Tato práce porovnává filmové adaptace románu Drákula. První část práce se zabývá teorií filmového vyprávění. Zaměřuje se hlavně na syžet a fabuli, filmovou formu a hledisko. Teoretická část práce se věnuje také pojetí postavy a mizanscéně. V druhé části práce je porovnáváno šest různých filmových adaptací z různých období a zemí výroby. Je zde poukázáno na rozdíly mezi filmovým zpracováním a literární předlohou. Práce také sleduje měnící se postavu Drákuly v sexuální symbol.
Anotace v angličtině
This work is comparing different film adaptations of the novel Dracula. The first part inquires into the theory of a film narration. It focuses mainly on syuzhet and fabula, film form and viewpoint. The theoretical part also focuses on approach characters and misan-en-scene.
In the second part is compared six different film adaptations from various years and countries. It is refer to the differences between film adaptation and original literary story. The work monitors a sexual subtext of a film, which is changing during the time.
Klíčová slova
Drákula, Mína, filmová adaptace, narace, upír
Klíčová slova v angličtině
Dracula, Mina, film adaptation, narration, vampire
Rozsah průvodní práce
39
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce porovnává filmové adaptace románu Drákula. První část práce se zabývá teorií filmového vyprávění. Zaměřuje se hlavně na syžet a fabuli, filmovou formu a hledisko. Teoretická část práce se věnuje také pojetí postavy a mizanscéně. V druhé části práce je porovnáváno šest různých filmových adaptací z různých období a zemí výroby. Je zde poukázáno na rozdíly mezi filmovým zpracováním a literární předlohou. Práce také sleduje měnící se postavu Drákuly v sexuální symbol.
Anotace v angličtině
This work is comparing different film adaptations of the novel Dracula. The first part inquires into the theory of a film narration. It focuses mainly on syuzhet and fabula, film form and viewpoint. The theoretical part also focuses on approach characters and misan-en-scene.
In the second part is compared six different film adaptations from various years and countries. It is refer to the differences between film adaptation and original literary story. The work monitors a sexual subtext of a film, which is changing during the time.
Klíčová slova
Drákula, Mína, filmová adaptace, narace, upír
Klíčová slova v angličtině
Dracula, Mina, film adaptation, narration, vampire
Zásady pro vypracování
Seznamte se podrobně s literární předlohou;
vypracujte kompilační část, v které si osvojíte metodologické postupy a terminologický aparát z oblasti teorie filmové adaptace a naratologie;
vyhledejte filmové adaptace románu Dracula, seznamte se odbornou reflexí;
vypracujte krátké komparativní analýzy vybraných adaptací, zaměřte se na posuny v rovině významu a prezentace událostí;
na základě porovnání jednotlivých adaptací postihněte proměny zpracovaní;
shrňte dosažené výsledky.
Zásady pro vypracování
Seznamte se podrobně s literární předlohou;
vypracujte kompilační část, v které si osvojíte metodologické postupy a terminologický aparát z oblasti teorie filmové adaptace a naratologie;
vyhledejte filmové adaptace románu Dracula, seznamte se odbornou reflexí;
vypracujte krátké komparativní analýzy vybraných adaptací, zaměřte se na posuny v rovině významu a prezentace událostí;
na základě porovnání jednotlivých adaptací postihněte proměny zpracovaní;
shrňte dosažené výsledky.
Seznam doporučené literatury
MONACO, James: Jak číst film. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6.
BORDWELL, David: Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
CHATMAN, Seymour Benjamin: Příběh a diskurs. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7294-260-2.
BUBENÍČEK, Petr. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno, 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, Katarína: Mysl a příběh ve filmové fikci. 1 vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2009. 270 s. 978-80-7331-126-1.
Upírský film.Cinepur, 1999, 8. ročník, č. 12, str. 26-47.
Seznam doporučené literatury
MONACO, James: Jak číst film. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6.
BORDWELL, David: Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
CHATMAN, Seymour Benjamin: Příběh a diskurs. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7294-260-2.
BUBENÍČEK, Petr. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno, 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, Katarína: Mysl a příběh ve filmové fikci. 1 vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2009. 270 s. 978-80-7331-126-1.
Upírský film.Cinepur, 1999, 8. ročník, č. 12, str. 26-47.