Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků s odkladem školní docházky a sociálním znevýhodněním v přípravné třídě. Teoretická část se věnuje výchově a vzdělávání dětí v předškolním věku, charakteristice vývojových fází předškolního věku, odkladu školní docházky, sociálnímu znevýhodnění, přípravné třídě a rolí učitele přípravné třídy. Empirická část práce si klade za cíl zjistit, jak se děti v přípravné třídě v průběhu roku vyvíjí, k jakému rozvoji u nich dochází a jak byly úspěšné u zápisu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of pupils with delayed school attendance and social handicap in the preparatory class. The theoretical part is dedicated to the education and training of children in the pre-school age, characteristics of early childhood development stages delay of schooling, social disadvantages, the preparatory class and the role of teachers in these classes. The empirical part of the work aids to determine how the children in the preparatory class develop during the year and what kind of development they achieve. Also how they were successful in school enrollment.
Klíčová slova
Předškolní věk, přípravná třída, odklad školní docházky, sociální znevýhodnění, školní zralost, školní připravenost, učitel přípravné třídy.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, preparatory class, delay of school, attendance, social handicaps, school maturity, school readiness, preparatory class teacher.
Rozsah průvodní práce
96 s. (128 830 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním žáků s odkladem školní docházky a sociálním znevýhodněním v přípravné třídě. Teoretická část se věnuje výchově a vzdělávání dětí v předškolním věku, charakteristice vývojových fází předškolního věku, odkladu školní docházky, sociálnímu znevýhodnění, přípravné třídě a rolí učitele přípravné třídy. Empirická část práce si klade za cíl zjistit, jak se děti v přípravné třídě v průběhu roku vyvíjí, k jakému rozvoji u nich dochází a jak byly úspěšné u zápisu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of pupils with delayed school attendance and social handicap in the preparatory class. The theoretical part is dedicated to the education and training of children in the pre-school age, characteristics of early childhood development stages delay of schooling, social disadvantages, the preparatory class and the role of teachers in these classes. The empirical part of the work aids to determine how the children in the preparatory class develop during the year and what kind of development they achieve. Also how they were successful in school enrollment.
Klíčová slova
Předškolní věk, přípravná třída, odklad školní docházky, sociální znevýhodnění, školní zralost, školní připravenost, učitel přípravné třídy.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, preparatory class, delay of school, attendance, social handicaps, school maturity, school readiness, preparatory class teacher.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu. Vymezení klíčových pojmů tématu - předškolní věk, školní zralost a připravenost, odklad školní docházky, sociální znevýhodnění, přípravná třída (legislativa, funkce a úkoly, organizace, cíle).
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, volba výzkumného vzorku a výzkumných metod diagnostika doplněná rozhovorem, pozorování. Souhrnný popis základní školy, kde bude výzkum proveden.
3. Analýza dokumentů (osobní dokumentace žáků, zprávy z pedagogicko-psychologické poradny), spontánních produktů (kresby), pozorování, diagnostiky doplněné rozhovorem. Rozbor školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání "Podaná ruka pro vaši budoucnost" Základní škola Ústí nad Labem.
4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku dětí předškolního věku s odkladem školní docházky a sociálním znevýhodněním v přípravné třídě v Ústí nad Labem.
5. Hodnocení výsledků a závěrů, jejich interpretace, návrhy a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu. Vymezení klíčových pojmů tématu - předškolní věk, školní zralost a připravenost, odklad školní docházky, sociální znevýhodnění, přípravná třída (legislativa, funkce a úkoly, organizace, cíle).
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, volba výzkumného vzorku a výzkumných metod diagnostika doplněná rozhovorem, pozorování. Souhrnný popis základní školy, kde bude výzkum proveden.
3. Analýza dokumentů (osobní dokumentace žáků, zprávy z pedagogicko-psychologické poradny), spontánních produktů (kresby), pozorování, diagnostiky doplněné rozhovorem. Rozbor školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání "Podaná ruka pro vaši budoucnost" Základní škola Ústí nad Labem.
4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku dětí předškolního věku s odkladem školní docházky a sociálním znevýhodněním v přípravné třídě v Ústí nad Labem.
5. Hodnocení výsledků a závěrů, jejich interpretace, návrhy a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika školní zralosti: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Raabe, c2012, [132] s. v různém stránkování. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-52-7.
DOLEŽALOVÁ, Alena a Vlasta ŠMARDOVÁ. Metodika činnostního učení v přípravném ročníku a v předčtenářském období 1. ročníku: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola, 2012, 39 s. Školní zralost. ISBN 978-80-87433-17-1.
FRANCLOVÁ, Marta a Vlasta ŠMARDOVÁ. Zahájení školní docházky: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 169 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
GAVORA, Peter a Vlasta ŠMARDOVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7315-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 141 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4750-7.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana a Hana ŽÁČKOVÁ. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Josef Raabe, c2011, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-87-9.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Hana ŽÁČKOVÁ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva KOŠEK BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 186 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-7414-395-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika školní zralosti: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Raabe, c2012, [132] s. v různém stránkování. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-52-7.
DOLEŽALOVÁ, Alena a Vlasta ŠMARDOVÁ. Metodika činnostního učení v přípravném ročníku a v předčtenářském období 1. ročníku: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola, 2012, 39 s. Školní zralost. ISBN 978-80-87433-17-1.
FRANCLOVÁ, Marta a Vlasta ŠMARDOVÁ. Zahájení školní docházky: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 169 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
GAVORA, Peter a Vlasta ŠMARDOVÁ. Úvod do pedagogického výzkumu: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7315-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 141 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4750-7.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana a Hana ŽÁČKOVÁ. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Praha: Josef Raabe, c2011, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-87-9.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Hana ŽÁČKOVÁ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva KOŠEK BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 186 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-7414-395-3.