Tato diplomová práce se zabývá metodami kritického myšlení, integrovanou tematickou výukou a jejich využitím na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první části je popsán vývoj dítěte mladšího školního věku z pohledu psychologie. Dále se věnujeme kritickému myšlení a integrované tematické výuce. Na závěr první části představujeme také město Kadaň, které je tématem integrovaného tematického celku. V praktické části popisujeme průběh integrovaného tematického celku, který jsme realizovali ve 4. ročníku ZŠ a uvádíme vypracované přípravy. Funkčnost navrženého tematického celku potvrzujeme pomocí uvedených výsledků výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with methods of critical thinking, integrated learning and using them for the first grade of elementary school. The work is divided into theoretical and practical. The first part describes the development of a child under school age from the perspective of psychology. We also describe critical thinking and integrated teaching. At the end of the first part also introduces the town of Kadaň, which is the subject of an integrated thematic unit. The practical part describes the progress of integrated thematic unit, which we realized in the fourth year of primary school and we introduce. The functionality of the proposed theme confirms these results through research
Klíčová slova
Kritické myšlení, integrovaná tematická výuka, Kadaň, mladší školní věk, primární vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Critical thinking, integrated thematic teaching, Kadaň, school age, primary education.
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá metodami kritického myšlení, integrovanou tematickou výukou a jejich využitím na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první části je popsán vývoj dítěte mladšího školního věku z pohledu psychologie. Dále se věnujeme kritickému myšlení a integrované tematické výuce. Na závěr první části představujeme také město Kadaň, které je tématem integrovaného tematického celku. V praktické části popisujeme průběh integrovaného tematického celku, který jsme realizovali ve 4. ročníku ZŠ a uvádíme vypracované přípravy. Funkčnost navrženého tematického celku potvrzujeme pomocí uvedených výsledků výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with methods of critical thinking, integrated learning and using them for the first grade of elementary school. The work is divided into theoretical and practical. The first part describes the development of a child under school age from the perspective of psychology. We also describe critical thinking and integrated teaching. At the end of the first part also introduces the town of Kadaň, which is the subject of an integrated thematic unit. The practical part describes the progress of integrated thematic unit, which we realized in the fourth year of primary school and we introduce. The functionality of the proposed theme confirms these results through research
Klíčová slova
Kritické myšlení, integrovaná tematická výuka, Kadaň, mladší školní věk, primární vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Critical thinking, integrated thematic teaching, Kadaň, school age, primary education.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části uvedeme definici kritického myšlení a metody kritického myšlení. 2. Dále popíšeme vývoj dítěte mladšího školního věku z pohledu psychologie a definujeme integrovaný tematický celek a jeho metody. 3. V empirické části realizujeme integrovaný tematický celek s využitím metod kritického myšlení. 4. Na základě toho zhodnotíme realizaci tematického celku a výsledky uvedeme do komlexních souvislostí školské praxe prvního stupně ZŠ. 5. Cílem práce bude pomocí integrovaného tematického celku (s využitím metod kritického myšlení) prohloubit znalosti žáků o městě Kadaň, ale také kultivovat kritické myšlení u dětí mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části uvedeme definici kritického myšlení a metody kritického myšlení. 2. Dále popíšeme vývoj dítěte mladšího školního věku z pohledu psychologie a definujeme integrovaný tematický celek a jeho metody. 3. V empirické části realizujeme integrovaný tematický celek s využitím metod kritického myšlení. 4. Na základě toho zhodnotíme realizaci tematického celku a výsledky uvedeme do komlexních souvislostí školské praxe prvního stupně ZŠ. 5. Cílem práce bude pomocí integrovaného tematického celku (s využitím metod kritického myšlení) prohloubit znalosti žáků o městě Kadaň, ale také kultivovat kritické myšlení u dětí mladšího školního věku.
Seznam doporučené literatury
1. BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007, 164 s. ISBN 978-80-7044-941-7. 2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 3. GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva a NOVOTNÝ, Petr. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. 4. HLAVÁČEK, Petr. Kadaňský poutník: kulturně-historický průvodce starou Kadaní. Kadaň: Město Kadaň, 2015, 317 s. ISBN 978-80-87884-02-7. 5. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. 6. KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen D. Integrovaná tematická výuka: model. Překlad Jana Nováčková. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-0-7. 7. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9. 8. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1. 9. ZOLLER MORF, Eva. Filozofická cesta: s dětmi na výzkumné cestě za radostí a smyslem života. Vyd. 1. [České Budějovice]: Jihočeská univerzita, 2010. 106 s. ISBN 978-80-7394-213-7. 10. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
1. BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007, 164 s. ISBN 978-80-7044-941-7. 2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 3. GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva a NOVOTNÝ, Petr. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. 4. HLAVÁČEK, Petr. Kadaňský poutník: kulturně-historický průvodce starou Kadaní. Kadaň: Město Kadaň, 2015, 317 s. ISBN 978-80-87884-02-7. 5. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. 6. KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen D. Integrovaná tematická výuka: model. Překlad Jana Nováčková. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-0-7. 7. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9. 8. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1. 9. ZOLLER MORF, Eva. Filozofická cesta: s dětmi na výzkumné cestě za radostí a smyslem života. Vyd. 1. [České Budějovice]: Jihočeská univerzita, 2010. 106 s. ISBN 978-80-7394-213-7. 10. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.