Diplomová práce se zaměřuje na využití mobilních telefonů při výuce na prvním stupni základních škol. V práci je popsána samotná historie a vývoj mobilních telefonů. Práce se zaměřuje zejména na vývoj tzv. SmartPhonů, jejichž problematika je rozšířena o tzv. tablety. Mobilní telefony a jejich aplikace jsou v práci implementovány do výuky v praktické části. Práce hodnotí jejich využití a užitečnost při výuce na prvním stupni základních škol s pomocí dotazníku a konstruovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the use of mobile phones in the first level of elementary schools. The thesis describes the history and development of mobile phones. The thesis focuses especially on the development of SmartPhones, the issue of which is extended by tablets. Mobile phones and their applications are implemented in practice in the practical part of thesis. The work evaluates their use and usefulness in teaching at the first level of elementary schools with the help of questionnaire and constructed interviews.
Klíčová slova
Základní škola, první stupeň, SmartPhone, tablet, mobilní telefon, aplikace, výuka, pedagog, žáci
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, first level of elementary school, SmartPhone, tablet, mobile phone, aplication, teaching, teacher, pupil
Rozsah průvodní práce
82 s. (119 348 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na využití mobilních telefonů při výuce na prvním stupni základních škol. V práci je popsána samotná historie a vývoj mobilních telefonů. Práce se zaměřuje zejména na vývoj tzv. SmartPhonů, jejichž problematika je rozšířena o tzv. tablety. Mobilní telefony a jejich aplikace jsou v práci implementovány do výuky v praktické části. Práce hodnotí jejich využití a užitečnost při výuce na prvním stupni základních škol s pomocí dotazníku a konstruovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the use of mobile phones in the first level of elementary schools. The thesis describes the history and development of mobile phones. The thesis focuses especially on the development of SmartPhones, the issue of which is extended by tablets. Mobile phones and their applications are implemented in practice in the practical part of thesis. The work evaluates their use and usefulness in teaching at the first level of elementary schools with the help of questionnaire and constructed interviews.
Klíčová slova
Základní škola, první stupeň, SmartPhone, tablet, mobilní telefon, aplikace, výuka, pedagog, žáci
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, first level of elementary school, SmartPhone, tablet, mobile phone, aplication, teaching, teacher, pupil
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Úvod do problematiky mobilních telefonů
2. Dějiny mobilních telefonů a jejich vývoj v České republice a zahraničí
3. Charakteristika chytrých telefonů - smartphonů
4. Vliv mobilních telefonů na společnost a jedince
5. RVP - možnosti zařazení mobilních telefonů ve výuce
6. Pedagogicko-psychologická stránka dítěte mladšího školního věku
Prakticko-výzkumná část
1. Tvorba příprav na hodinu - využití aplikací Google, Mapy, kalkulačka, Photomath, Mathway, Fraction Solver
2. Zpracování, analýza a vyhodnocení dotazníku pro učitele
3. Strukturovaný rozhovor s žáky
4. Pozorování, realizace
5. Závěr - doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Úvod do problematiky mobilních telefonů
2. Dějiny mobilních telefonů a jejich vývoj v České republice a zahraničí
3. Charakteristika chytrých telefonů - smartphonů
4. Vliv mobilních telefonů na společnost a jedince
5. RVP - možnosti zařazení mobilních telefonů ve výuce
6. Pedagogicko-psychologická stránka dítěte mladšího školního věku
Prakticko-výzkumná část
1. Tvorba příprav na hodinu - využití aplikací Google, Mapy, kalkulačka, Photomath, Mathway, Fraction Solver
2. Zpracování, analýza a vyhodnocení dotazníku pro učitele
3. Strukturovaný rozhovor s žáky
4. Pozorování, realizace
5. Závěr - doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ACHENBACH, Joel. (2002): Návrat palců. Mobilní telefon a evoluce. Nalional Geographic, 2002, prosinec. ISSN: 1213-9394
BRDIČKA, Bořivoj, NEUMAJER, Ondřej a RŮŽIČKOVÁ, Daniela. ICT v životě školy - profil školy 21: metodický průvodce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 35 s. Evaluační nástroje; 27. ISBN 978-80-87063-65-1. 1.
FOJTÍK, Rostislav.Mobilní prostředky ve výuce, Sborník z konference ICTE 2000, Rožnov pod Radhoštěm 2000, str. 189 - 193, ISBN 80-7042-795-7
FRITH, Jordan. Smartphones as locative media. First published. Cambridge: Polity, 2015. x, 182 stran. Digital media and society. ISBN 978-0-7456-8500-7
GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 256 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2798-1.
CHOCHOLOVÁ, Lucie, ŠKALOUDOVÁ, Barbora, ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ, Lucie. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. V Praze: Národní galerie, 2008. 156 s. ISBN 978-80-7035-378-3.
JOSEF, Mika. Tablety vyšší třídy u zkoušky. Praha: CHIP Holding, G.m.b.H ve vydavatelství Burda Praha s.r.o, 2017, 27, 84 - 86. ISSN 1210-0684.
KUBEŠ, Radek. Mobilní aplikace: Nejlepší aplikace pro školáky. Praha: CHIP Holding,G.m.b.H. vydavatelství Burda Praha s.r.o, 2017, 27, 108-109. ISSN 1210-0684
LANGMEIER, Josef., KREJČÍŘOVÁ, Dana.: Vývojová psychologie. Vyd. 2, Praha: Grada Publishing, 2006. 344 s. ISBN: 80-247-1284-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.
MERTIN, V. (2016): Mobilní telefon - ano či ne?. Časopis děti a my (online verze)
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
PETRÍKOVÁ, Jana. Psychické a sociální aspekty užívání mobilních telefonu vybrané aktuální poznatky. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Rada psychologická, V Brně: Masarykova univerzita, 2003, s.75-99. ISBN 80-210-2832-7
PIAGET, Jean, INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte.Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 8071781460
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. 2 sv. (72, 80 s.). ISBN 978-80-7402-012-4
ŘEZANKOVÁ Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření, 3. vyd, Příbram: PBTisk, 2011, 211 s., ISBN 978-80-7431-062-1
ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 3., aktualiz. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 223 s. ISBN 978-80-7431-062-1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol., Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav Pedagogický v Praze, 2006. 48s. ISBN 80-87000-00-5
ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Problém mobil: Jak u Vás řešíte problémy s mobily žáků?. Učitelské noviny: Týdeník pro učitele a přátelé školy. 1.1.2008, roč. 111, č. 46, s. 15.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006. 151, [7] s. ISBN 80-7254-858-1
CÍRUS Lukáš, Implementace moderních technologií do výuky na základní školu. InEfektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústi nad Labem:Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2013,s.6
Česká studentská unie - ČeSU. Česká studentská unie - ČeSU [online]. Dostupné z: http://www.cesu.cz/
HENNESSY, Marcus A. Using Smartphones (and other PDAs) in Class: These Days, it's Cool! [online]. [cit. 2017-11-06]. Dostupné z: http://lessonplanspage.com/using-smartphones-and-other-pdas-in-class-these-daysits-cool/
HOSTAŠOVÁ, Zuzana. Využití tabletů ve výuce estetické výchovy na středních školách [online]. Brno, 2015 [cit.2017-11-30].Dostupné z: http://is.muni.cz/th/382813/ff_m/Diplomova_prace__Hostasova_Zuzana_.pdf
Internetové stránky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. MŠMT chystá projekt digitalizace škol [ online ]. c2013, poslední revize 16.10. 2013 [cit. 2017
Seznam doporučené literatury
ACHENBACH, Joel. (2002): Návrat palců. Mobilní telefon a evoluce. Nalional Geographic, 2002, prosinec. ISSN: 1213-9394
BRDIČKA, Bořivoj, NEUMAJER, Ondřej a RŮŽIČKOVÁ, Daniela. ICT v životě školy - profil školy 21: metodický průvodce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 35 s. Evaluační nástroje; 27. ISBN 978-80-87063-65-1. 1.
FOJTÍK, Rostislav.Mobilní prostředky ve výuce, Sborník z konference ICTE 2000, Rožnov pod Radhoštěm 2000, str. 189 - 193, ISBN 80-7042-795-7
FRITH, Jordan. Smartphones as locative media. First published. Cambridge: Polity, 2015. x, 182 stran. Digital media and society. ISBN 978-0-7456-8500-7
GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 256 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2798-1.
CHOCHOLOVÁ, Lucie, ŠKALOUDOVÁ, Barbora, ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ, Lucie. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. V Praze: Národní galerie, 2008. 156 s. ISBN 978-80-7035-378-3.
JOSEF, Mika. Tablety vyšší třídy u zkoušky. Praha: CHIP Holding, G.m.b.H ve vydavatelství Burda Praha s.r.o, 2017, 27, 84 - 86. ISSN 1210-0684.
KUBEŠ, Radek. Mobilní aplikace: Nejlepší aplikace pro školáky. Praha: CHIP Holding,G.m.b.H. vydavatelství Burda Praha s.r.o, 2017, 27, 108-109. ISSN 1210-0684
LANGMEIER, Josef., KREJČÍŘOVÁ, Dana.: Vývojová psychologie. Vyd. 2, Praha: Grada Publishing, 2006. 344 s. ISBN: 80-247-1284-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.
MERTIN, V. (2016): Mobilní telefon - ano či ne?. Časopis děti a my (online verze)
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
PETRÍKOVÁ, Jana. Psychické a sociální aspekty užívání mobilních telefonu vybrané aktuální poznatky. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Rada psychologická, V Brně: Masarykova univerzita, 2003, s.75-99. ISBN 80-210-2832-7
PIAGET, Jean, INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte.Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 8071781460
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. 2 sv. (72, 80 s.). ISBN 978-80-7402-012-4
ŘEZANKOVÁ Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření, 3. vyd, Příbram: PBTisk, 2011, 211 s., ISBN 978-80-7431-062-1
ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 3., aktualiz. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 223 s. ISBN 978-80-7431-062-1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol., Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav Pedagogický v Praze, 2006. 48s. ISBN 80-87000-00-5
ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Problém mobil: Jak u Vás řešíte problémy s mobily žáků?. Učitelské noviny: Týdeník pro učitele a přátelé školy. 1.1.2008, roč. 111, č. 46, s. 15.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006. 151, [7] s. ISBN 80-7254-858-1
CÍRUS Lukáš, Implementace moderních technologií do výuky na základní školu. InEfektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústi nad Labem:Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2013,s.6
Česká studentská unie - ČeSU. Česká studentská unie - ČeSU [online]. Dostupné z: http://www.cesu.cz/
HENNESSY, Marcus A. Using Smartphones (and other PDAs) in Class: These Days, it's Cool! [online]. [cit. 2017-11-06]. Dostupné z: http://lessonplanspage.com/using-smartphones-and-other-pdas-in-class-these-daysits-cool/
HOSTAŠOVÁ, Zuzana. Využití tabletů ve výuce estetické výchovy na středních školách [online]. Brno, 2015 [cit.2017-11-30].Dostupné z: http://is.muni.cz/th/382813/ff_m/Diplomova_prace__Hostasova_Zuzana_.pdf
Internetové stránky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. MŠMT chystá projekt digitalizace škol [ online ]. c2013, poslední revize 16.10. 2013 [cit. 2017