Diplomová práce s názvem "Pojetí finanční gramotnosti u mládeže ze sociálně vyloučených
lokalit ústeckého kraje" pojednává o finanční gramotnosti dětí a mládeže ve věku 15-18 let.
V dnešní době je problematika finanční gramotnosti velmi diskutabilním tématem. Proto je
naším záměrem zjistit, zda a jaké mají základní znalosti děti a mládež v sociálně vyloučených
lokalitách ústeckého kraje. Zaměření naší diplomové práci je zjistit, zda děti a mládež vědí, co
je to osobní bankrot, inflace a rodinný rozpočet. Jako výzkumnou metodu zvolíme dotazník.
Celkem jsme oslovili 100 respondentů, kterým jsme předložili dotazník, jenž se týká nejdříve
základních otázek, jako je věk, místo, kam chodí respondenti do školy. Následně otázky směřují
k obecným informacím (finanční rozpočet, leasing či osobní bankrot atd.). Nakonec jsou
jednoduché slovní úlohy. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda děti a mládež rozumí
financím a s nimi spojenými pojmy.
Anotace v angličtině
The thesis titled "The concept of financial literacy among young people from socially
excluded localities Ústí Region" discusses the financial literacy of children and youth aged 15-
18 years. Nowadays, the issue of financial literacy very debatable topic. Therefore, our aim is
to determine whether and how a basic knowledge of children and youth in socially excluded
localities in the Ústí region. The focus of our thesis is to determine whether children and young
people know what it's personal bankruptcy, inflation and the family budget. As a research
method we choose questionnaire. In total we contacted 100 respondents, which we submitted a
questionnaire, concerning the first basic questions, such as age, place where they go to school
respondents. Subsequently, the questions are directed to the general information (financial
budget, leasing or personal bankruptcy, etc.). Finally, the simple word problems. The aim of
this thesis is to find out whether children and young people understood finance and associated
concepts.
Klíčová slova
Finance, gramotnost, rodinný rozpočet, osobní bankrot, sociálně vyloučená lokalita.
Klíčová slova v angličtině
Finance, literacy, family budget, personal bankruptcy, socially excluded locality
Rozsah průvodní práce
54s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Pojetí finanční gramotnosti u mládeže ze sociálně vyloučených
lokalit ústeckého kraje" pojednává o finanční gramotnosti dětí a mládeže ve věku 15-18 let.
V dnešní době je problematika finanční gramotnosti velmi diskutabilním tématem. Proto je
naším záměrem zjistit, zda a jaké mají základní znalosti děti a mládež v sociálně vyloučených
lokalitách ústeckého kraje. Zaměření naší diplomové práci je zjistit, zda děti a mládež vědí, co
je to osobní bankrot, inflace a rodinný rozpočet. Jako výzkumnou metodu zvolíme dotazník.
Celkem jsme oslovili 100 respondentů, kterým jsme předložili dotazník, jenž se týká nejdříve
základních otázek, jako je věk, místo, kam chodí respondenti do školy. Následně otázky směřují
k obecným informacím (finanční rozpočet, leasing či osobní bankrot atd.). Nakonec jsou
jednoduché slovní úlohy. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda děti a mládež rozumí
financím a s nimi spojenými pojmy.
Anotace v angličtině
The thesis titled "The concept of financial literacy among young people from socially
excluded localities Ústí Region" discusses the financial literacy of children and youth aged 15-
18 years. Nowadays, the issue of financial literacy very debatable topic. Therefore, our aim is
to determine whether and how a basic knowledge of children and youth in socially excluded
localities in the Ústí region. The focus of our thesis is to determine whether children and young
people know what it's personal bankruptcy, inflation and the family budget. As a research
method we choose questionnaire. In total we contacted 100 respondents, which we submitted a
questionnaire, concerning the first basic questions, such as age, place where they go to school
respondents. Subsequently, the questions are directed to the general information (financial
budget, leasing or personal bankruptcy, etc.). Finally, the simple word problems. The aim of
this thesis is to find out whether children and young people understood finance and associated
concepts.
Klíčová slova
Finance, gramotnost, rodinný rozpočet, osobní bankrot, sociálně vyloučená lokalita.
Klíčová slova v angličtině
Finance, literacy, family budget, personal bankruptcy, socially excluded locality
Zásady pro vypracování
1. Rešerše informačních zdrojů vztahujících se ke vztahovanému tématu, se zaměřením na finanční gramotnost, pojetí finanční gramotnosti a možnosti zjišťování její úrovně.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 respondentů - mládeže ve věku 15 - 20 let z vybraných sociálně vyloučených lokalit v Ústeckém kraje.
4. Příprava výzkumných nástrojů a jejich ověření. Výzkumné nástroje budou konstruovány na základě dotazníku (obsahové a rozsahové pojetí finanční gramotnosti) a didaktického testu (zjišťování úrovně finanční gramotnosti).
5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace komparační výzkumné studie zaněřené na deskripci pojetí a úrovně finanční gramostnosti u mládeže ve věku 15 - 20 let ze sociálně vyloučených lokalit.
7. Digitalizace získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše informačních zdrojů vztahujících se ke vztahovanému tématu, se zaměřením na finanční gramotnost, pojetí finanční gramotnosti a možnosti zjišťování její úrovně.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 respondentů - mládeže ve věku 15 - 20 let z vybraných sociálně vyloučených lokalit v Ústeckém kraje.
4. Příprava výzkumných nástrojů a jejich ověření. Výzkumné nástroje budou konstruovány na základě dotazníku (obsahové a rozsahové pojetí finanční gramotnosti) a didaktického testu (zjišťování úrovně finanční gramotnosti).
5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace komparační výzkumné studie zaněřené na deskripci pojetí a úrovně finanční gramostnosti u mládeže ve věku 15 - 20 let ze sociálně vyloučených lokalit.
7. Digitalizace získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.BERTL, Ivan a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 94 s. ISBN 978-807-3876-227.,
2.JAKEŠ, Petr a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy: manuál pro učitele. 1. vyd. Ilustrace Kameel Machart. Praha: Fortuna, 2011, 102 s. ISBN 978-807-3730-895.
3.KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D.; TESAŘOVÁ, S.; JANÁK, M. Finanční gramotnost. Obsah a příklady z praxe škol. 1. vydání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. 96 s. ISBN 978-80-87063-13-2.
4.KOCIÁNOVÁ, Helena a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. 1. vyd. Olomouc: ANAG, 2012, 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
5.NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice žáka. 2. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-106-0.
6.PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Generation Europe, 2011, 94 s. ISBN 978-809-0497-481.,
7.ROD, Aleš a Eva SKOŘEPOVÁ. Školní atlas: dnešní finanční svět. 1. vyd. Ilustrace Kameel Machart. Praha: TERRA-KLUB, 2012, 63 s. ISBN 978-809-0228-283.
8.SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost: manuál pro učitele. 1. vyd. Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-40-1.
9.SMRČKA, L. Rodinné finance. Ekonomická krize a krach optimismu. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010. 538 s. ISBN 978-80-7400-199-4.
10.ŠKVÁRA, Miroslav a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: Miroslav Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-809-0482-302.
Seznam doporučené literatury
1.BERTL, Ivan a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 94 s. ISBN 978-807-3876-227.,
2.JAKEŠ, Petr a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy: manuál pro učitele. 1. vyd. Ilustrace Kameel Machart. Praha: Fortuna, 2011, 102 s. ISBN 978-807-3730-895.
3.KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D.; TESAŘOVÁ, S.; JANÁK, M. Finanční gramotnost. Obsah a příklady z praxe škol. 1. vydání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. 96 s. ISBN 978-80-87063-13-2.
4.KOCIÁNOVÁ, Helena a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. 1. vyd. Olomouc: ANAG, 2012, 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
5.NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice žáka. 2. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-106-0.
6.PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Generation Europe, 2011, 94 s. ISBN 978-809-0497-481.,
7.ROD, Aleš a Eva SKOŘEPOVÁ. Školní atlas: dnešní finanční svět. 1. vyd. Ilustrace Kameel Machart. Praha: TERRA-KLUB, 2012, 63 s. ISBN 978-809-0228-283.
8.SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost: manuál pro učitele. 1. vyd. Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-40-1.
9.SMRČKA, L. Rodinné finance. Ekonomická krize a krach optimismu. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010. 538 s. ISBN 978-80-7400-199-4.
10.ŠKVÁRA, Miroslav a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: Miroslav Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-809-0482-302.