Souhrn
V této bakalářské práci se zabývám ergoterapií v průběhu hospitalizace pacienta na psychiatrii. Zaměřila jsem se na tři formy onemocnění, se kterými se setkávám ve své praxi nejčastěji. Jedná se o onemocnění demence, afektivní poruchy a schizofrenii.
Ve speciální části popisuji odbornou terminologii včetně definice ergoterapie. Zmiňuji zde jednotlivé druhy ergoterapie, které se využívají během intramulární péče. Obsahem této práce je i základní přehled hodnotících škál a testů využívaných v psychiatrii. Dále popisuji extramulární péči, kde jsem se zaměřila na přechod pacienta z léčebné rehabilitace do sociální rehabilitace.
V hlavní části jsem rozebrala kazuistiku pacienta s diagnózou schizoafektivní porucha, manický typ. Je zde popsáno vstupní ergoterapeutické vyšetření, krátkodobý ergoterapeutický plán a zaznamenán kompletní průběh ergoterapie, dále je zde zaznamenáno výstupní ergoterapeutické vyšetření a stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
Summary
In the theory, I dedicate my bachelor's work to occupational therapy where I am dealing with a patient, who is hospitalized due to his psychiatry treatment.
I focused on three different types of illnesses, which are most common in my
practice. This diseases are particularly dementia disease, affective disorders and schizophrenia.
There is one special part of my work, which is concentrating on terminology, where is also a definition of occupational therapy. Except of this you can find in my study case each kind of occupational therapy, which can be used in intramural care. The Content of this work consists a basic overview of rating scales and tests that can be very the particular patient well used in psychiatric work with.
In another part you can read something about extramural care, where I am concentrating on patient's transition from therapeutic rehabilitation to social rehabilitation.
In methodological research, there is a case report of the patient who suffers from schizophrenia, maniac disorder. As a part of this report is an overview of the initial examination, as well as the overview of short-term occupational therapy plan with a record of a particular course of therapy. Further here is disclosed the investigated and stated long-term occupational therapy plan.
extramural care, intramural care, model action, rehabilitation
Rozsah průvodní práce
64 s. + 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Souhrn
V této bakalářské práci se zabývám ergoterapií v průběhu hospitalizace pacienta na psychiatrii. Zaměřila jsem se na tři formy onemocnění, se kterými se setkávám ve své praxi nejčastěji. Jedná se o onemocnění demence, afektivní poruchy a schizofrenii.
Ve speciální části popisuji odbornou terminologii včetně definice ergoterapie. Zmiňuji zde jednotlivé druhy ergoterapie, které se využívají během intramulární péče. Obsahem této práce je i základní přehled hodnotících škál a testů využívaných v psychiatrii. Dále popisuji extramulární péči, kde jsem se zaměřila na přechod pacienta z léčebné rehabilitace do sociální rehabilitace.
V hlavní části jsem rozebrala kazuistiku pacienta s diagnózou schizoafektivní porucha, manický typ. Je zde popsáno vstupní ergoterapeutické vyšetření, krátkodobý ergoterapeutický plán a zaznamenán kompletní průběh ergoterapie, dále je zde zaznamenáno výstupní ergoterapeutické vyšetření a stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
Summary
In the theory, I dedicate my bachelor's work to occupational therapy where I am dealing with a patient, who is hospitalized due to his psychiatry treatment.
I focused on three different types of illnesses, which are most common in my
practice. This diseases are particularly dementia disease, affective disorders and schizophrenia.
There is one special part of my work, which is concentrating on terminology, where is also a definition of occupational therapy. Except of this you can find in my study case each kind of occupational therapy, which can be used in intramural care. The Content of this work consists a basic overview of rating scales and tests that can be very the particular patient well used in psychiatric work with.
In another part you can read something about extramural care, where I am concentrating on patient's transition from therapeutic rehabilitation to social rehabilitation.
In methodological research, there is a case report of the patient who suffers from schizophrenia, maniac disorder. As a part of this report is an overview of the initial examination, as well as the overview of short-term occupational therapy plan with a record of a particular course of therapy. Further here is disclosed the investigated and stated long-term occupational therapy plan.
extramural care, intramural care, model action, rehabilitation
Zásady pro vypracování
Práce s informačními zdroji výběr a prostudování dostupné literatury.
Stanovení cílů a metod využívaných v ergoterapii na psychiatrii.
Praktická spolupráce s pacientem s diagnózou Schizoafektivní poruchy - Schizoafektivní porucha, manický typ.
Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření - kineziologický rozbor, vyšetření úchopů, fatických a kognitivních funkcí pomocí modelových činností. Dále vyšetření pomocí ADL a IADL,MKF a popis struktury dne.
Realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu na základě získaných informací ze vstupného vyšetření. Krátkodobý plán je zaměřen zejména na podporu IADL, podpory kognitivních funkcí, sociální integrace a podpory struktury režimu dne. Důraz bude také kladen na získání náhledu pacienta na své onemocnění.Ergoterapeutické poradenství.
Provedení kontrolního ergoterapeutického vyšetření pomocí hodnotících škál IADL,MKF. Dále hodnocení kognitivní funkcí a sociálních dovedností.
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření uzavření hodnotících škál.
Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Zásady pro vypracování
Práce s informačními zdroji výběr a prostudování dostupné literatury.
Stanovení cílů a metod využívaných v ergoterapii na psychiatrii.
Praktická spolupráce s pacientem s diagnózou Schizoafektivní poruchy - Schizoafektivní porucha, manický typ.
Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření - kineziologický rozbor, vyšetření úchopů, fatických a kognitivních funkcí pomocí modelových činností. Dále vyšetření pomocí ADL a IADL,MKF a popis struktury dne.
Realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu na základě získaných informací ze vstupného vyšetření. Krátkodobý plán je zaměřen zejména na podporu IADL, podpory kognitivních funkcí, sociální integrace a podpory struktury režimu dne. Důraz bude také kladen na získání náhledu pacienta na své onemocnění.Ergoterapeutické poradenství.
Provedení kontrolního ergoterapeutického vyšetření pomocí hodnotících škál IADL,MKF. Dále hodnocení kognitivní funkcí a sociálních dovedností.
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření uzavření hodnotících škál.
Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Seznam doporučené literatury
HÖSCHL, C., J. LIBIGER, a J. ŠVESTKA,2002. Psychiatrie. 1.vyd. Praha: TIGIS. 865 s. ISBN 8090013015.
JELÍNKOVÁ, J.,M. KRIVOŠÍKOVÁ, a L. ŠAJTAROVÁ,2009. Ergoterapie. Praha: Portál. 272 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
KRIVOŠIKOVÁ, M.,2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publisching. ISBN 978-80-247-2699-1.
KLUSOŇOVÁ E.,2011. Ergoterapie v praxi. IDVZP. 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOUKOLÍK, F.,2002. Lidský mozek, funkční systémy, norma a poruchy. 2.vyd. Praha: Portál. 451 s. ISBN 80-7178-632-2.
VÁGNEROVÁ, M.,2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
LAW, M.. et al.,2008. COMP 1.vyd. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 66 s. ISBN 978-80-254-2744-6.
Seznam doporučené literatury
HÖSCHL, C., J. LIBIGER, a J. ŠVESTKA,2002. Psychiatrie. 1.vyd. Praha: TIGIS. 865 s. ISBN 8090013015.
JELÍNKOVÁ, J.,M. KRIVOŠÍKOVÁ, a L. ŠAJTAROVÁ,2009. Ergoterapie. Praha: Portál. 272 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
KRIVOŠIKOVÁ, M.,2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publisching. ISBN 978-80-247-2699-1.
KLUSOŇOVÁ E.,2011. Ergoterapie v praxi. IDVZP. 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOUKOLÍK, F.,2002. Lidský mozek, funkční systémy, norma a poruchy. 2.vyd. Praha: Portál. 451 s. ISBN 80-7178-632-2.
VÁGNEROVÁ, M.,2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
LAW, M.. et al.,2008. COMP 1.vyd. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 66 s. ISBN 978-80-254-2744-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie v psychiatrii v období hospitalizace pacienta".
Důvodem zvolení tématu byl fakt, že se ergoterapii věnuje v Psychiatrické nemocnici vHorních Beřkovicích.
Cílem práce bylo seznámení se s problematikou ergoterapie v psychiatrických nemocnicích a zmapovat možnosti návazné sociální rehabilitace.
Do metologie práce zvolila semistrukturovaný rozhovor, pozorování a testování (FIM, I-ADL).
Klientem byl muž ve věku 44 let s diagnózou Schizoafektivní porucha - schizoafektivní porucha manický typ. Studentka provedla vstupní ergoterapeutické vyšetření dne 4. 9. 2015. Na jeho základě vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, ve kterém se zaměřili na podporu exekutivních funkcí, psychosociálních funkcí, sebeobsluhu a péči o sebe. V rámci terapie využili modelových činností (práce s papírem,...), terapii v exteriéru, trénink kognitivních funkcí (křížovky, vaření,...), pohybovou terapii, edukaci (náhled, farmaka,...).
Kontrolní vyšetření studentka provedla 7. 10. 2015 a zjistila zlepšení v několika oblastech - např. samostatně zvládá jízdu dopravním prostředkem, telefonování, s dopomocí zlvádá drobné domácí práce, naopak samostatně nezvládá užívání léků.
Výstupní vyšetření proběhlo 6. 11. 2015. Povedlo se navázat dobrý terapeutický vztah, klient byl motivovaný a aktivní, ale upřednostňuje aktivity, které má rád.
V dlouhodobém ergoterapeutickém plánu byla klientovi navržena podpora exekutivních funkcí, časová posloupnost dne, aktivní využití volného času. Komise hodnotila obhajobu BP známkouvýborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Dle vašich zkušeností vysvětlete cíle ergoterapeutického poradenství v psychiatrii.
2) Jak hodnotíte spolupráci multidisciplinárního týmu v PN Horní Beřkovice.
3) Jaké máte zkušenosti s používáním zmíněných hodnotících škál v praxi?
4) Píšete o nutnosti koordinované rehabilitace. Jak je zajištěna v psychiatrické praxi?