Bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
První část se zabývá obecnou expresivní terapií. Na teoretické úrovni jsou vedle sebe
postaveny arteterapie a artefiletika, které jsou společně porovnávány. Dále se pak věnuje
symbolice dětských obrazů a významu barev. Nedílnou součástí je i vývoj výtvarného
dětského projevu, který pomáhá posoudit, zda dětská kresba odpovídá věku. Své místo zde
nachází i diagnostika klimatu.
Praktická část se již věnuje samotné realizaci. Nejprve seznamuje s námětem práce a s cíli.
Popisuje realizaci výstupů a následnou reflexi. poté nastává shrnutí a rozbor,. zda byly cíle
splněny, mezi které patří rozvoj jemné a hrubé motoriky, rozvoj představivosti a dovednost
pracovat s barvou.
Hlavním cílem je změna třídního klimatu u dětí mladšího školního věku na prvním stupni
základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of two main parts, theoretical and practical.
First part deals with general expressive therapy. Art therapy and artphiletic approach are
exposed and compared on theoretical level. Thesis then deals with symbolism of child images
and meaning of colors. Necessary part of the thesis is development of childre's exhibition,
which help to determice whether a child's drawing corresponds to age. In addition there is also
a climate diagnostics.
Practical part is dedicated to realization itself. If firstly introduces a thmeme of work and
objectives. It describes realization of outputs and subsequent reflection. Then comes summary
and analysis of objectives fulfillment, which includes development of fine and gross motor
skills, imagination development and skill of work with color.
The main objective is to change the climate of primary school age class.
Klíčová slova
artefiletika, hra, mladší školní věk, třídní klima, terapie, symbol
Klíčová slova v angličtině
artphiletic approach, game, school age, class climate, therapy, symbol
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
První část se zabývá obecnou expresivní terapií. Na teoretické úrovni jsou vedle sebe
postaveny arteterapie a artefiletika, které jsou společně porovnávány. Dále se pak věnuje
symbolice dětských obrazů a významu barev. Nedílnou součástí je i vývoj výtvarného
dětského projevu, který pomáhá posoudit, zda dětská kresba odpovídá věku. Své místo zde
nachází i diagnostika klimatu.
Praktická část se již věnuje samotné realizaci. Nejprve seznamuje s námětem práce a s cíli.
Popisuje realizaci výstupů a následnou reflexi. poté nastává shrnutí a rozbor,. zda byly cíle
splněny, mezi které patří rozvoj jemné a hrubé motoriky, rozvoj představivosti a dovednost
pracovat s barvou.
Hlavním cílem je změna třídního klimatu u dětí mladšího školního věku na prvním stupni
základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of two main parts, theoretical and practical.
First part deals with general expressive therapy. Art therapy and artphiletic approach are
exposed and compared on theoretical level. Thesis then deals with symbolism of child images
and meaning of colors. Necessary part of the thesis is development of childre's exhibition,
which help to determice whether a child's drawing corresponds to age. In addition there is also
a climate diagnostics.
Practical part is dedicated to realization itself. If firstly introduces a thmeme of work and
objectives. It describes realization of outputs and subsequent reflection. Then comes summary
and analysis of objectives fulfillment, which includes development of fine and gross motor
skills, imagination development and skill of work with color.
The main objective is to change the climate of primary school age class.
Klíčová slova
artefiletika, hra, mladší školní věk, třídní klima, terapie, symbol
Klíčová slova v angličtině
artphiletic approach, game, school age, class climate, therapy, symbol
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce
2. Studium literatury
3. Shromažďování materiálů
4. Textová část - citace zdrojů
5. Představení artefiletiky
6. Tvorba a vyhodnocení dotazníků
7. Naplnění cíle práce
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce
2. Studium literatury
3. Shromažďování materiálů
4. Textová část - citace zdrojů
5. Představení artefiletiky
6. Tvorba a vyhodnocení dotazníků
7. Naplnění cíle práce
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. 1. Vyd. Praha : Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
2. POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Vydavatelství Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, ISBN 978-80-2443-120-8
3. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ Výtvarné čarování:artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. PF UK, 2000
4. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, ISBN 978-80-7367-322-2
5. SLAVÍKOVÁ, V. A kol. Tvořím, tvoříš a tvoříme, Praha PF UK, 2007
6. KEOGH, B., Temperament ve třídě, Grada Publishing a.s., ISBN-978-80-247-1504-9
7. ZELINOVÁ, M., Hry pro rozvoj emocí a komunikace, Portál, Praha 2007, ISBN 978-80-7367-197-6
8. ROGGE, JAN-UWE, Děti potřebují hranice, Portál, Praha 2007, ISBN 978-80-7367-330-7
9. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., Pedagogika pro učitele, Grada Publishing a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3357-9
Seznam doporučené literatury
1. HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. 1. Vyd. Praha : Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
2. POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Vydavatelství Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, ISBN 978-80-2443-120-8
3. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ Výtvarné čarování:artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. PF UK, 2000
4. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, ISBN 978-80-7367-322-2
5. SLAVÍKOVÁ, V. A kol. Tvořím, tvoříš a tvoříme, Praha PF UK, 2007
6. KEOGH, B., Temperament ve třídě, Grada Publishing a.s., ISBN-978-80-247-1504-9
7. ZELINOVÁ, M., Hry pro rozvoj emocí a komunikace, Portál, Praha 2007, ISBN 978-80-7367-197-6
8. ROGGE, JAN-UWE, Děti potřebují hranice, Portál, Praha 2007, ISBN 978-80-7367-330-7
9. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., Pedagogika pro učitele, Grada Publishing a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3357-9