Tématem práce je vliv klimatu školní třídy na výkonovou motivaci u běžných a praktických tříd prvního stupně základní školy. Teoretická část práce podává základní východiska pro empirickou část práce, zaměřuje se především na vysvětlení základních pojmů jako je klima školní třídy a vlivy, které jej ovlivňují, dále na pojem výkonová motivace a její utváření. Charakterizováno je také období mladšího školního věku a prostor je též věnován skupinové integraci. Empirická část práce vychází z výzkumu, který je proveden na základě dotazníků klimatu školní třídy a výkonové motivace u 60ti žáků běžných tříd a 30ti žáků praktických tříd na jedné konkrétní škole. Na základě výsledků těchto dotazníků práce nedokazuje výraznější existenci rozdílů mezi klimatem školní třídy zkoumaných běžných a praktických tříd a následně vyvrací vliv klimatu školní třídy na výkonovou motivaci u zkoumaných tříd.
Anotace v angličtině
The theme of thesis is the influence of class climate on achievement motivation among usual and practical classes in primary school. The theoretical part provides the fundamental basis for the empirical part, mainly focuses on explaining basic concepts such as class climate and influences affecting it, as well as to the concept of achievement motivation and its creation. At this part of thesis is also characterized the children at the age of primary school and a few words is dedicated to the group integration issues. The empirical part of thesis is based on research that is done on the basis questionnaires for classroom climate and achievement motivation of 60 pupils of usual classes and 30 pupils of practical classes in one concrete school. Based on the results of these questionnaires, thesis doesn´t demonstrate noticeable difference between the climate in the classroom surveyed usual and practical classes and subsequently disproves influence of the climate in the classroom on achievement motivation among surveyed classes.
Klíčová slova
klima školní třídy, výkonová motivace, mladší školní věk, skupinová integrace, sociální klima, praktická třída
Klíčová slova v angličtině
class climate, achievement motivation, age of primary school, group integration, social climate, practical class
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je vliv klimatu školní třídy na výkonovou motivaci u běžných a praktických tříd prvního stupně základní školy. Teoretická část práce podává základní východiska pro empirickou část práce, zaměřuje se především na vysvětlení základních pojmů jako je klima školní třídy a vlivy, které jej ovlivňují, dále na pojem výkonová motivace a její utváření. Charakterizováno je také období mladšího školního věku a prostor je též věnován skupinové integraci. Empirická část práce vychází z výzkumu, který je proveden na základě dotazníků klimatu školní třídy a výkonové motivace u 60ti žáků běžných tříd a 30ti žáků praktických tříd na jedné konkrétní škole. Na základě výsledků těchto dotazníků práce nedokazuje výraznější existenci rozdílů mezi klimatem školní třídy zkoumaných běžných a praktických tříd a následně vyvrací vliv klimatu školní třídy na výkonovou motivaci u zkoumaných tříd.
Anotace v angličtině
The theme of thesis is the influence of class climate on achievement motivation among usual and practical classes in primary school. The theoretical part provides the fundamental basis for the empirical part, mainly focuses on explaining basic concepts such as class climate and influences affecting it, as well as to the concept of achievement motivation and its creation. At this part of thesis is also characterized the children at the age of primary school and a few words is dedicated to the group integration issues. The empirical part of thesis is based on research that is done on the basis questionnaires for classroom climate and achievement motivation of 60 pupils of usual classes and 30 pupils of practical classes in one concrete school. Based on the results of these questionnaires, thesis doesn´t demonstrate noticeable difference between the climate in the classroom surveyed usual and practical classes and subsequently disproves influence of the climate in the classroom on achievement motivation among surveyed classes.
Klíčová slova
klima školní třídy, výkonová motivace, mladší školní věk, skupinová integrace, sociální klima, praktická třída
Klíčová slova v angličtině
class climate, achievement motivation, age of primary school, group integration, social climate, practical class
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na skupinovou integraci ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, žáků sociálně exkludovaných a žáků sociální exkluzí ohrožených.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit 3 třídy běžných žáků a 3 třídy základní školy praktické skupinově integrované v jedné instituci.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník klimatu školní třídy (Mareš, Ježek) a standardizovaný dotazník školní výkonové motivace žáků (Hrabal Pavelková).
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené jednak na sledování a komparaci klimatu školních tříd různého typu v integrované instituci (běžná ZŠ, ZŠ praktická)a jednak na vlivu klimatu školní třídy na výkonovou motivaci žáků v obou sledovaných skupinách.
6. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. ormulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na skupinovou integraci ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, žáků sociálně exkludovaných a žáků sociální exkluzí ohrožených.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit 3 třídy běžných žáků a 3 třídy základní školy praktické skupinově integrované v jedné instituci.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník klimatu školní třídy (Mareš, Ježek) a standardizovaný dotazník školní výkonové motivace žáků (Hrabal Pavelková).
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené jednak na sledování a komparaci klimatu školních tříd různého typu v integrované instituci (běžná ZŠ, ZŠ praktická)a jednak na vlivu klimatu školní třídy na výkonovou motivaci žáků v obou sledovaných skupinách.
6. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. ormulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
2.ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
3.DROTÁROVÁ, E. Vývin učebnej motivácie žiakov základnej a strednej školy a pokus o meranie jej úrovne. In Hvozdík, J. a kol.: Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. Prešov: Filozofická fakulta v Prešove, 1994. s. 2847.
4.GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
5.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 200 s. ISBN: 14-548-82.
6.HRABAL, V. Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2), 1978. s. 195 208.
7.LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 161 s. ISBN 80-7041-088-4.
8.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN: 80-7178-205-X.
9.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 270 s. ISBN: 80-200-0592-7.
10.PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. 119 s. ISBN 80-89018-97-1.
11.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
2.ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
3.DROTÁROVÁ, E. Vývin učebnej motivácie žiakov základnej a strednej školy a pokus o meranie jej úrovne. In Hvozdík, J. a kol.: Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. Prešov: Filozofická fakulta v Prešove, 1994. s. 2847.
4.GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
5.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 200 s. ISBN: 14-548-82.
6.HRABAL, V. Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2), 1978. s. 195 208.
7.LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 161 s. ISBN 80-7041-088-4.
8.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN: 80-7178-205-X.
9.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 270 s. ISBN: 80-200-0592-7.
10.PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. 119 s. ISBN 80-89018-97-1.
11.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.