Tématem bakalářské práce je: "Edukace u pacientů se stomií". Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit znalosti pacientů se stomií po edukaci. Jako úkoly práce jsem si zvolila zjistit znalosti pacientů v oblasti výživy,ošetřovatelské péče a zjistit znalosti pacientů se stomií pro běžný život. V teoretické části jsem se zabývala popisem stomií včetně jejich historie, rozdělením stomií na střevě, indikacemi pro založení střevní stomie, operačními výkony vedoucí pro založení stomie, péčí o stomie, komplikacemi stomií a stomickými pomůckami. Dále vymezuje pojem edukace včetně edukačního procesu, edukaci stomiků v oblasti výživy, ošetřování stomie a životního stylu. V poslední kapitole teoretické části jsou popsány domácí a zahraniční studie týkající se stomií.
Praktická část byla zpracována a vyhodnocena na základě kvantitativního výzkumného šetření pomocí dotazníků. Cíloví respondenti byli pacienti se střevní stomií, kteří navštěvují stomickou poradnu v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem a stomickou poradnu v nemocnici Děčín. Výsledky šetření jsou zaznamenány v tabulkách a grafech.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is: "Education of patiens with a stoma". The purpose of the bachelor thesis is to determine an amount of knowledge of patiens with stoma after education process. As the main tasks I chose to detect the amount of knowledge of patiens when it comes to nutrition, nursing care of the stomy and experience of everyday life.The theoretical part of my thesis is focused on describing of the stoma, its history, division according to its placement and indication of its creation. Furthermore it contains nursing care, complications and available stoma aids. Than I described education of stoma patiens in nutrition department, nursing care and appropriate lifestyle. In the last chapter are described domestic and foreign studies on similar topic. The practical part was prepared and evaluated based on guantitative research using guestionnaires. Respondents were patiens of an ostomy clinic in the Masarykova nemocnice in Ústí nad Labem and ostomy clinic of Nemocnice Děčín. The results of the research are reported in tables and graphs in the practical part of the thesis.
Klíčová slova
Edukace, péče o stomie, stomie, výživa stomiků, životní styl stomiků
Klíčová slova v angličtině
Education, stoma care, stoma, nutrition stoma, lifestyle stoma
Rozsah průvodní práce
70 s. + 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je: "Edukace u pacientů se stomií". Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit znalosti pacientů se stomií po edukaci. Jako úkoly práce jsem si zvolila zjistit znalosti pacientů v oblasti výživy,ošetřovatelské péče a zjistit znalosti pacientů se stomií pro běžný život. V teoretické části jsem se zabývala popisem stomií včetně jejich historie, rozdělením stomií na střevě, indikacemi pro založení střevní stomie, operačními výkony vedoucí pro založení stomie, péčí o stomie, komplikacemi stomií a stomickými pomůckami. Dále vymezuje pojem edukace včetně edukačního procesu, edukaci stomiků v oblasti výživy, ošetřování stomie a životního stylu. V poslední kapitole teoretické části jsou popsány domácí a zahraniční studie týkající se stomií.
Praktická část byla zpracována a vyhodnocena na základě kvantitativního výzkumného šetření pomocí dotazníků. Cíloví respondenti byli pacienti se střevní stomií, kteří navštěvují stomickou poradnu v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem a stomickou poradnu v nemocnici Děčín. Výsledky šetření jsou zaznamenány v tabulkách a grafech.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is: "Education of patiens with a stoma". The purpose of the bachelor thesis is to determine an amount of knowledge of patiens with stoma after education process. As the main tasks I chose to detect the amount of knowledge of patiens when it comes to nutrition, nursing care of the stomy and experience of everyday life.The theoretical part of my thesis is focused on describing of the stoma, its history, division according to its placement and indication of its creation. Furthermore it contains nursing care, complications and available stoma aids. Than I described education of stoma patiens in nutrition department, nursing care and appropriate lifestyle. In the last chapter are described domestic and foreign studies on similar topic. The practical part was prepared and evaluated based on guantitative research using guestionnaires. Respondents were patiens of an ostomy clinic in the Masarykova nemocnice in Ústí nad Labem and ostomy clinic of Nemocnice Děčín. The results of the research are reported in tables and graphs in the practical part of the thesis.
Klíčová slova
Edukace, péče o stomie, stomie, výživa stomiků, životní styl stomiků
Klíčová slova v angličtině
Education, stoma care, stoma, nutrition stoma, lifestyle stoma
Zásady pro vypracování
1. Studium domácích a zahraničních zdrojů, tvorba rešerší
2. Seznámit se se stavem zkoumané problematiky
3. Vymezenívýzkumných otázek (hlavní cíl, úkoly práce a stanovení hypotéz)
4. Prostudování metodických východisek a zvolení vhodné metodiky
5. Zpracování teoretické části
6. Sběr a zpracování dat
7. Analýza výsledků
8. Diskuze, komparace výsledků s domácími a zahraničními výzkumy
9. Závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Studium domácích a zahraničních zdrojů, tvorba rešerší
2. Seznámit se se stavem zkoumané problematiky
3. Vymezenívýzkumných otázek (hlavní cíl, úkoly práce a stanovení hypotéz)
4. Prostudování metodických východisek a zvolení vhodné metodiky
5. Zpracování teoretické části
6. Sběr a zpracování dat
7. Analýza výsledků
8. Diskuze, komparace výsledků s domácími a zahraničními výzkumy
9. Závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, c2012, 63 s. ISBN 978-807-2628-452.
ZACHOVÁ, Veronika. Stomie. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 200 s. ISBN 978-802-4732-565.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Vyd. 1. Překlad Dagmar Pilařová. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 978-807-3676-841.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. Sestra. ISBN 978-802-4732-237. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-808-0633-264
BASTABLE, Susan B. Nurse as Educator: principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Sudbury: Jones Bartlett Learning, 2007. ISBN 9780763746438.
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, c2012, 63 s. ISBN 978-807-2628-452.
ZACHOVÁ, Veronika. Stomie. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 200 s. ISBN 978-802-4732-565.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Vyd. 1. Překlad Dagmar Pilařová. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 978-807-3676-841.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. Sestra. ISBN 978-802-4732-237. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-808-0633-264
BASTABLE, Susan B. Nurse as Educator: principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Sudbury: Jones Bartlett Learning, 2007. ISBN 9780763746438.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Edukace u pacientů se stomií
Hlavním cílem práce bylo zjistit znalosti pacientů se stomií po edukaci. Studentka si dále stanovila 3 úkoly práce a 2 hypotézy.
Průzkum byl proveden od ledna 2016 do března 2016 ve stomické poradně v MNÚL a v nemocnici Děčín, respondenty byli pacienti se stomií. Celkem bylo rozdáno 110 dotazníků, návratnost činila 82 dotazníků. Výsledky byly prezentovány pomocí grafů a tabulek. Závěrem studentka informovala, že neznalost a nejistota v péči vyplývala např. z nízké návštěvnosti somických poraden.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jaký byste zvolila způsob vzdělávání zdravotnického personálu v dané problematice, jak uvádíte v doporučeních pro praxi.
2) Jaký je Váš názor na využití konverzačních map v oblasti edukace stomiků?
Všechny otázky byly zodpovězeny.