Bakalářská práce je zaměřena na téma týrané dítě v nemocnici, konkrétněji na výskyt syndromu CAN. Syndrom CAN neboli syndrom týraného zneužívaného a zanedbávaného dítěte je úmyslné ubližování dítěti.
Práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a praktické.
Teoretická část se zabývá tím, co syndrom CAN je, jaké jsou jeho formy, dále jeho diagnostikou, prevencí, tím které děti jsou ohrožené (tzv. "rizikové") a v neposlední řadě péčí a terapií dětí.
Cílem praktické části bylo zjistit přístup zdravotníků k týraným dětem a syndromu CAN obecně. Pomocí dotazníků jsem u personálu Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem zjišťovala informovanost o daném tématu a znalosti postupu v případě setkání s týraným dítětem na pracovišti nebo v běžném životě.
Výstupem práce bude zjištění informovanosti zdravotnických pracovníků o syndromu CAN a o tom, zda mají znalosti jak se v případě setkání s týraným dítětem zachovat. V neposlední řadě zjištění, jestli by zdravotníci uvítali jistý postup, který by jim pomohl se při setkání s týraným dítětem chovat profesionálně a navedl je, co a kdy mají udělat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on theme of abused child in a hospital, mainly on occurrence of CAN syndrom. CAN syndrom also known as syndrom of abused and neglected child is intentional harming of a child.
This thesis consists of two parts, theoretical and practical.
Theoretical part is focused on the definitiv of CAN syndrom, at its forms, also at diagnosis, prevention and on children, that are potentially at risk (so-called "risky") and, finally, the care and therapy of these children.
The main objektive of the pratical part was to investigace the approach of medici staff to abused children and to CAN syndrom in general. Using questionnaires i have been investigating the awareness of this topic of the staff of the Masaryk Hospital in Ústí nad Labem and also thein work with these children in case of meeting them in the hospitál or in everydaylife.
The outcome of the work should be fading, if the medici staff has the righ tamount of informatik about the CAN syndrome and whether. They have the knowledge to be have properly in the case of meeting The abused child. Finally, if the medici staff would welcome a guide that would help them to be profesionally in this case.
Klíčová slova
dítě, syndrom CAN, týrání a zneužívání, prevence CAN, zanedbávání
Klíčová slova v angličtině
child, CAN syndrome, abuse and neglect, CAN syndrome prevention, neglect
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma týrané dítě v nemocnici, konkrétněji na výskyt syndromu CAN. Syndrom CAN neboli syndrom týraného zneužívaného a zanedbávaného dítěte je úmyslné ubližování dítěti.
Práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a praktické.
Teoretická část se zabývá tím, co syndrom CAN je, jaké jsou jeho formy, dále jeho diagnostikou, prevencí, tím které děti jsou ohrožené (tzv. "rizikové") a v neposlední řadě péčí a terapií dětí.
Cílem praktické části bylo zjistit přístup zdravotníků k týraným dětem a syndromu CAN obecně. Pomocí dotazníků jsem u personálu Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem zjišťovala informovanost o daném tématu a znalosti postupu v případě setkání s týraným dítětem na pracovišti nebo v běžném životě.
Výstupem práce bude zjištění informovanosti zdravotnických pracovníků o syndromu CAN a o tom, zda mají znalosti jak se v případě setkání s týraným dítětem zachovat. V neposlední řadě zjištění, jestli by zdravotníci uvítali jistý postup, který by jim pomohl se při setkání s týraným dítětem chovat profesionálně a navedl je, co a kdy mají udělat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on theme of abused child in a hospital, mainly on occurrence of CAN syndrom. CAN syndrom also known as syndrom of abused and neglected child is intentional harming of a child.
This thesis consists of two parts, theoretical and practical.
Theoretical part is focused on the definitiv of CAN syndrom, at its forms, also at diagnosis, prevention and on children, that are potentially at risk (so-called "risky") and, finally, the care and therapy of these children.
The main objektive of the pratical part was to investigace the approach of medici staff to abused children and to CAN syndrom in general. Using questionnaires i have been investigating the awareness of this topic of the staff of the Masaryk Hospital in Ústí nad Labem and also thein work with these children in case of meeting them in the hospitál or in everydaylife.
The outcome of the work should be fading, if the medici staff has the righ tamount of informatik about the CAN syndrome and whether. They have the knowledge to be have properly in the case of meeting The abused child. Finally, if the medici staff would welcome a guide that would help them to be profesionally in this case.
Klíčová slova
dítě, syndrom CAN, týrání a zneužívání, prevence CAN, zanedbávání
Klíčová slova v angličtině
child, CAN syndrome, abuse and neglect, CAN syndrome prevention, neglect
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s teoretickými východisky práce, vymezení hlavních pojmů
2. Teoretická analýza odborné literatury stanoveného tématu-literární rešerše z databází EBSCOhost, ProQuest, Nursing Ovid a dalších.
3. Formulace hlavního cíle a úkolů práce, formulace hypotéz-výzkumných otázek
4. Popis metodologie a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování a rozbor dat, analýza výsledků
7. Diskuze, porovnání výsledků s dostupnými výzkumy
8. Závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s teoretickými východisky práce, vymezení hlavních pojmů
2. Teoretická analýza odborné literatury stanoveného tématu-literární rešerše z databází EBSCOhost, ProQuest, Nursing Ovid a dalších.
3. Formulace hlavního cíle a úkolů práce, formulace hypotéz-výzkumných otázek
4. Popis metodologie a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování a rozbor dat, analýza výsledků
7. Diskuze, porovnání výsledků s dostupnými výzkumy
8. Závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
SIKOROVÁ, L. 2011. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1
KŘIVOHLAVÝ, J. 2002. Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing, 2002, 200 s. ISBN 80-247-0179-0.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2007. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0929-5
TZENG, OLIVER C. S.;JACKSON, JAY W.;KARLSON, HENRY H. Theories of Child Abuse and Neglect. United States :ABC-CLIO, ISBN: 9780275938321
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Avicenum, Grada, 1995, ISBN: 8071691925
ŠPECIÁNOVÁ, Š.: Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003, ISBN: 80-86131-44-0
Seznam doporučené literatury
SIKOROVÁ, L. 2011. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1
KŘIVOHLAVÝ, J. 2002. Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing, 2002, 200 s. ISBN 80-247-0179-0.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2007. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0929-5
TZENG, OLIVER C. S.;JACKSON, JAY W.;KARLSON, HENRY H. Theories of Child Abuse and Neglect. United States :ABC-CLIO, ISBN: 9780275938321
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Avicenum, Grada, 1995, ISBN: 8071691925
ŠPECIÁNOVÁ, Š.: Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003, ISBN: 80-86131-44-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Týrané dítě v nemocnici
Téma bakalářské práce si vybrala z toho důvodu, že se osobně setkala s týraným dítětem během své odborné praxe, což jí vedlo k zamyšlení a zájmu o toto téma.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak jsou zdravotničtí pracovníci informovaní o syndromu CAN a zda vědí, jak s takovým pracientem pracovat a jak reagovat při zjištění nebo podezření na syndrom CAN.
Výzkum probíhal v Masarykově nemocnici v Ústí nad labem. Dotazníky byly rozdány náhodně na vybraných odděleních. Celkem bylo osloveno 100 respondentů prostřednictvím dotazníkového. Návratnost byla 85 dotazníků, z nichž plně vyplněných bylo 79.
Metodou výzkumu bylo průzkumné kvantitativní šetření pomocí vlastních anonymních dotazníků. Tyto dotazníky obsahovaly 18 otázkek - 13 uzavřených a 5 otevřených.
Studentka následně prezentovala výsledky svého šetření, které znázornila formou tabulek a grafů.
Závěrem uvedla, že první i druhý cíl byl splněn a pracovníci jsou informovaní a vypracovala doporučení pro praxi. Studentka zodpověděla všechny otázky členů zkušební komise.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jaká doporučení, směrem k zdravotnickému personálu či zdravotnickému zařízení, by vyplynula z vaší práce?
2) Dokážete určit, proč v osobním životě řeší lidé, zda oznámit podezření na výskyt CAN?
3) Jaký je výzkumný/průzkumný problém předkládané práce?
4) Jaký je přínos Vaší práce pro ošetřovatelství?