyce vhodné pro žáky 5. ročníku ZŠ
8. Konečné úpravy
9. Konzultace s vedoucím práce
10. Předložení DP vedoucímu
11. Odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury
2. Konzultace prvotních informací s vedoucím práce
3. Návrh osnovy pro diplomovou práci
4. Zpracování teoretické části - CLIL, rozbor RVP ZV, rozbor ŠVP, Matematické slovní úlohy na 1. st. ZŠ, vytváření slovních úloh, integrované slovní úlohy
5. Konzultace s vedoucím práce
6. Aplikace teoretických poznatků v praxi
7. Zpracování praktické části - vytvoření souboru digitálních učebních materiálů obsahující aktivity pro jazykovou přípravu a slovní úlohy v anglickém jazyce vhodné pro žáky 5. ročníku ZŠ
8. Konečné úpravy
9. Konzultace s vedoucím práce
10. Předložení DP vedoucímu
11. Odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
COYLE, D., HOOD, P., MARSH, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. 1st edition. Cambridge: Cambridge University,2010, 173 s. ISBN 978-0-521- 13021-9.
DIVÍŠEK, J., et al. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ, 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 272 s. ISBN 80-04-20433-3
GONDOVÁ, Danica. CLIL - nová výzva. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2012, 111 s. ISBN 978-80-7414-507-0.
NOVÁK, B., STOPENOVÁ, A. Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého v Olomouci, 1993, 51 s. ISBN 80-7067-294-3
POKRIVČÁKOVÁ, Silvia. Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 230 s. ISBN 978-80-210-4974-1.
ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka TEJKALOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce: Jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Vydal Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 64 s. ISBN 978-80-87652-57-2.
Seznam doporučené literatury
COYLE, D., HOOD, P., MARSH, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. 1st edition. Cambridge: Cambridge University,2010, 173 s. ISBN 978-0-521- 13021-9.
DIVÍŠEK, J., et al. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ, 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 272 s. ISBN 80-04-20433-3
GONDOVÁ, Danica. CLIL - nová výzva. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2012, 111 s. ISBN 978-80-7414-507-0.
NOVÁK, B., STOPENOVÁ, A. Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství univerzity Palackého v Olomouci, 1993, 51 s. ISBN 80-7067-294-3
POKRIVČÁKOVÁ, Silvia. Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 230 s. ISBN 978-80-210-4974-1.
ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka TEJKALOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce: Jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Vydal Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 64 s. ISBN 978-80-87652-57-2.