Diplomová práce na téma "Využití ICT v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež" je zaměřena na současnou problematiku informačně komunikačních technologií ve volném čase v prostředí nízkoprahového zařízení. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a prakticko-výzkumnou. Teoretická část věnuje pozornost nízkoprahovému zařízení v souvislosti s volným časem. Práce analyzuje, jaký má ICT vliv na volný čas, zabývá se moderními technologiemi a jak je využívat. Prakticko-výzkumná část se zabývá výzkumným šetřením za pomoci elektronického dotazníku. Cílem práce je zjistit, jak dnešní děti a mládež z nízkoprahových zařízeních využívají ICT ve svém volném čase, jak je pro ně internet a sociální síť důležitá, kolik času stráví u počítače a k čemu počítač využívají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis with the subject "Usage of ICT in a low-threshold centers for children and youth." is focused on the current matter of information and communication technology in the spare time in the environment of low-threshold center. The thesis is divided into two parts theoretical part and practical-research part. Theoretical part pays attention to the low-threshold center in relation to spare time. The thesis analyses the impact of the ICT on the spare time, deals with modern technologies and how to use them. The practical-research part is engaged in a research survey with the help of an electronic questionnaire. The goal of the thesis is to find out how todays children and youth from the low-threshold centers use ICT in their spare time, how is internet and social network important to them, how much time they spend at the computer and what do they use the computer for.
Klíčová slova
Volný čas, nízkoprahové zařízení, děti a mládež, ICT, počítač, televize, mobilní telefon, internet, Facebook
Klíčová slova v angličtině
Free time, low-threshold center, children and youth, ICT, computer, television, mobile phone, internet, Facebook
Rozsah průvodní práce
92 s. (16 695 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Využití ICT v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež" je zaměřena na současnou problematiku informačně komunikačních technologií ve volném čase v prostředí nízkoprahového zařízení. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a prakticko-výzkumnou. Teoretická část věnuje pozornost nízkoprahovému zařízení v souvislosti s volným časem. Práce analyzuje, jaký má ICT vliv na volný čas, zabývá se moderními technologiemi a jak je využívat. Prakticko-výzkumná část se zabývá výzkumným šetřením za pomoci elektronického dotazníku. Cílem práce je zjistit, jak dnešní děti a mládež z nízkoprahových zařízeních využívají ICT ve svém volném čase, jak je pro ně internet a sociální síť důležitá, kolik času stráví u počítače a k čemu počítač využívají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis with the subject "Usage of ICT in a low-threshold centers for children and youth." is focused on the current matter of information and communication technology in the spare time in the environment of low-threshold center. The thesis is divided into two parts theoretical part and practical-research part. Theoretical part pays attention to the low-threshold center in relation to spare time. The thesis analyses the impact of the ICT on the spare time, deals with modern technologies and how to use them. The practical-research part is engaged in a research survey with the help of an electronic questionnaire. The goal of the thesis is to find out how todays children and youth from the low-threshold centers use ICT in their spare time, how is internet and social network important to them, how much time they spend at the computer and what do they use the computer for.
Klíčová slova
Volný čas, nízkoprahové zařízení, děti a mládež, ICT, počítač, televize, mobilní telefon, internet, Facebook
Klíčová slova v angličtině
Free time, low-threshold center, children and youth, ICT, computer, television, mobile phone, internet, Facebook
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat využití ICT v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části popíšeme a vysvětlíme pojem informační a komunikační technologie (ICT), možnosti využívání ICT ve volném čase a jejich výhody a nevýhody. Také nás bude zajímat náplň volného času u dětí a mládeže v nízkoprahových zařízení s možností využití internetu. Praktická část bude zaměřena na představení realizovaného výzkumného šetření v Ústeckém kraji, přičemž jako hlavní nástroj použijeme dotazník. Výzkumný vzorek bude tvořit vybraná skupina dětí a mládeže z nízkoprahových zařízení. Cílem bude analyzovat současné možnosti vyžití ICT ve volném čase u dětí a mládeže. Výsledkem naší práce bude soubor doporučení pro využití ICT v nízkoprahových zařízení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat využití ICT v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části popíšeme a vysvětlíme pojem informační a komunikační technologie (ICT), možnosti využívání ICT ve volném čase a jejich výhody a nevýhody. Také nás bude zajímat náplň volného času u dětí a mládeže v nízkoprahových zařízení s možností využití internetu. Praktická část bude zaměřena na představení realizovaného výzkumného šetření v Ústeckém kraji, přičemž jako hlavní nástroj použijeme dotazník. Výzkumný vzorek bude tvořit vybraná skupina dětí a mládeže z nízkoprahových zařízení. Cílem bude analyzovat současné možnosti vyžití ICT ve volném čase u dětí a mládeže. Výsledkem naší práce bude soubor doporučení pro využití ICT v nízkoprahových zařízení.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Hradec Králové:Gaudeamus, 2005, 88 s. ISBN 80-7041-115-5
DOSTÁL, J. Informační a počítačová gramotnost klíčové pojmy informační výchovy. Olomouc: Votobia, 2007. 152 s.ISBN978-80-7220-301-7.
FILIPKOVÁ, Z. a kol. Dobrá praxe České a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových terénních a kontaktních službách. Praha: ČAS, 2011. s. 42. ISBN 978-80905069-0-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GULOVÁ, L. et al. Aktivizace znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita,2012. 225 s. ISNB: 978802106030
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 9788073674731.
KLÍMA, P. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. 359 s. ISBN 978-80-254-4001-8
PŮBALOVÁ, L. Problematika ICT ve vzdělávání. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií,2011. 158 s. ISBN 978-80-87472-19-4.
ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. 151 s. ISBN 80-7254-858-1.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Hradec Králové:Gaudeamus, 2005, 88 s. ISBN 80-7041-115-5
DOSTÁL, J. Informační a počítačová gramotnost klíčové pojmy informační výchovy. Olomouc: Votobia, 2007. 152 s.ISBN978-80-7220-301-7.
FILIPKOVÁ, Z. a kol. Dobrá praxe České a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových terénních a kontaktních službách. Praha: ČAS, 2011. s. 42. ISBN 978-80905069-0-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GULOVÁ, L. et al. Aktivizace znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita,2012. 225 s. ISNB: 978802106030
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 9788073674731.
KLÍMA, P. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. 359 s. ISBN 978-80-254-4001-8
PŮBALOVÁ, L. Problematika ICT ve vzdělávání. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií,2011. 158 s. ISBN 978-80-87472-19-4.
ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. 151 s. ISBN 80-7254-858-1.