Tato diplomová práce se zabývá hodnotovým žebříčkem a profesní aspirací žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Za tímto účelem byla prostudována odborná literatura, která se tímto tématem zabývá a několik odborných studií a vědeckých analýz, z nichž vychází teoretická část této diplomové práce. Dále bylo za tímto účelem osloveno 100 žáků z prostředí sociální exkluze a dalších 100 žáků z prostředí mimo něj, pro srovnání. Pro sběr dat jsme využili dotazníkové metody a standardizovaného dotazníku. A pro vyhodnocení dat byly využity statistické metody.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the value systém and proffesional aspirations of pupils from socially excluded localities. For that purpose was studied scientific literature, that deals with this topic, as well as several expert studies and scientific analysis underlying the theoretical part of this thesis. We also asked for this purpose 100 of pupils from social exclusion and a further 100 of pupils from outside of it, for comparison. For data collection, we used questionnaire methods and standardized questionnaire. For evaluation of the collected data were used statistical methods.
For that purpose was studied scientific literature, that deals with this topic, as well as several expert studies
Klíčová slova
Sociální vyloučení, hodnoty, hodnotová orientace, hodnotový žebříček, standardizovaný dotazník, statistické metody, analytické metody
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, values, value orientation, value system, a standardized questionnaire, statistical methods, analytical methods.
Rozsah průvodní práce
77 s. (97 017 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá hodnotovým žebříčkem a profesní aspirací žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Za tímto účelem byla prostudována odborná literatura, která se tímto tématem zabývá a několik odborných studií a vědeckých analýz, z nichž vychází teoretická část této diplomové práce. Dále bylo za tímto účelem osloveno 100 žáků z prostředí sociální exkluze a dalších 100 žáků z prostředí mimo něj, pro srovnání. Pro sběr dat jsme využili dotazníkové metody a standardizovaného dotazníku. A pro vyhodnocení dat byly využity statistické metody.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the value systém and proffesional aspirations of pupils from socially excluded localities. For that purpose was studied scientific literature, that deals with this topic, as well as several expert studies and scientific analysis underlying the theoretical part of this thesis. We also asked for this purpose 100 of pupils from social exclusion and a further 100 of pupils from outside of it, for comparison. For data collection, we used questionnaire methods and standardized questionnaire. For evaluation of the collected data were used statistical methods.
For that purpose was studied scientific literature, that deals with this topic, as well as several expert studies
Klíčová slova
Sociální vyloučení, hodnoty, hodnotová orientace, hodnotový žebříček, standardizovaný dotazník, statistické metody, analytické metody
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, values, value orientation, value system, a standardized questionnaire, statistical methods, analytical methods.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na sociální exkluzi, vzdělávání žáků ze sociálně exkludovaných lokalit, seberozvojové a profesní aspirace, hodnotovou orientaci.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 jedinců ze sociálně vyloučených lokalit. Pro porovnání bude vybrána kontrolní skupina o velikosti 100 žáků ze sociokulturně nevyloučeného prostředí.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník profesních aspirací a hodnotového zaměření pro danou věkovou kohortu.
5. Provedení předvýzkumu a ověření srozumitelnosti vytvořeného výzkumného nástroje pro vybranou věkovou kohortu respondentů, eventuálně jeho optimalizace.
6. Vlastní provedení výzkumné studie, která se bude zaměřovat na dotazníkové šetření profesní aspirace a hodnotové orientace u žáků ze sociálně vyloučených lokalit v porovnání se žáky z lokalit nevyloučených. Cílem práce je určit vliv sociální exkluze na osobní hodnotový žebříček žáka, jeho seberealizaci a profesní aspirace.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení získaných dat. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na sociální exkluzi, vzdělávání žáků ze sociálně exkludovaných lokalit, seberozvojové a profesní aspirace, hodnotovou orientaci.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 jedinců ze sociálně vyloučených lokalit. Pro porovnání bude vybrána kontrolní skupina o velikosti 100 žáků ze sociokulturně nevyloučeného prostředí.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník profesních aspirací a hodnotového zaměření pro danou věkovou kohortu.
5. Provedení předvýzkumu a ověření srozumitelnosti vytvořeného výzkumného nástroje pro vybranou věkovou kohortu respondentů, eventuálně jeho optimalizace.
6. Vlastní provedení výzkumné studie, která se bude zaměřovat na dotazníkové šetření profesní aspirace a hodnotové orientace u žáků ze sociálně vyloučených lokalit v porovnání se žáky z lokalit nevyloučených. Cílem práce je určit vliv sociální exkluze na osobní hodnotový žebříček žáka, jeho seberealizaci a profesní aspirace.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení získaných dat. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.AINSWORTH-DARNELL, J., W., DOWNEY, D., B. Assessing the oppositional culture explanation for racial/ethnic differences in school performance. American Sociological Review, 1998, vol. 63, p. 536-553.
2.Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže. Praha: Gabal analysis & Consulting, 2007.
3.Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: Gabal analysis & Consulting, 2006.
4.CARTER, P., L. Keepin' it real: school success beyond Black and White. Cary, NC, USA: Oxford University Press, 2005.
5.DONALD, D., LAZARUS, S., LOLWANA, P. Educational psychology in social context. New York: Oxford University Press Southern Africa, 2002.
6.HAJSKÁ, M. Romové v českém vzdělávacím systému. Praha: Člověk v tísni, 2005.
7.HORKÝ, L. Metody sebepoznávání: příručka pro pedagogy. 1. vyd. Brno: MDS, 2008, 50 s. ISBN 978-80-7392-066-1.
8.KATRŇÁK, T. Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žaků devátých tříd základních škol v České republice. In MATĚJŮ, P., STRAKOVA, J., ET AL., Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice (173-193). Praha: Academia, 2006.
9.LIPCZINSKY, M., BOERNER, H. Úspěch a sebepoznání: Rozvoj v soukromém i profesním životě, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 216 s. ISBN 978-80-247-2143-9.
10.MARTINEC, L. Motivace, aspirace, učení II. Praha: Ustav pro informace ve vzdělávání, 2007.
11.PLAMÍNEK, J. Sebeřízení: praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha, Grada, 2004, 182 s. ISBN 80-247-0671-1.
12.ZANDL, D. Life management. 1.vyd. Praha: Grada Pulishing, 2006, 164 s. ISBN 80-247-1488-4.
Seznam doporučené literatury
1.AINSWORTH-DARNELL, J., W., DOWNEY, D., B. Assessing the oppositional culture explanation for racial/ethnic differences in school performance. American Sociological Review, 1998, vol. 63, p. 536-553.
2.Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže. Praha: Gabal analysis & Consulting, 2007.
3.Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: Gabal analysis & Consulting, 2006.
4.CARTER, P., L. Keepin' it real: school success beyond Black and White. Cary, NC, USA: Oxford University Press, 2005.
5.DONALD, D., LAZARUS, S., LOLWANA, P. Educational psychology in social context. New York: Oxford University Press Southern Africa, 2002.
6.HAJSKÁ, M. Romové v českém vzdělávacím systému. Praha: Člověk v tísni, 2005.
7.HORKÝ, L. Metody sebepoznávání: příručka pro pedagogy. 1. vyd. Brno: MDS, 2008, 50 s. ISBN 978-80-7392-066-1.
8.KATRŇÁK, T. Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žaků devátých tříd základních škol v České republice. In MATĚJŮ, P., STRAKOVA, J., ET AL., Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice (173-193). Praha: Academia, 2006.
9.LIPCZINSKY, M., BOERNER, H. Úspěch a sebepoznání: Rozvoj v soukromém i profesním životě, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 216 s. ISBN 978-80-247-2143-9.
10.MARTINEC, L. Motivace, aspirace, učení II. Praha: Ustav pro informace ve vzdělávání, 2007.
11.PLAMÍNEK, J. Sebeřízení: praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha, Grada, 2004, 182 s. ISBN 80-247-0671-1.
12.ZANDL, D. Life management. 1.vyd. Praha: Grada Pulishing, 2006, 164 s. ISBN 80-247-1488-4.